1. Nieuws

    Sanoma en Talpa nieuwe eigenaren SBS Broadcasting B.V

    Sanoma en Talpa hebben met de huidige eigenaar ProSiebenSat.1 definitieve overeenstemming bereikt over de overname van SBS Broadcasting.
    Jarco Kriek
    21 april 2011
    comments 0
    Sanoma en Talpa nieuwe eigenaren SBS Broadcasting B.V

    Sanoma en Talpa hebben met de huidige eigenaar ProSiebenSat.1 definitieve overeenstemming bereikt over de overname van SBS Broadcasting. De aankoop van SBS Broadcasting B.V zou samen met de Belgische activiteiten gebundeld in SBS België meer dan 1,2 miljard euro gemoeid zijn.

    Sanoma Media wordt voor 67 procent eigenaar van SBS Broadcasting B.V. De resterende 33 procent komt in handen van Talpa Media Group. Dit is de mediaholding van mediatycoon John de Mol. Beide bedrijven worden eigenaar van de televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica. Ook de Tv-gidsen Veronica Magazine en TotaalTV, Veronica Litho, SBS Productions en SBS Tekst VOF vallen onder SBS Broadcasting B.V en gaan naar de nieuwe eigenaren over.

    Sanoma Media is in Nederland marktleider in tijdschriften en digitale media. Het is uitgever van bladen als Donald Duck en Libelle. Daarnaast heeft het ook diverse programmabladen in het portofolio. Ook is men onder meer eigenaar van Startpagina en Nu.nl. Het bedrijf wil zich meer op nieuwe media gaan richten. De aankoop van de televisiezenders van SBS Broadcasting B.V past dan ook in de nieuwe strategie van de Finse uitgever. Door de aankoop wordt Sanoma Media één van de belangrijkste spelers op de Nederlandse mediamarkt.

    Dick Molman, CEO van Sanoma Media Netherlands zegt hierover: "Met de overname van SBS verstevigt Sanoma haar positie op de Nederlandse mediamarkt. In onze optiek is er een unieke synergie te behalen: Sanoma beschikt over veel digitale kennis en specifieke marketingkennis op diverse terreinen zoals vrouwen, food, home deco en automotive. Talpa voegt content toe in de vorm van programma’s die bijdragen aan een optimale programmering. SBS heeft de televisiekanalen die naast de media van Sanoma ingezet kunnen worden. Dit maakt ons uniek en zorgt ervoor dat we als mediabedrijf in staat zijn om in te spelen op de toekomstige behoefte van consument en adverteerder. Samen kunnen we zowel een totaalpakket als maatwerk leveren, de gewenste content produceren en die beschikbaar stellen via elk gewenst distributiekanaal (TV, internet, mobiel, tablets en tijdschriften).”

    Voor Talpa Media Group is aangekocht belang van 33 procent in SBS Broadcasting B.V in eerste plaats een strategische investering. Men krijgt als ontwikkelaar en producent van televisieprogramma’s de mogelijkheid om producten aan de drie zenders van SBS Nederland te leveren. Mocht een nieuw programma op één van deze Nederlandse zenders een succes worden dan kan dit als springplank voor de internationale exploitatie van het programmaformat dienen.

    John de Mol, eigenaar en creatief topman van Talpa, vindt een belang in SBS Nederland goed passen bij de andere deelnemingen die hij heeft in de media-industrie. Daarnaast schept de acquisitie kansen voor zijn bedrijf. De Mol hierover: "Voor Talpa Content en Talpa Producties betekent de SBS-acquisitie in de eerste plaats drie zenders met grote naamsbekendheid erbij waarvoor wij onze formats kunnen ontwikkelen en produceren. In de Talpa-filosofie is Nederland de bakermat voor ontwikkeling van onze formats. Wij hebben aangetoond dat Nederlandse programma’s het in het buitenland vaak heel goed doen en bij succes in ons land ontstaat dus de mogelijkheid van internationale exploitatie. Ik ben blij met het partnership met Sanoma, want zij beschikken over sterke merken. Het aantal denkbare combinaties met de print en online Sanoma-titels is interessant. Zowel in mijn rol van investeerder in de media-industrie als die van content-ontwikkelaar ben ik buitengewoon blij met deze unieke kans om het mes aan meerdere kanten te laten snijden. In mijn ogen is dit een typisch geval van één plus één is drie.”

    Dick Molman van Sanoma Media Netherlands over de samenwerking met Talpa Media Group: "Talpa heeft bewezen met aansprekende TV-formats te kunnen komen, die van direct belang zijn voor het succes van zenders. Dat past bij de doelstelling van de nieuwe eigenaren om te investeren in de programmering en zo een groter consumentenbereik voor SBS te realiseren. Verder moet de ontwikkel- en productie know-how van Talpa, gecombineerd met de digitale mediakennis van Sanoma, zorgen voor een sterkere positie van SBS op het gebied van online”.

    De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet de overname nog wel goedkeuren. Sanoma en Talpa verwachten geen problemen en gaan ervan uit dat in juni of juli de aankoop afgerond kan worden.

    SanomaTalpaSanoma MediaTalpa Media GroupSBS NederlandSBS BroadcastingSBS6Net5VeronicaVeronica MagazineTotaalTVTotaal TV

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN FIGHTING WITH MY FAMILY

      Fighting with My Family is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de succesvolle WWE-worstelaar Paige. Wanneer zij en haar broer Zak de kans krijgen om auditie te doen voor WWE (World Wrestling Entertainment), grijpen ze deze unieke kans om hun stoutste dromen werkelijkheid te laten worden. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaarten voor deze dramafilm weggeven.

    TV-TIP Naar de bibliotheek

    Naar de bibliotheek
    NPO 2 om 19:15 uur
    Documentairemaker Frans Bromet en de zijnen dwalen tijdens de komende dagen met camera en microfoon door acht openbare bibliotheken. Het spreekt boekdelen dat dit aloude boekenparadijs allang niet meer de plek is waar je op je lazer krijgt als je die stapel vakantieliteratuur weer eens te laat terugbrengt; de bieb is verworden tot een soort buurthuis, waar uiteenlopende figuren voor Frans een boekje opendoen.

    TV-TIP The First Wives Club

    The First Wives Club
    om 05:54 uur
    In deze aangename film worden veertigers Hawn, Midler en Keaton door hun ondankbare eega's gedumpt voor jonge blaadjes. Dat roept om wraak, en wanneer de drie de handen in elkaar slaan, trakteren ze de kerels op een koekje van eigen deeg. Van het drietal is Hawn als door siliconen opgevoerde actrice de leukste. Keaton speelt op de automatische piloot een neurotisch wrak en Midler is erg leuk als grofgebekte tante. De lach wordt vooral opgewekt door geniale dialogen.

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)