1. Nieuws

    NPO wil reclamevrije publieke omroep

    De NPO moet financieel minder afhankelijk van STER-reclameinkomsten worden. Dit was wellicht het belangrijkste punt in de nieuwjaarstoespraak van NPO-voorzitter Shula Rijxman.
    Jarco Kriek
    18 januari 2019
    comments 5
    NPO wil reclamevrije publieke omroep
    Foto ANP

    Eigenlijk zegt Rijxman hiermee dat de publieke omroep stapsgewijs reclamevrij moet worden. Dit lijkt natuurlijk goed nieuws voor kijkers en luisteraars. Maar in dat geval valt een inkomstenbron van ongeveer 200 miljoen euro per jaar weg. Officieel krijgt de NPO niet rechtstreeks van STER dit geld, maar vloeien deze inkomsten naar de overheid. Maar hiermee wordt wel een deel van de subsidie bekostigd die jaarlijks aan NPO wordt verstrekt. De overheid kondigde vorig jaar een vermindering van subsidie van 60 miljoen euro per jaar aan omdat de STER-reclameinkomsten waren teruggelopen. Dit jaar wordt dit overigens nog met een eenmalige subsidie van 40 miljoen euro gecompenseerd.


    Geen reclame kinderprogramma’s

    Rijxman wil met de eigen achterban – de publieke omroepen – en politiek Den Haag gaan kijken of de publieke omroep in Nederland minder afhankelijk van reclameinkomsten kan worden. Als eerste stap wil NPO de reclame bij kinderprogramma’s schrappen. Maar daar moet dan wel een compensatie tegenover staan. Als tweede stap wordt geen reclame op online platformen door Rijxman geambieerd. Maar bij elke vervolgstap wil NPO wel in overleg over een financiële compensatie. Eigenlijk zegt NPO dat de kijker via belastinggelden – waarvan de subsidie van NPO van wordt bekostigd – meer geld moet betalen voor een reclamevrije publieke omroep.

     

    Duurder tv-abonnement

    Een ander deel van de financiële compensatie wordt dan wellicht op een andere wijze op de kijker verhaald. De huidige vermindering van subsidie door terugloop van reclameinkomsten probeert NPO op dit moment te compenseren door een hogere doorgiftevergoeding bij distributeurs als Ziggo en KPN te eisen. Bronnen rond distributeurs houden rekening met een stapsgewijze verdubbeling van de doorgiftevergoeding tot een euro per abonnee per maand. Omdat distributeurs een hogere inkoop naar een duurdere verkoop vertalen, wordt hierdoor het tv-abonnement van de kijker duurder.

    NPOpublieke omroepreclameSTERsubsidielineairtraditioneelonlineZiggoVodafoneZiggoKPNM7 GroupCanal DigitaalT-MobileTele2abonnementtvtelevisiedoorgiftevergoedimgdoorgifteprijsverhoging

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Typisch

    Typisch
    NPO 2 om 19:15 uur
    De camera's van Typisch strijken de komende drie weken neer in het polderdorp Zeewolde. Ontstaan in 1984, telt de jongste gemeente van het land inmiddels ruim 22.000 inwoners. We maken kennis met akkerbouwer Albert Lubberink, die naast zijn boerenbedrijf ook een theater runt.

    TV-TIP Bastille Day

    Bastille Day
    RTL 7 om 20:29 uur
    CIA-agent Sean (Idris Elba) komt op het spoor van zakkenroller Michael (Richard Madden), die per ongeluk een explosieve tas heeft gestolen. Ze gaan op zoek naar de daders, die hun terreurdaden steeds groter aanpakken.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)