Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    TV a la carte droombeeld klanten Ziggo en KPN maar in praktijk duur

    De wens van Nederlanders dat distributeurs als Ziggo, KPN en T-Mobile het abonneren per zender mogelijk gaan maken, betekent in praktijk niet altijd een besparing op kosten van het tv-abonnement.
    Jarco Kriek
    19 april 2019
    comments 10
    TV a la carte droombeeld klanten Ziggo en KPN maar in praktijk duur
    Foto ANP

    De roep om abonneren per zender, ook wel tv a la carte genoemd, wordt groter. Dit heeft voornamelijk te maken met de prijsverhogingen van abonnementen die in de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. De hogere abonnementsprijs zorgt overigens niet voor een stabiel zenderaanbod. Het aantal zenders is zelfs verminderd. Het meest recente voorbeeld is KPN. Het telecombedrijf gaat op 1 juni de prijs van abonnementen tot vier euro per maand verhogen maar kondigde gelijktijdig aan dat de FOX Benelux-zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV uit het zenderaanbod verdwijnen. Concurrent Ziggo heeft inmiddels aan Totaal TV bevestigd dat deze zenders bij het kabelbedrijf wel in het aanbod blijven.

     

    TV a la carte

    Maar hoe sympathiek het abonneren per zender ook lijkt, er kleven grote financiële nadelen aan. Zo krijgt een zender van een distributeur nu een bepaalde vaststaande afdracht per maand voor elke abonnee die een tv-pakket koopt waarin de betreffende zender is geplaatst. Bij tv a la carte wordt de zender alleen betaald voor iedere klant die daadwerkelijk een abonnement op de zender koopt. Een zender als TV Oranje is bij vrijwel iedere distributeur in het basispakket beschikbaar. De gemiddelde doorgiftevergoeding van een themakanaal als TV Oranje in het basispakket is €0,02 per maand per abonnee. Bij tv a la carte wordt de maandprijs afhankelijk van het aantal Nederlanders dat een abonnement op de zender koopt. Als 100.000 Nederlanders TV Oranje leuk genoeg vinden om een abonnement te kopen, dan gaat een tv a la carte-abonnement per maand minimaal €1,50 kosten. Maar zijn slechts 50.000 bereid om een abonnement te kopen, dan wordt de minimale prijs plots €3,00 per maand. En dan nemen wij in dit voorbeeld een zender die de distributeur op dit moment slechts €0,02 per abonnee per maand kost. Sommige basiskanalen krijgen voor doorgifte een veelvoud van dit bedrag. Ook zijn eventuele marges voor distributeurs niet in de minimale prijs doorberekend.

     

    192TV

    Het prijskaartje dat 192TV deze week aan de eigen OTT-streamingdienst heeft gehangen, is daarom zeker reëel om een gezonde bedrijfsvoering te onderhouden. 192TV vraagt omgerekend €6,25 per maand – op basis van een jaarabonnement – om toegang tot het online content te krijgen. Dit is zeker prijzig voor een gespecialiseerde muziekzender. Maar een groot deel van dit bedrag is nodig voor het onderhoud van het online platform, het maken van apps, beveiliging en distributie van de content. Maar ook voor technische onderdelen die bij distributie via derden door de distributeur worden verzorgd. Voor liefhebbers van 192TV is het daarom goed dat de muziekzender onlangs de overeenkomsten met Ziggo en KPN heeft verlengd om via de huidige pakketstructuur – en dus zonder tv a la carte – beschikbaar te blijven.

     

    Zenderaanbod

    In praktijk betekent tv a la carte dan waarschijnlijk dat het zenderaanbod in Nederland nog meer gaat verschralen. Zeker voor kleine en minder bekeken zenders wordt het verdienmodel bij tv a la carte zo onrendabel dat besloten moet worden de verspreiding vanwege onvoldoende inkomsten te staken.

    TV a la cartetvtelevisieabonnementdistributiedistributievergoedingkabelglasvezelkoperdraadsatellietzenderzenderaanbodprijsverhoging192TVonlineinternetapp

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)