1. Nieuws

    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.
    Jarco Kriek
    2 oktober 2013
    comments 0
    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.

    Het zogenaamde BGC rapport stelt dat publieke omroepen tientallen miljoenen euro’s per jaar meer aan reclame-inkomsten kunnen binnenhalen. Dat kan door meer reclames uit te zenden. Daarbij wordt ook programma onderbrekende reclame als mogelijke optie genoemd. Commerciële mediabedrijven noemen de uitkomst van dit rapport funest voor het medialandschap als media-staatssecretaris Sander Dekker besluit om het rapport op de belangrijkste punten over te nemen. NPO-voorzitter Henk Hagoort is tegenstander om programma’s van de publieke omroep door reclame te onderbreken.

    NPO gaat commercieel

    De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) zijn verbijsterd over de inhoud van dit rapport. Het stelt dat de kijker wordt vergeten en het Nederlandse investeringsklimaat in het medialandschap onder druk komt te staan, maar vooral dat de publieke omroep hiermee feitelijk een commerciële omroep wordt. Bert Habets, CEO RTL Nederland in de hoedanigheid van voorzitter van de VCO: "Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop. Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert, verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving. Dit staat haaks op de ontwikkeling van een gezond en innovatief Nederlands medialandschap dat investeerders over de hele wereld aantrekt. Onze voortrekkersrol als creatief medialand komt hiermee ernstig in gevaar."

    Publieke omroepNPOHilversumbezuinigingreclameSTERSander DekkerVCOVCRNDP

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP Brave

    Brave
    om 02:50 uur
    Als Brave een klein halfuur op gang is, dringt zich iets opmerkelijks op: dit is een Disney-classic. In positieve zin hoor, maar toch wringt er iets: Brave is van Pixar. Dat is weliswaar een dochter van Disney, maar heeft altijd de vrije teugel gekregen. Is dit voorbij? Waar is de eigengereidheid van Pixar gebleven? Die beperkt zich hier tot hoofdpersoon Merida, een Schotse prinses, die liever ravot, paardrijdt en pijlen afschiet dan in een voorgekookt huwelijk te stappen. Ongewild verandert ze haar moeder in een beer, waarna de film voorspelbaar wordt.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)