Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO wil reclamevrije publieke omroep

    De NPO moet financieel minder afhankelijk van STER-reclameinkomsten worden. Dit was wellicht het belangrijkste punt in de nieuwjaarstoespraak van NPO-voorzitter Shula Rijxman.
    Jarco Kriek
    18 januari 2019
    comments 5
    NPO wil reclamevrije publieke omroep
    Foto ANP

    Eigenlijk zegt Rijxman hiermee dat de publieke omroep stapsgewijs reclamevrij moet worden. Dit lijkt natuurlijk goed nieuws voor kijkers en luisteraars. Maar in dat geval valt een inkomstenbron van ongeveer 200 miljoen euro per jaar weg. Officieel krijgt de NPO niet rechtstreeks van STER dit geld, maar vloeien deze inkomsten naar de overheid. Maar hiermee wordt wel een deel van de subsidie bekostigd die jaarlijks aan NPO wordt verstrekt. De overheid kondigde vorig jaar een vermindering van subsidie van 60 miljoen euro per jaar aan omdat de STER-reclameinkomsten waren teruggelopen. Dit jaar wordt dit overigens nog met een eenmalige subsidie van 40 miljoen euro gecompenseerd.


    Geen reclame kinderprogramma’s

    Rijxman wil met de eigen achterban – de publieke omroepen – en politiek Den Haag gaan kijken of de publieke omroep in Nederland minder afhankelijk van reclameinkomsten kan worden. Als eerste stap wil NPO de reclame bij kinderprogramma’s schrappen. Maar daar moet dan wel een compensatie tegenover staan. Als tweede stap wordt geen reclame op online platformen door Rijxman geambieerd. Maar bij elke vervolgstap wil NPO wel in overleg over een financiële compensatie. Eigenlijk zegt NPO dat de kijker via belastinggelden – waarvan de subsidie van NPO van wordt bekostigd – meer geld moet betalen voor een reclamevrije publieke omroep.

     

    Duurder tv-abonnement

    Een ander deel van de financiële compensatie wordt dan wellicht op een andere wijze op de kijker verhaald. De huidige vermindering van subsidie door terugloop van reclameinkomsten probeert NPO op dit moment te compenseren door een hogere doorgiftevergoeding bij distributeurs als Ziggo en KPN te eisen. Bronnen rond distributeurs houden rekening met een stapsgewijze verdubbeling van de doorgiftevergoeding tot een euro per abonnee per maand. Omdat distributeurs een hogere inkoop naar een duurdere verkoop vertalen, wordt hierdoor het tv-abonnement van de kijker duurder.

    NPOpublieke omroepreclameSTERsubsidielineairtraditioneelonlineZiggoVodafoneZiggoKPNM7 GroupCanal DigitaalT-MobileTele2abonnementtvtelevisiedoorgiftevergoedimgdoorgifteprijsverhoging

    Reacties

  1. TV-TIP Boerderij van Dorst

    Boerderij van Dorst
    NPO 3 om 20:24 uur
    Het format van Boerderij van Dorst is even simpel als briljant: ergens aan de rand van Apeldoorn scharrelt Raven van Dorst rond in een vervallen boerderijtje dat langzaam in een oase van zelfvoorzienendheid verandert. Om al die noeste arbeid niet alleen te hoeven verzetten, nodigt Raven elke week twee bekende koppen uit, die hen tussen het schoffelen door het verbale vuur aan de schenen legt. De eerste gasten van dit seizoen: Nikkie de Jager en Roxeanne Hazes.

    TV-TIP Bureau Rotterdam

    Bureau Rotterdam
    RTL 4 om 20:30 uur
    Samen met agenten Lindsey en Wouter belandt Ewout midden in een heftige ruzie tussen dronken en hevig bloedende mannen. Keashia en Brian lossen na flink wat speurwerk een beroving op. Als een automobilist door de laaghangende avondzon een voetganger over het hoofd ziet, helpen Ulubat en Andrea deze gewonde vrouw. En Nadia en Joyce moeten een groep mensen die zwaar aan de drugs zit kalmeren.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)