1. Nieuws

    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.
    Jarco Kriek
    2 oktober 2013
    comments 0
    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.

    Het zogenaamde BGC rapport stelt dat publieke omroepen tientallen miljoenen euro’s per jaar meer aan reclame-inkomsten kunnen binnenhalen. Dat kan door meer reclames uit te zenden. Daarbij wordt ook programma onderbrekende reclame als mogelijke optie genoemd. Commerciële mediabedrijven noemen de uitkomst van dit rapport funest voor het medialandschap als media-staatssecretaris Sander Dekker besluit om het rapport op de belangrijkste punten over te nemen. NPO-voorzitter Henk Hagoort is tegenstander om programma’s van de publieke omroep door reclame te onderbreken.

    NPO gaat commercieel

    De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) zijn verbijsterd over de inhoud van dit rapport. Het stelt dat de kijker wordt vergeten en het Nederlandse investeringsklimaat in het medialandschap onder druk komt te staan, maar vooral dat de publieke omroep hiermee feitelijk een commerciële omroep wordt. Bert Habets, CEO RTL Nederland in de hoedanigheid van voorzitter van de VCO: "Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop. Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert, verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving. Dit staat haaks op de ontwikkeling van een gezond en innovatief Nederlands medialandschap dat investeerders over de hele wereld aantrekt. Onze voortrekkersrol als creatief medialand komt hiermee ernstig in gevaar."

    Publieke omroepNPOHilversumbezuinigingreclameSTERSander DekkerVCOVCRNDP

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Make Holland great again

    Make Holland great again
    NPO 3 om 20:15 uur
    YUNG DWDD-reporter Sahil Amar Aïssa had de afgelopen maanden één missie. Een geheime missie nog wel: het land een beetje beter maken. Of nou ja, ten minste een poging doen. Is het leven hier dan om te janken? Ben je mal! Maar toch zien we met z’n allen dagelijks dingen die beter kunnen. En als niemand iets doet, verandert er ook niets, toch?

    TV-TIP Savage builds

    Savage builds
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Als kind leer je dat je niet met je eten mag spelen en je mag er al helemaal niet mee gooien. Adam Savage trekt zich daar helemaal niks van aan en heeft een episch voedselgevecht met collega Tory Belleci. De twee bedenken allerlei rare machines om eten naar elkaar te smijten.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)