1. Nieuws

    TV-abonnement mogelijk vele euro’s duurder: ‘Gesprekken over reclamevrije NPO’

    Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.
    Jarco Kriek
    16 february 2019
    comments 22
    TV-abonnement mogelijk vele euro’s duurder: ‘Gesprekken over reclamevrije NPO’
    Foto ANP

    De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moeten de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

     

    STER

    Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal, T-Mobile, Delta en Caiway meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet. Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

     

    TV-abonnement duurder

    Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclame-inkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af van wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

     

    NPO krijgt zin

    In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.

     

    VodafoneZiggo

    Mochten de coalitiepartijen overeenstemming over een reclamevrije NPO bereiken, dan is dit een streep door het plan van VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp. Deze liet gisteren in De Telegraaf weten dat zijn bedrijf juist voorstander is van het zoeken van andere verdienmodellen voor doorgifte van tv-zenders. Daarbij moet uiteindelijk het betalen van doorgiftevergoedingen aan tv-zenders stoppen.

    NPOpublieke omroeppolitiekoverheidTweede KamerNPO 3tvradioreclamevrijreclameSTERdistributiedistributeursdistributievergoedingdoorgiftevergoedingMediawetmust carrytvtelevisieradioabonnementprijsverhogingZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalM7 GroupT-Mobile

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Best of Decade Collection met Argo, American Sniper, Gravity, Joker en Mad Max

      Win The Best of Decade Collection dvd-box

      De periode van pepernoten, kerstkransjes en lekker wegkruipen op de bank is alweer bijna aangebroken en daarom heeft Warner Home Video een bijzondere The Best of Decade Collection uitgebracht. Argo, American Sniper, Gravity, Joker en Mad Max zijn enkele van de beste films van het afgelopen decennium en Totaal TV mag deze box vol topfilms drie keer weggeven.

    TV-TIP The Conjuring

    The Conjuring
    Veronica om 20:00 uur
    Het gezin Perron verhuist in 1971 naar een oud landhuis op Rhode Island. De toekomst ziet er rooskleurig uit, totdat vreemde gebeurtenissen een einde aan de idylle maken. Hun huis wordt bewoond door een duister wezen. Paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren worden op de zaak gezet.

    TV-TIP Mission: Impossible 2

    Mission: Impossible 2
    RTL 7 om 20:00 uur
    Geheim agent Ethan Hunt krijgt de opdracht om een dodelijk, genetisch gemanipuleerd virus op te sporen en te vernietigen, voordat zijn ex-collega Sean Ambrose het in handen krijgt. Ambrose wil met het virus een epidemie veroorzaken. Hunt roept de hulp in van de ex-vriendin van Ambrose, de beeldschone dievegge Nyah.

    Interview

    • The Undoing Hugh Grant

      Hugh Grant

      The Undoing

      Hugh Grant werd groot als de ietwat onhandige goedzak in een rits aan romantische komedies. Inmiddels kiest de onlangs zestig geworden acteur andere rollen, zoals in drama-miniserie The Undoing.
      Reacties0 reactie(s)