Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    TV-abonnement mogelijk vele euro’s duurder: ‘Gesprekken over reclamevrije NPO’

    Het kijken naar tv-zenders kan in de toekomst mogelijk ontzettend duur worden. De coalitiepartijen praten namelijk serieus over een reclamevrije publieke omroep.
    Jarco Kriek
    16 februari 2019
    comments 22
    TV-abonnement mogelijk vele euro’s duurder: ‘Gesprekken over reclamevrije NPO’
    Foto ANP

    De Telegraaf meldt dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en Christen Unie dit weekend met mediaminister Arie Slob in overleg gaan om te bekijken hoe een reclamevrije NPO tot stand gebracht kan worden. Er liggen volgens bronnen van de krant diverse scenario’s op tafel. Het schrappen van een landelijke tv-zender (NPO 3) en meerdere radiozenders is een van de plannen. Hierdoor moeten de jaarlijkse kosten van de publieke omroep gereduceerd worden. NPO 3 kan dan bijvoorbeeld vervangen worden door een kanaal waar regionale omroepen op uitzenden.

     

    STER

    Maar ook al gaat NPO op zenders bezuinigen en het jaarlijkse budget naar beneden schroeven, het financieel gat dat ontstaat door het stoppen van reclame blijft groot. De coalitiepartijen neigen om distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal, T-Mobile, Delta en Caiway meer geld te laten betalen om de zenders van de NPO aan klanten aan te kunnen bieden. Distributeurs worden in dat geval eigenlijk met de rug tegen de muur gezet. Doorgifte van NPO is in de huidige Mediawet gewaarborgd door de must carry-status. Dit betekent dat alle distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten de zenders verplicht aan klanten moeten leveren.

     

    TV-abonnement duurder

    Als de inkoopprijs van de NPO-zenders voor distributeurs duurder wordt, betekent dit dat uiteindelijk de verkoopprijs van het product ook duurder wordt. Met andere woorden: mochten coalitiepartijen beslissen dat het tekort aan reclame-inkomsten door distributeurs geheel of gedeeltelijk gecompenseerd dient te worden, dan gaat de prijs van het tv-abonnement omhoog. Met welk bedrag hangt af van wat de hogere inkoopprijs voor distributeurs wordt. En dat is weer afhankelijk van bezuinigingen die binnen een reclamevrije NPO worden doorgevoerd. Naast het bezuinigen op zenders kan bijvoorbeeld ook op dure uitzendrechten van sportevenementen beknibbeld worden en amusement nog verder aan banden worden gelegd.

     

    NPO krijgt zin

    In haar nieuwjaarstoespraak pleitte NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman al voor een reclamevrije NPO. Als eerste stap wil NPO de kinderprogramma’s reclamevrij maken. Daarna volgen in het toen door Rijxman geopperde plan andere onderdelen van NPO. Natuurlijk moet bij elke stap een financiële compensatie door de overheid worden gegeven om het gemis aan inkomsten op te vangen. NPO krijgt op dit moment jaarlijks rond de 200 miljoen euro van de overheid toegespeeld die afkomstig zijn uit verkochte reclame via STER. Mocht dit hele bedrag door hogere doorgiftevergoeding gecompenseerd worden, dan betekent dit dat het tv-abonnement – alleen voor de hogere inkoopprijs van NPO – voor iedere abonnee met rond de 25 euro per jaar gaat stijgen. De maandelijkse prijsverhoging voor een reclamevrije NPO komt dan op rond de twee euro uit. Dit bedrag wordt minder als bij NPO bezuinigd wordt op bijvoorbeeld het aantal tv- en radiozenders.

     

    VodafoneZiggo

    Mochten de coalitiepartijen overeenstemming over een reclamevrije NPO bereiken, dan is dit een streep door het plan van VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp. Deze liet gisteren in De Telegraaf weten dat zijn bedrijf juist voorstander is van het zoeken van andere verdienmodellen voor doorgifte van tv-zenders. Daarbij moet uiteindelijk het betalen van doorgiftevergoedingen aan tv-zenders stoppen.

    NPOpublieke omroeppolitiekoverheidTweede KamerNPO 3tvradioreclamevrijreclameSTERdistributiedistributeursdistributievergoedingdoorgiftevergoedingMediawetmust carrytvtelevisieradioabonnementprijsverhogingZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalM7 GroupT-Mobile

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Huisverbouwing

    De Grote Huisverbouwing
    SBS 6 om 17:00 uur
    Doordat de aannemers, stukadoors en schilders niet aan zijn te slepen, slaan steeds meer Nederlanders zelf aan het boren, schroeven en sauzen. Maar lang niet iedereen is gezegend met het talent of het inzicht om de gedateerde binnenboel zonder ongelukken naar het heden te klussen. Om te voor­komen dat een roedel hobbyklussers zichzelf vastniet aan het nieuwe tapijt, nemen stylist Djamilla Smits en creatief uitvoerder Albert Stokkers het kluswerk uit handen om het huis om te toveren in een paleis.

    TV-TIP Flip or Flop

    Flip or Flop
    TLC om 18:00 uur
    Tarek el Moussa is, naar eigen zeggen, gezegend met een uitmuntende vastgoedneus. Samen met zijn (inmiddels ex-) vrouw Christina koopt hij huizen voor een prik, om die wat aan kant te timmeren en vervolgens voor de hoofdprijs te verkopen. Dit keer krijgen de twee een tip over een gigantisch, maar vervallen huis in het chique Anaheim Hills. De prijs is fors, het risico daarom groot. Want om het pand überhaupt aan te kunnen schaffen, moeten ze een dealtje sluiten met een investeerder.

    Interview

    • *

      Margreet Beetsma

      Editie NL

      Editie NL bestaat op 7 april 20 jaar. Presentatrice Margreet Beetsma (49) over het succes van het creatieve actualiteitenprogramma: “Wij kunnen van een hoopje modder een gebakje maken.”
      Reacties0 reactie(s)