Uitdager T-Mobile raakt gevoelige snaar bij Ziggo en KPN
T-Mobile is al langere tijd een bekende naam als het om mobiele diensten gaat. Maar het bedrijf wil ook bij het leveren van vaste diensten zoals tv en internet in Nederland meer voet aan de grond te krijgen. En daarbij lijkt de goede weg ingeslagen.
KNIPPR
T-Mobile probeerde jaren geleden op eigen benen de Nederlandse tv-markt binnen te stappen. Het idee was goed maar vooral ook nieuw en verfrissend. Online tv-dienst KNIPPR mislukte echter faliekant. Dit ondanks dat het initiatief alle ingrediënten in zich had om te kunnen slagen. Online en dus interessant voor cordcutters. En vanwege de goede ondersteuning van apps toch interessant voor het bekijken van tv-zenders op een groot beeldscherm zoals tv. Maar vooraf werd vooral met belangstelling uitgekeken naar de abonnementsstructuur: een goedkoop basispakket met daarin alleen de belangrijkste zenders voor rond de tien euro per maand. Met daarbij de mogelijkheid om dit aanbod aan te vullen met zenders die zelf gekozen konden worden. Met andere woorden tv a la carte, oftewel zelf abonneren per zender. Tegenwoordig een droombeeld van veel Nederlanders maar jaren geleden was het voor T-Mobile onvoldoende om KNIPPR financieel rendabel in de markt te houden.
T-Mobile Thuis
T-Mobile bleef echter de ambitie houden om een toonaangevende speler te worden op de Nederlandse markt van vaste diensten. De fusie van Ziggo met Vodafone Nederland in VodafoneZiggo bracht uitkomst. Het samengaan van deze bedrijven kreeg goedkeuring van mededingingsautoriteiten op voorwaarde dat Vodafone het eigen vaste markt product Vodafone Thuis zou verkopen. T-Mobile zag heil in de overname en zette de bedrijfsvoering onder de naam T-Mobile Thuis voort. Het telecombedrijf kocht daarbij direct een stevige positie in de markt van vast tv en internet. Waar KNIPPR nooit verder kwam tot enkele tienduizenden abonnees kwam, begon T-Mobile Thuis direct met meer dan honderdduizend abonnees.
Gestage groei
Een peulenschil met de meer dan 600.000 vaste abonnees die T-Mobile nu enkele jaren later heeft. Een forse stijging die overigens niet alleen op eigen kracht is bereikt. T-Mobile nam vorig jaar Tele2 inclusief rond de 300.000 vaste tv- en internetklanten over. Met de ruim 600.000 vaste klanten is T-Mobile na Ziggo en KPN de nummer drie op de Nederlandse markt van vaste diensten geworden. T-Mobile wil echter meer, al is de voorsprong van KPN (2,2 miljoen abonnees) en Ziggo (3,9 miljoen abonnees) naar verwachting te groot voor T-Mobile om op eigen kracht te benaderen. Wellicht dat T-Mobile op eigen kracht in de komende jaren de grens van een miljoen vaste klanten weet te halen. Maar ook dat wordt moeilijk gezien de groei van 11.000 abonnees in de afgelopen drie maanden.
Uit & Thuis
En de aanwas van nieuwe abonnees is eigenlijk gering te noemen om binnen afzienbare tijd naar een miljoen vaste abonnees te groeien. T-Mobile heeft daarentegen als uitdager een sterk aanbod voor Nederlanders. Het Uit & Thuis abonnement waarbij een onbeperkte mobiele dienst met de snelst leverbare internetsnelheid via een vast netwerk (bij glasvezel tot 1Gbps) wordt gecombineerd, kan namelijk voor 50 euro per maand gekocht worden. Dat is tientallen euro per maand goedkoper dan Ziggo en KPN, de bedrijven die door T-Mobile worden uitgedaagd.
T-Mobile TV
Wellicht kan het verbeterde tv-platform van T-Mobile het aantal klanten sterker laten groeien. Want ook met de tv-dienst treedt T-Mobile in de voetsporen van KPN en in mindere mate Ziggo. De focus van T-Mobile ligt hoofdzakelijk op de huidige klanten van KPN. T-Mobile levert namelijk vooral via vaste netwerken van KPN vaste diensten aan Nederlanders. De overstap voor KPN-klanten naar T-Mobile is dus makkelijk. Alleen het modem en de tv-decoder vervangen is nodig bij een overstap. Het nieuwe tv-platform biedt dan ook vooral gelijke mogelijkheden aan als die KPN aan klanten levert. Denk hierbij aan cloudPVR waarbij programma’s opgenomen kunnen worden op het achterliggende netwerk van de aanbieder. Maar ook het terugkijken via de tv-gids, Begin Gemist en video on demand zijn door T-Mobile geleverde mogelijkheden.
TV Anywhere
Ook met het online kijken van live zenders heeft T-Mobile een inhaalslag gemaakt. Dit kan bij T-Mobile via de dienst TV Anywhere. Tot voor kort konden slechts enkele tientallen zenders via de apps voor tablet, smartphone en Apple TV bekeken worden. Sinds begin september is het aanbod van TV Anywhere tot – afhankelijk van de gekochte tv-abonnementen - ruim 120 uitgebreid. Het gaat hierbij om vrijwel alle zenders van basispakket en ook aanvullende tv-abonnementen. Maar belangrijker: het nieuwe aanbod van TV Anywhere komt overeen met de soortgelijke dienst iTV App van concurrent KPN.
Klantenservice
Toch zijn valkuilen op de door T-Mobile ingeslagen weg aanwezig. De strategie om de concurrentie op vooral abonnementsprijs aan te gaan, zorgt dat T-Mobile noodgedwongen enkele aderlatingen moet doen. Dit is vooral bij de klantenservice vaker zichtbaar. Bij een steekproef door Totaal TV bleek bijvoorbeeld dat – vooral bij technische wat moeilijker – vragen al snel door klantenservice naar het op internet aanwezige gebruikersforum werd verwezen. Daar helpen vooral klanten van T-Mobile elkaar. Het gevoel van afschuiven van problemen ligt hierdoor wel op de loer. Maar ook op andere manieren probeert T-Mobile de kosten te drukken om de goedkopere abonnementen toch met een bepaalde winstmarge te kunnen verkopen. Denk hierbij aan het debacle van enkele maanden geleden waarbij internetverkeer via een goedkopere weg in de huiskamer van klanten werd geleverd. Het gevolg: klanten die klaagden over langzamer internetverkeer. Al snel moest T-Mobile alles weer terug naar de oude situatie brengen.
Niet te goedkoop
Het maakt duidelijk dat T-Mobile zich niet gek moet maken om met te goedkope abonnementen nieuwe klanten te verleiden. Dit kan averechts werken als bestaande klanten het gevoel krijgen dat de dienstverlening is verslechterd. En dus zelf op zoek gaan naar een nieuwe leverancier van vaste diensten.