1. Nieuws

    NPO wil reclamevrije publieke omroep

    De NPO moet financieel minder afhankelijk van STER-reclameinkomsten worden. Dit was wellicht het belangrijkste punt in de nieuwjaarstoespraak van NPO-voorzitter Shula Rijxman.
    Jarco Kriek
    18 january 2019
    comments 5
    NPO wil reclamevrije publieke omroep
    Foto ANP

    Eigenlijk zegt Rijxman hiermee dat de publieke omroep stapsgewijs reclamevrij moet worden. Dit lijkt natuurlijk goed nieuws voor kijkers en luisteraars. Maar in dat geval valt een inkomstenbron van ongeveer 200 miljoen euro per jaar weg. Officieel krijgt de NPO niet rechtstreeks van STER dit geld, maar vloeien deze inkomsten naar de overheid. Maar hiermee wordt wel een deel van de subsidie bekostigd die jaarlijks aan NPO wordt verstrekt. De overheid kondigde vorig jaar een vermindering van subsidie van 60 miljoen euro per jaar aan omdat de STER-reclameinkomsten waren teruggelopen. Dit jaar wordt dit overigens nog met een eenmalige subsidie van 40 miljoen euro gecompenseerd.


    Geen reclame kinderprogramma’s

    Rijxman wil met de eigen achterban – de publieke omroepen – en politiek Den Haag gaan kijken of de publieke omroep in Nederland minder afhankelijk van reclameinkomsten kan worden. Als eerste stap wil NPO de reclame bij kinderprogramma’s schrappen. Maar daar moet dan wel een compensatie tegenover staan. Als tweede stap wordt geen reclame op online platformen door Rijxman geambieerd. Maar bij elke vervolgstap wil NPO wel in overleg over een financiële compensatie. Eigenlijk zegt NPO dat de kijker via belastinggelden – waarvan de subsidie van NPO van wordt bekostigd – meer geld moet betalen voor een reclamevrije publieke omroep.

     

    Duurder tv-abonnement

    Een ander deel van de financiële compensatie wordt dan wellicht op een andere wijze op de kijker verhaald. De huidige vermindering van subsidie door terugloop van reclameinkomsten probeert NPO op dit moment te compenseren door een hogere doorgiftevergoeding bij distributeurs als Ziggo en KPN te eisen. Bronnen rond distributeurs houden rekening met een stapsgewijze verdubbeling van de doorgiftevergoeding tot een euro per abonnee per maand. Omdat distributeurs een hogere inkoop naar een duurdere verkoop vertalen, wordt hierdoor het tv-abonnement van de kijker duurder.

    NPOpublieke omroepreclameSTERsubsidielineairtraditioneelonlineZiggoVodafoneZiggoKPNM7 GroupCanal DigitaalT-MobileTele2abonnementtvtelevisiedoorgiftevergoedimgdoorgifteprijsverhoging

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP Chicago Med

    Chicago Med
    Fox om 20:10 uur
    De laatste aflevering van seizoen vier betekende niet alleen het einde voor Connor en Ava, maar leek nóg een slachtoffer te eisen. Natalie raakte zwaargewond tijdens een auto-ongeluk.

    TV-TIP Richard Hammond's big

    Richard Hammond's big
    Discovery om 20:30 uur
    Hij mag zelf dan klein van stuk zijn, maar dat heeft Richard Hammond er niet van weerhouden om op de grootst mogelijke bouwwerken van de wereld te klauteren.

    Interview

    • LEGO MASTERS is vanaf 11 april te zien bij RTL 4

      Ruben Nicolai

      Lego Masters

      In LEGO MASTERS worden duo’s uitgedaagd met bijzondere LEGO opdrachten die ze binnen een bepaald aantal uur moeten volbrengen. De presentatie is in handen van Kürt Rogiers en Ruben Nicolai.
      Reacties0 reactie(s)