Snapt u het nog: Wat Chateau Meiland niet mag en YouTube vloggers onbeperkt
De driejarige dochter Claire van Maxime Meiland mag bijna niet meer in het realityprogramma Chateau Meiland te zien zijn. De inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Welzijn (SWZ) heeft hier een stokje voorgestoken en geoordeeld dat het bij het tv-optreden van Claire om een vorm van kinderarbeid gaat. Claire mag hierdoor nog maar sporadisch in beeld komen. Deze wet bestaat al heel lang. Maar Chateau Meiland is een realityprogramma en dat houdt in dat alle opnames spontaan plaatsvinden. Dus ook als Claire richting haar moeder, oma of opa hobbelt. Als de hoofdrolspelers van het programma om de haverklap moeten stoppen omdat Claire naar haar moeder wil dan wordt het programma door de overheid getransformeerd van reality naar scripted reality.
Twee maten
Wet is wet en dat is natuurlijk waar. Maar in Nederland meet de inspectie van het ministerie van SWZ met twee maten. Kinderen worden door YouTube vloggers te pas en onpas ingezet om producten en diensten aan de man te brengen. Waar in het geval van Chateau Meiland Claire om een onschuldige deelname aan een realityprogramma gaat, is dat bij YouTube vloggers heel anders. Jonge kinderen worden schaamteloos ingezet om producten en dienstem aan de man te brengen. Een vorm van arbeid waarvan de makers van de betreffende vlog – meestal de ouders – de financiële vruchten plukken. Mocht je als overheid dan ergens de sticker kinderarbeid op willen plakken dan is de keuze tussen deze twee voorbeelden makkelijk te maken. Het is daarnaast ook moeilijk te rijmen. Als Chateau Meiland geen tv-programma maar een vlog was geweest dan had de driejarige Claire wel onbeperkt in beeld gemogen en nu niet. Nog sterker, in een vlog had Claire zonder problemen mogen zeggen welke frisdrank, chips, poppen, spelletjes ze leuk en lekker vindt en waar deze dingen gekocht worden.
De Bellinga’s
Een goed voorbeeld van een vlog waarin kinderen een belangrijke rol spelen is De Bellinga’s. Het reilen en zeilen van de familie Bellinga is niet alleen op YouTube maar ook op diverse sociale media waaronder Instagram, Facebook en TikTok te volgen. Het verdienmodel van de familie Bellinga is eigenlijk hetzelfde als de familie Meiland. Zoveel mogelijk kijkers bereiken om met commercie zoveel mogelijk geld te verdienen.