Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘TV-abonnement wordt in 2019 duurder’

    Nederlanders kijken minder lineair naar televisie, maar gaan naar verwachting volgend jaar mogelijk fors meer geld voor het traditionele tv-abonnement betalen. TV-zenders willen namelijk een hogere doorgiftevergoeding van de aanbieders.
    Jarco Kriek
    4 december 2018
    comments 13
    ‘TV-abonnement wordt in 2019 duurder’
    Foto ANP

    Geen enkele marktpartij wil een inhoudelijke reactie geven, maar duidelijk is wel dat er op dit moment onderhandelingen tussen zendergroepen en distributeurs(tv-aanbieders) gevoerd worden. Inzet voor de tv-zenders is een hogere doorgiftevergoeding van de tv-aanbieders. NPO, RTL en Talpa TV onderhandelen afzonderlijk met diverse tv-aanbieders waaronder Ziggo, KPN en T-Mobile. De kleinere aanbieders worden door brancheorganisatie NLConnect vertegenwoordigd, zo meldt NRC Handelsblad.

     

    NPO

    Vooral NPO is op zoek naar een nieuwe structurele inkomstenbron nu de overheid de subsidiekraan steeds dichter draait. Vanuit de politiek werd geopperd dat NPO extra inkomsten bij de tv-aanbieders moet zien weg te halen. En dat lijkt niet tegen dovemansoren gezegd. NPO wil bij de nieuwe distributieovereenkomsten een fors hogere vergoeding van de aanbieders. Op dit moment wordt door de Nederlanders rond de 42 eurocent per abonnement per maand aan de NPO betaald. Dat NPO zich bij nieuwe onderhandelingen hard opstelt, werd eerder dit jaar al duidelijk. De nieuwe Nederlandse aanbieder Joyne ging schoorvoetend met een nieuwe hogere doorgifteprijs van NPO akkoord. Het diende echter wel een klacht bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt in. NPO zet bij onderhandelingen aanbieders met de rug tegen de muur. Abonnees van de aanbieders geven de zenders van NPO een hoge prioriteit. De aanbieder kan hierdoor uit commercieel oogpunt de zenders niet uit het aanbod verwijderen. Maar de meeste aanbieders mogen dit ook niet doen.

     

    Mediawet

    De Mediawet schrijft iedere aanbieder die meer dan 100.000 tv-abonnenten verkoopt de verplichting voor dat de landelijke publieke tv- en radiozenders aan iedere klant in het goedkoopste pakket aangeboden dienen te worden. NPO heeft tot een bepaalde hoogte hierdoor vrij spel om de doorgifteprijs voor aanbieders te verhogen. Analisten houden er zelfs rekening mee dat de huidige doorgiftevergoeding van gemiddeld 42 eurocent op termijn verdubbeld wordt en richting een euro per maand gaat. Eigenlijk komt het erop neer dat bezuinigingen van de overheid bij de publieke omroep via een andere weg door Nederlanders gecompenseerd gaan worden.

     

    RTL en Talpa TV

    Ook de twee belangrijkste commerciële mediagroepen van Nederland RTL en Talpa TV zetten bij de onderhandelingen op een hogere doorgiftevergoeding in. Deze mediagroepen worden net als NPO geconfronteerd met dalende reclame-inkomsten. Dalende kijkcijfers zijn de oorzaak. Getracht wordt om dit met meer inkomsten uit distributie gedeeltelijk te compenseren. Maar van de kant van de aanbieders wordt juist gewezen op het mindere aantal kijkers dat zou moeten leiden tot een lagere doorgifteprijs.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobileDeutsche TelekomNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpa MediaTalpakabeldoorgiftekabeldistributieHDTVdigitale kabeltelevisieabonnemententv-abonnementprijsverhoginglineairtraditioneelbezuiniging

    Reacties

  1. TV-TIP Aussie Gold Hunters

    Aussie Gold Hunters
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Goud, zweet en tranen in het ­nieuwe seizoen van Aussie Gold Hunters. Want met ­goudprijzen op record­hoogte ­nemen de ­goudzoekers in de snikhete en ­uitgestrekte Outback van Australië nog meer risico om de jackpot naar de oppervlakte te schoffelen. Zo ­besluiten The Dust Devils om met een konvooi aan kostbare machines 1200 km het land in te trekken. Maar ligt het goud daar wel te blinken? De Poseidon Crew heeft in ieder geval wel succes.

    TV-TIP Andy & Melisa

    Andy & Melisa
    SBS 6 om 20:30 uur
    Na een kleine flirt met RTL en een paar jaar radiostilte keren Andy en vriendin Melisa – de twee zijn al jaren gescheiden – terug op het oude SBS-nest. En hier blijkt dat er eigenlijk niks veranderd is. Al ligt de oud-voetballer niet meer dagen gestrekt op de bank. Er is tv-werk, een YouTube-kanaal en er moet ook geklust worden in hun nieuwe stek aan de Costa de Sol, dat gereedgemaakt moet worden voor de verhuur.

    Interview