1. Nieuws

    Uitdager T-Mobile raakt gevoelige snaar bij Ziggo en KPN

    De Nederlandse markt van vaste diensten is dynamischer dan ooit. T-Mobile lijkt met aansprekende en goedkopere abonnementen goede zaken te doen.
    Jarco Kriek
    15 september 2020
    comments 4
    Uitdager T-Mobile raakt gevoelige snaar bij Ziggo en KPN

    T-Mobile is al langere tijd een bekende naam als het om mobiele diensten gaat. Maar het bedrijf wil ook bij het leveren van vaste diensten zoals tv en internet in Nederland meer voet aan de grond te krijgen. En daarbij lijkt de goede weg ingeslagen.

     

    KNIPPR

    T-Mobile probeerde jaren geleden op eigen benen de Nederlandse tv-markt binnen te stappen. Het idee was goed maar vooral ook nieuw en verfrissend. Online tv-dienst KNIPPR mislukte echter faliekant. Dit ondanks dat het initiatief alle ingrediënten in zich had om te kunnen slagen. Online en dus interessant voor cordcutters. En vanwege de goede ondersteuning van apps toch interessant voor het bekijken van tv-zenders op een groot beeldscherm zoals tv. Maar vooraf werd vooral met belangstelling uitgekeken naar de abonnementsstructuur: een goedkoop basispakket met daarin alleen de belangrijkste zenders voor rond de tien euro per maand. Met daarbij de mogelijkheid om dit aanbod aan te vullen met zenders die zelf gekozen konden worden. Met andere woorden tv a la carte, oftewel zelf abonneren per zender. Tegenwoordig een droombeeld van veel Nederlanders maar jaren geleden was het voor T-Mobile onvoldoende om KNIPPR financieel rendabel in de markt te houden.

     

    T-Mobile Thuis

    T-Mobile bleef echter de ambitie houden om een toonaangevende speler te worden op de Nederlandse markt van vaste diensten. De fusie van Ziggo met Vodafone Nederland in VodafoneZiggo bracht uitkomst. Het samengaan van deze bedrijven kreeg goedkeuring van mededingingsautoriteiten op voorwaarde dat Vodafone het eigen vaste markt product Vodafone Thuis zou verkopen. T-Mobile zag heil in de overname en zette de bedrijfsvoering onder de naam T-Mobile Thuis voort. Het telecombedrijf kocht daarbij direct een stevige positie in de markt van vast tv en internet. Waar KNIPPR nooit verder kwam tot enkele tienduizenden abonnees kwam, begon T-Mobile Thuis direct met meer dan honderdduizend abonnees.

     

    Gestage groei

    Een peulenschil met de meer dan 600.000 vaste abonnees die T-Mobile nu enkele jaren later heeft. Een forse stijging die overigens niet alleen op eigen kracht is bereikt. T-Mobile nam vorig jaar Tele2 inclusief rond de 300.000 vaste tv- en internetklanten over. Met de ruim 600.000 vaste klanten is T-Mobile na Ziggo en KPN de nummer drie op de Nederlandse markt van vaste diensten geworden. T-Mobile wil echter meer, al is de voorsprong van KPN (2,2 miljoen abonnees) en Ziggo (3,9 miljoen abonnees) naar verwachting te groot voor T-Mobile om op eigen kracht te benaderen. Wellicht dat T-Mobile op eigen kracht in de komende jaren de grens van een miljoen vaste klanten weet te halen. Maar ook dat wordt moeilijk gezien de groei van 11.000 abonnees in de afgelopen drie maanden.

     

    Uit & Thuis

    En de aanwas van nieuwe abonnees is eigenlijk gering te noemen om binnen afzienbare tijd naar een miljoen vaste abonnees te groeien. T-Mobile heeft daarentegen als uitdager een sterk aanbod voor Nederlanders. Het Uit & Thuis abonnement waarbij een onbeperkte mobiele dienst met de snelst leverbare internetsnelheid via een vast netwerk (bij glasvezel tot 1Gbps) wordt gecombineerd, kan namelijk voor 50 euro per maand gekocht worden. Dat is tientallen euro per maand goedkoper dan Ziggo en KPN, de bedrijven die door T-Mobile worden uitgedaagd.

