‘Prijsverhoging tv en internet bij Ziggo en KPN dit jaar aan banden’
Vooral internet is door het vele thuiswerken tijdens de coronacrisis meer gebruikt. Hierdoor worden de netwerken van internetaanbieders als Ziggo, KPN en T-Mobile meer belast. In het verleden leidde de hogere vraag naar datacapaciteit tot prijsverhogingen hoger dan de vastgestelde jaarlijkse inflatiecorrectie. Onder de noemer 'investeringen in het netwerk' werd de prijs van abonnementen waarvan internet een onderdeel is soms met twee tot vijf euro per maand verhoogd.
Gematigde prijsstijging
"Jaarlijkse prijsstijgingen zijn gebruikelijk op de Nederlandse breedbandmarkt, aangezien operators te maken hebben met een verzadigde markt en geconfronteerd worden met netwerkinvesteringskosten om aan de groeiende vraag naar data te voldoen", aldus Kamiel Albrecht, senior analist bij Telecompaper voor de vaste markt en auteur van het Dutch Broadband-rapport. "Na zo'n grote stijging in 2020 en de economische recessie veroorzaakt door de coronacrisis, zal het dit jaar moeilijk zijn voor breedbandaanbieders om de prijzen zo veel te verhogen en zal de omzetgroei waarschijnlijk aanzienlijk vertragen."
Netwerken
Deze voorspelling is niet alleen opvallend vanwege de meer verbruikte datacapaciteit door thuiswerken tijdens de coronacrisis. Ziggo en KPN besteden samen jaarlijks meer dan een miljard euro aan het opwaarderen van de eigen netwerken. Ziggo is bezig met de gefaseerde uitrol van het op DOCSIS 3.1 gebaseerde gigabit internet dat onderdeel van het VodafoneZiggo GigaNet netwerk is. KPN zet via bedrijfsonderdeel KPN NetwerkNL volledig in op de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Het telecombedrijf wil in 2021 minimaal een half miljoen woningen op glasvezel aansluiten.