Zenders moeten DAB+ distributie tijdelijk staken op 1 september, ook als vergunning vertraging oploopt
Nog los van voorwaarden die het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) stelt aan de definitieve vergunning voor publieke en commerciële lokale omroepen, is aan de horizon voor diverse radiozenders weer een nieuw spook opgedoken. In de vergunningsvoorwaarden staat onder meer dat voor iedere vergunning een waarborgsom of bankgarantie van 5.000 euro nodig is. Bij gebruik van meerdere vergunningen in meerdere allotments mag ook niet hetzelfde programma worden uitgezonden. Iets wat de kosten voor zenderexploitatie fors opdrijft is de uitzonderlijk hoge minimumgrens van 95 procent binnenhuis ontvangst binnen het hele verzorgingsgebied van het allotment. Hierdoor moeten meerdere laagvermogen zenders – zogenaamde DABfillers – worden ingezet. Ter vergelijking: de minimumgrens voor binnenhuisontvangst voor landelijke en regionale allotments ligt veel lager dan de eis die nu aan lokale DAB+ distributie – de zogenaamde laag 6 - wordt gesteld. De vergunningsvoorwaarden voor lokaal DAB+ liggen overigens nog niet helemaal vast. Op dit moment loopt een internetconsultatie die volgens woordvoerder Harrie Hanemaaijer ‘enkele weken’ gaat duren.
Streefdatum
Even terug naar dat spook aan de horizon: in ongeveer 20 regio’s in Nederland zenden in totaal meer dan 100 radiozenders op dit moment al lokaal via DAB+ uit. Zij maken gebruik van een tijdelijke (experimentele) DAB+ uitzendvergunning. In het ideale scenario zouden deze radiozenders na het verlopen van hun tijdelijke uitzendvergunning via de definitieve uitzendvergunning in ieder geval tot medio 2030 op DAB+ kunnen uitzenden. Maar dat scenario staat op de tocht, blijkt uit beantwoording van door Totaal TV gestelde vragen aan het ministerie van EZK. “September is nog steeds het streven en er wordt hard gewerkt om deze datum te halen. De streefdatum voor de uitgifte aan de commerciële partijen is dus nog steeds 1 september 2024”, aldus Hanemaaijer. Harde garanties dat deze streefdatum wordt gehaald is er niet. Pas nadat de vergunningen aan kleine commerciële omroepen definitief worden toegekend kunnen alle vergunningshouders binnen een allotment inhoudelijke afspraken maken over de – vooral financiële – voorwaarden van samenwerking.
Niet uitgesloten
Voor de radiozenders die op dit moment via een tijdelijke lokale DAB+ allotment te beluisteren zijn, kan dit uiteindelijk betekenen dat de huidige etherdistributie tijdelijk gestaakt moet worden. Hanemaaijer over deze tijdelijke uitzendvergunningen: “Deze vergunning zijn met instemming van publieke en commerciële partijen tot 31 augustus 2024 met tijdelijke frequenties uitgegeven, vooruitlopend op de definitieve uitgifte van laag 6. Als gevolg van de internationale onderhandelingen met onze buurlanden zijn de definitief uit te geven vergunningen gewijzigd. De tijdelijk gebruikte frequenties 'vervallen' op 1 september aangezien de rechten om deze frequenties te gebruiken overgaan op onze buurlanden. Dat betekent dat deze tijdelijke vergunningen niet meer gebruikt kunnen worden na 31 augustus.”
Reclame
Vooral een mogelijke tijdelijke stop van DAB+ distributie kan tot een zorgelijke situatie gaan leiden voor diverse kleine commerciële omroepen die nu al in de ether te beluisteren zijn. Lopende reclamecontracten – die via lokaal DAB+ toch al schaars zijn – moeten dan onderbroken worden. Dit met de kans dat de betreffende adverteerder door de tijdelijke stop afhaakt. Reclame-inkomsten hebben kleine commerciële juist op dit moment hard nodig om een definitieve uitzendvergunning voor lokaal DAB+ in laag 6 voor de komende jaren veilig te stellen.