     

    T-Mobile TV

    Wellicht kan het verbeterde tv-platform van T-Mobile het aantal klanten sterker laten groeien. Want ook met de tv-dienst treedt T-Mobile in de voetsporen van KPN en in mindere mate Ziggo. De focus van T-Mobile ligt hoofdzakelijk op de huidige klanten van KPN. T-Mobile levert namelijk vooral via vaste netwerken van KPN vaste diensten aan Nederlanders. De overstap voor KPN-klanten naar T-Mobile is dus makkelijk. Alleen het modem en de tv-decoder vervangen is nodig bij een overstap. Het nieuwe tv-platform biedt dan ook vooral gelijke mogelijkheden aan als die KPN aan klanten levert. Denk hierbij aan cloudPVR waarbij programma’s opgenomen kunnen worden op het achterliggende netwerk van de aanbieder. Maar ook het terugkijken via de tv-gids, Begin Gemist en video on demand zijn door T-Mobile geleverde mogelijkheden.

     

    TV Anywhere

    Ook met het online kijken van live zenders heeft T-Mobile een inhaalslag gemaakt. Dit kan bij T-Mobile via de dienst TV Anywhere. Tot voor kort konden slechts enkele tientallen zenders via de apps voor tablet, smartphone en Apple TV bekeken worden. Sinds begin september is het aanbod van TV Anywhere tot – afhankelijk van de gekochte tv-abonnementen - ruim 120 uitgebreid. Het gaat hierbij om vrijwel alle zenders van basispakket en ook aanvullende tv-abonnementen. Maar belangrijker: het nieuwe aanbod van TV Anywhere komt overeen met de soortgelijke dienst iTV App van concurrent KPN.

     

    Klantenservice

    Toch zijn valkuilen op de door T-Mobile ingeslagen weg aanwezig. De strategie om de concurrentie op vooral abonnementsprijs aan te gaan, zorgt dat T-Mobile noodgedwongen enkele aderlatingen moet doen. Dit is vooral bij de klantenservice vaker zichtbaar. Bij een steekproef door Totaal TV bleek bijvoorbeeld dat – vooral bij technische wat moeilijker – vragen al snel door klantenservice naar het op internet aanwezige gebruikersforum werd verwezen. Daar helpen vooral klanten van T-Mobile elkaar. Het gevoel van afschuiven van problemen ligt hierdoor wel op de loer. Maar ook op andere manieren probeert T-Mobile de kosten te drukken om de goedkopere abonnementen toch met een bepaalde winstmarge te kunnen verkopen. Denk hierbij aan het debacle van enkele maanden geleden waarbij internetverkeer via een goedkopere weg in de huiskamer van klanten werd geleverd. Het gevolg: klanten die klaagden over langzamer internetverkeer. Al snel moest T-Mobile alles weer terug naar de oude situatie brengen.

     

    Niet te goedkoop

    Het maakt duidelijk dat T-Mobile zich niet gek moet maken om met te goedkope abonnementen nieuwe klanten te verleiden. Dit kan averechts werken als bestaande klanten het gevoel krijgen dat de dienstverlening is verslechterd. En dus zelf op zoek gaan naar een nieuwe leverancier van vaste diensten. 

    T-MobileTele2ZiggoVodafoneZiggoKPNtvtelevisieinternetonlineabonnementconcurrentieoncurrentiestrijdKNIPPRtv a la carteabonneren per zenderUIT & ThuisvastmobielklantenserviceTV Anywhere

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Best of Decade Collection met Argo, American Sniper, Gravity, Joker en Mad Max

      Win The Best of Decade Collection dvd-box

      De periode van pepernoten, kerstkransjes en lekker wegkruipen op de bank is alweer bijna aangebroken en daarom heeft Warner Home Video een bijzondere The Best of Decade Collection uitgebracht. Argo, American Sniper, Gravity, Joker en Mad Max zijn enkele van de beste films van het afgelopen decennium en Totaal TV mag deze box vol topfilms drie keer weggeven.

    TV-TIP Knight and Day

    Knight and Day
    Veronica om 20:30 uur
    Op het vliegveld loopt de vlotte June Havens de charmante Roy Miller letterlijk tegen het lijf. Aan boord van het vliegtuig begint June een spannende flirt, niet wetende dat Roy een geheim agent is die een waardevolle energiebron moet beschermen tegen een horde aan corrupte collega's en criminelen.

    TV-TIP Borsato's budget bruiloft

    Borsato's budget bruiloft
    RTL 5 om 20:30 uur
    Mary Borsato en Betty de Groot helpen mensen met een kleine beurs aan een droombruiloft, daarvoor moeten de dames wel erg creatief zijn.

    Interview

    • The Undoing Hugh Grant

      Hugh Grant

      The Undoing

      Hugh Grant werd groot als de ietwat onhandige goedzak in een rits aan romantische komedies. Inmiddels kiest de onlangs zestig geworden acteur andere rollen, zoals in drama-miniserie The Undoing.
      Reacties0 reactie(s)