1. Nieuws

    NPO blijft proberen jongeren aan zich te binden

    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) blijft het maar proberen: het wil meer jongeren aan zich binden. Daarbij wil men de lineaire weg blijven bewandelen. Een vermoedelijk heilloze weg.
    Jarco Kriek
    1 june 2018
    comments 2
    NPO blijft proberen jongeren aan zich te binden
    Foto ANP

    NPO heeft volgens diverse media plannen om het goed – en vooral door oudere Nederlanders – bekeken actualiteitenprogramma EenVandaag van NPO 1 naar NPO 2 te verhuizen. Het programma moet plaatsmaken voor een soap. Doel is meer jongeren te bereiken. NPO lijkt zich hierbij tegen dezelfde steen te stoten. Zo wordt jongerenzender NPO 3 niet door de jongere, maar juist door de iets oudere Nederlander lineair bekeken. De programma’s van NPO bereiken uiteindelijk wel de jongere Nederlander: niet lineair, maar online.

     

    EenVandaag

    Het is daarom vreemd dat NPO serieus onderzoekt of een goed bekeken actualiteitenprogramma van de vaste vertrouwde uitzendstek moet verdwijnen. Het maakt duidelijk dat NPO-bestuurders blijven hopen jongeren toch lineair te kunnen bereiken. De kans dat men zich in de vingers snijdt, ligt op de loer. Een soap die minder kijkers aan NPO 1 bindt dan EenVandaag zorgt uiteindelijk voor mindere reclame-inkomsten. En in Hilversum moet het duidelijk zijn dat de overheid lagere STER-inkomsten niet compenseert door de subsidie voor de publieke omroep te verhogen.

     

    Online

    Het is misschien een hard feit voor leidinggevenden van de NPO. Jongeren bereik je via online-platformen als NPO Start en socials als Twitter, Facebook maar de laatste tijd vooral Instagram en Snapchat. Ook is het belangrijk om bij eigen apps vooral de jongere doelgroep centraal te stellen.

     

    Radio

    Een soortgelijke situatie doet zich voor op radiogebied. Jongerenzender NPO 3FM wordt minder in de ether via FM en DAB+ - lineair dus – beluisterd. Dat wil niet zeggen dat jongeren niet meer naar muziek luisteren. Ze doen dit vooral online. Niet vaak via NPO 3FM, vooral andere muziekdiensten als Spotify zijn door jongeren veel gebruikt. De NPO dient zich dus op deze manieren in te spannen om de jongere luisteraar te bereiken. Daarbij moet zelfs nagedacht worden om de FM-frequenties van NPO 3FM in te zetten voor NPO Radio 5. Deze zender is juist alleen online en digitaal in de ether beschikbaar. En op deze manier worden al meer Nederlanders dan NPO 3FM bereikt. NPO Radio 5 richt zich op de oudere Nederlander die juist de voorkeur heeft voor het traditioneel lineair kijken van tv en luisteren van radio. Het is dan ook aannemelijk dat de luistercijfers van NPO Radio 5 fors stijgen als de zender via FM in Nederland te beluisteren is.

     

    Platenbonanza

    Dat de NPO niet van eerder gemaakte fouten lijkt te willen leren, wordt kracht bijgezet als het vergelijk met het radioprogramma Platenbonanza van Rob Stenders wordt gemaakt. Dit goed beluisterde radioprogramma moest om interne redenen bij de publieke omroep uit de programmering van NPO Radio 2 wijken. NPO-radiobaas Jurre Bosman moest echter al snel de beslissing terugdraaien. Met de nodige onrust binnen de publieke omroepen en boze luisteraars tot gevolg. En juist de luisteraar – en op tv-gebied de kijker – is de klant van de NPO. Om klanten te bedienen ontvangt de NPO jaarlijks honderden miljoen euro’s van de overheid, lees de belastingbetaler. Met dit in het achterhoofd is het wellicht een goede gedachte de verhuizing van EenVandaag naar NPO 2 te heroverwegen.

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO 2NPO 3NPO Radio 2NPO 3FM3FMNPO Radio 5tvtelevisieradioonlinekijkcijfersPlatenbonanzaRob StendersJurre BosmanouderenEenVandaagsoap

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Best of Decade Collection met Argo, American Sniper, Gravity, Joker en Mad Max

      Win The Best of Decade Collection dvd-box

      De periode van pepernoten, kerstkransjes en lekker wegkruipen op de bank is alweer bijna aangebroken en daarom heeft Warner Home Video een bijzondere The Best of Decade Collection uitgebracht. Argo, American Sniper, Gravity, Joker en Mad Max zijn enkele van de beste films van het afgelopen decennium en Totaal TV mag deze box vol topfilms drie keer weggeven.

    TV-TIP Fred van Leer: Alles uit de kast

    Fred van Leer: Alles uit de kast
    TLC om 20:30 uur
    De 25-jarige Mayla worstelt al jaren met haar gewicht. Ze koopt haar kleding ook altijd een maatje te groot. Fred van Leer helpt haar om zich lekker vrouwelijk te voelen.

    TV-TIP Kees van der Spek: Oplichters aangepakt

    Kees van der Spek: Oplichters aangepakt
    RTL 5 om 20:30 uur
    Thomas ontmoet een mooie vrouw op internet en gaat voor haar uit de kleren. De dame blijkt een man te zijn en eist geld. Kees zoekt deze afperser op.

    Interview

    • The Undoing Hugh Grant

      Hugh Grant

      The Undoing

      Hugh Grant werd groot als de ietwat onhandige goedzak in een rits aan romantische komedies. Inmiddels kiest de onlangs zestig geworden acteur andere rollen, zoals in drama-miniserie The Undoing.
      Reacties0 reactie(s)