Volledig mislukt Joyne voor 80.000 euro in handen van Canal Digitaal
Joyne werd op 9 april door de rechtbank Noord-Nederland failliet verklaard. Op dat moment had de satelliettelevisieaanbieder een negatief eigen vermogen van minimaal 6,5 miljoen euro. Dit blijkt uit het tussentijds verslag van de afwikkeling van het faillissement door curator Robert Verdonk. Het bedrag van 6,5 miljoen euro is gebaseerd op het concept jaarverslag van 2020 en kan in praktijk bij einde onderneming aan wijziging onderhevig zijn. Het verlies van Joyne bedroeg in 2019 nog 1,5 miljoen euro tegen een omzet van 741.383 euro. In het coronajaar 2020 steeg de omzet weliswaar met bijna dertig procent naar 1.172.000 euro maar steeg ook het verlies naar 2,7 miljoen euro, bijna een verdubbeling. De omzetstijging is voor de curator aanleiding om te stellen dat de covid19 pandemie niet als belangrijke oorzaak van het faillissement gezien kan worden.
Eutelsat
In het faillissement speelt Eutelsat een belangrijke rol. Naar nu blijkt, heeft het Franse satellietbedrijf al op 2 maart het faillissement van Joyne aangevraagd. Eutelsat heeft een vordering van bijna 5,5 miljoen euro openstaan aan door Joyne niet betaalde facturen. Uitspraken in de media vanuit Joyne dat het faillissement als een verrassing kwam, komen door het verslag van de curator in een ander daglicht te staan. Opvallend is dat Joyne na de faillissementsaanvraag nog twee betalingen met een totale waarde van 35.000 euro aan Eutelsat heeft gedaan. Hoewel de curator hier niets over zegt, kan dit wellicht gezien worden als laatste poging om Eutelsat op andere gedachten te brengen en de aanvraag terug te trekken. De betalingen aan Eutelsat na de faillissementsaanvraag worden door de curator wel onderzocht op mogelijk paulianeus handelen.
Meer schuldeisers
Hoewel Eutelsat de grootste schuldeiser is, zijn er ook andere bedrijven die nog aanzienlijke bedragen van Joyne te goed hebben. Zo verzorgde het Oostenrijkse bedrijf A1 Telekom de uplink van tv- en radiozenders naar de satelliet. A1 AG heeft voor 750.000 euro aan niet betaalde facturen openstaan. Het Nederlandse bedrijf Mediachoice ziet in de eigen boekhouding voor 423.000 euro aan facturen openstaan. Mediachoice verzorgde het gebundelde pakket met tv- en radiozenders naar de satellietuplink.
Abonnees
Joyne-abonnees die op of na 9 april een abonnement met vooruitbetaling kochten, krijgen van de curator voorrang bij terugbetaling. Zij kunnen zich – als dit nog niet is gebeurd – bij de curator melden. Bij dit verzoek dient wel duidelijke documentatie overlegd te worden waarin duidelijk staat dat het abonnement op 9 april of later is afgesloten via de internetsite van Joyne.
Doorstart niet mogelijk
Van een doorstart van Joyne is korte tijd sprake geweest. Na het faillissement hebben zich een tiental geïnteresseerden voor Joyne bij de curator gemeld. Er was maar kort de tijd om te onderzoeken of een doorstart danwel overname mogelijk was. Eutelsat had de curator te kennen gegeven dat de satellietdistributie van signalen van Joyne na zeven dagen zou stoppen. Op voordracht van het bestuur van Joyne werd besloten om met twee partijen verder te praten over een voortzetting van Joyne. Eén daarvan was een partij die zich eerder al als mogelijke financier bij Joyne had gemeld. Een doorstart via deze partij werd echter door Eutelsat geblokkeerd. Daarna bleef alleen Canal+ Luxembourg (Canal Digitaal) over.
Klantenbestand en merknaam
In een korte tijd werd daarna tussen de curator en Canal+ Luxembourg een overeenkomst ter waarde van 80.000 euro beklonken. Voor het klantenbestand van zowel particuliere als zakelijke klanten werd 75.000 euro betaald. De websites en merknaam werd op 5.000 euro getaxeerd en ook voor dit bedrag door Canal+ Luxembourg gekocht. Daarnaast garandeerde Canal+ Luxembourg de voortzetting van de levering van diensten aan Joyne-klanten tot uiterlijk 31 mei en de daarbij behorende betalingen aan bedrijven als Eutelsat.
Naïef
Uit het verslag van de curator blijkt dat Joyne vanaf het eerste moment zwaar verliesgevend was. Het doel van Joyne was de concurrentie met Canal Digitaal aangaan. Daarbij werd uitgegaan dat op termijn Joyne het grootste deel van klanten van Canal Digitaal zou afsnoepen. Alleen op die manier kon Joyne met de gehanteerde prijsstelling van abonnementen niet verliesgevend opereren. Dit is totaal mislukt. Joyne had bij het faillissement – zowel consumenten als zakelijk – 24.000 abonnees. Naar het oordeel van de curator is de Nederlandse satellietmarkt te klein voor twee bedrijven die zich op een gelijke groep klanten richten. Daarbij speelt vooral de huur van bandbreedte een belangrijke rol. Ook de komst van glasvezel en 5G maken van de satellietmarkt meer en meer een niche.
Aandeelhouders
De vijf aandeelhouders die Joyne hebben opgericht hebben hun aandeel voor een euro gekocht. Daarnaast hebben zij 200.000 euro als achtergestelde lening ingezet om de start van Joyne mogelijk te maken. Dit maakt meer en meer duidelijk dat Joyne in de vier jaar dat het bedrijf heeft bestaan providertje heeft gespeeld met behulp van andermans geld, zoals al langere tijd in de branche werd gefluisterd. Dit geld was afkomstig van bijvoorbeeld de drie belangrijkste schuldeisers die niet of nauwelijks voor het leveren van diensten werden betaald.