Vergoedingsbeleid KPN en Ziggo baart kleinere zenders zorgen
KPN en in mindere mate Ziggo kunnen anoniem het kijkgedrag van klanten meten en het aantal kijkers ook nauwkeurig aan zenders koppelen. KPN kan dit bij het tv-product Interactieve TV bij alle zenders doen. Alle abonnees van deze tv-dienst maken namelijk gebruik van een bruikleendecoder met tweeweg internetmogelijkheden. Bij Ziggo is dit alleen het geval bij interactieve tv-decoders die door het kabelbedrijf aan klanten worden geleverd. Het kijkgedrag – zeg maar de kijkcijfers – wordt bij nieuwe onderhandelingen voor distributeurs meer leidend. Zij willen de waarde van de zender – de inkoopprijs dus – laten afhangen van het kijkgedrag van klanten. Nichezenders zijn hiervan de dupe.
FOX Benelux
KPN en FOX Benelux zijn al wekenlang met elkaar in gesprek over een nieuwe distributievergoeding voor de zenders FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV. KPN-klanten kijk minder naar deze zenders. En dus wil het telecombedrijf de doorgiftevergoeding verlagen.
TV5 Monde
Maar ook andere zenders krijgen met het nieuwe beleid te maken. Nu is het beleid overigens niet echt nieuw. In de afgelopen jaren hebben distributeurs al fors in de doorgiftevergoeding gesneden, zegt André Vroegindeweij van Pratensis Media: "Inderdaad, hier worden we jaarlijks mee geconfronteerd." Pratensis Media vertegenwoordigt in Nederland de zenders TV5 Monde, TVE en RAI. Onderscheid tussen grote en kleine distributeurs met betrekking tot doorgiftevergoeding wordt volgens Vroegindeweij niet gemaakt. "Wij voeren een transparant beleid als het gaat om distributievergoedingen."
KPN
Het was even slikken toen KPN vorig jaar besloot om TV5 Monde voor France 2 in te ruilen. Ook daarbij heeft het kijkgedrag van klanten een rol gespeeld. "KPN heeft jammer genoeg op basis van verwachte kijkcijfers besloten om TV5 Monde in te wisselen voor France 2. Inmiddels moeten de kijkcijfers van France 2 bij KPN bekend zijn en ik ben benieuwd hoe die zich verhouden ten opzichte van TV5 Monde", aldus de managing director van Pratensis Media. Distributeurs lijken zich blind te staren op de kijkcijfers maar vergeten vaak de waardering en trouwheid van kijkers voor een bepaalde zender bij de vaststelling van reële doorgiftevergoeding naar waarde mee te wegen. Zo bestempelt Vroegindeweij TV5 Monde als een must have-kanaal voor Francofielen. "Ten opzichte van RTL is TV5 Monde natuurlijk een nichezender, echter is het wisselen van provider bij het verliezen van TV5 Monde zeer laagdrempelig. T-Mobile is leuk gegroeid qua abonnees in de tijd dat wij bij KPN verdwenen zijn." Iets soortgelijks kan overigens dit jaar ook bij de zenders van FOX Benelux gebeuren als KPN voet bij stuk houdt om de zenders van deze zendergroep op 1 juni uit het aanbod te verwijderen. Zoals het er nu voorstaat, lijken deze zenders bij T-Mobile in het zenderaanbod te blijven.
Ondertiteling
Dat TV5 Monde voor Nederlanders aantrekkelijker dan France 2 of andere buitenlandse zenders is, komt door de Nederlandse ondertiteling bij de belangrijkste programma’s. Maar het vergoedingsbeleid met lagere distributievergoedingen kan ook op dit punt voor wijziging gaan zorgen. Vroegindeweij hierover: "Op een gegeven moment kun je niet meer ondertitelen zoals bij TV5 Monde. We maken het product zo toegankelijk mogelijk en voor een paar cent per maand – per abonnee red. – kunnen wij onze ondertiteling bekostigen."