1. Nieuws

    Waarom wordt het tv-abonnement in 2019 duurder?

    TV-kijken wordt in 2019 naar verwachting voor iedere Nederlander duurder. Dit heeft diverse oorzaken. Bij lineair kijken speelt de distributievergoeding een rol. Versnippering van content is de belangrijkste reden bij online kijken.
    Jarco Kriek
    28 december 2018
    comments 9
    Waarom wordt het tv-abonnement in 2019 duurder?
    Foto ANP

    De schuld van een duurder tv-abonnement wordt door de consument bij distributeurs – de tv-aanbieders dus – gelegd. Maar bedrijven als Ziggo, KPN, Canal Digitaal en T-Mobile kunnen zeker niet in alle gevallen als hoofdschuldige aangewezen worden. Deze bedrijven handelen namelijk vanuit een commercieel oogpunt. Een daarbij geldt dat een hogere inkoopprijs naar een duurdere verkoopprijs wordt vertaald. En voor de hogere inkoopprijs zijn contentaanbieders verantwoordelijk. De daling van reclame-inkomsten worden door zendergroepen als NPO, RTL, Talpa TV en Discovery Benelux deels gecompenseerd door een hogere prijs voor doorgifte van de zenders.

     

    NPO

    Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de publieke zenders van NPO. De jaarlijkse subsidie wordt door tegenvallende reclame-inkomsten jaarlijks met ruim 60 miljoen euro gekort. Het kabinet geeft in 2019 een eenmalige bijdrage van 40 miljoen euro. Maar daarna moet NPO zelf extra inkomsten zien te vinden om de mindere subsidie op te vangen. De Tweede Kamer gooide het balletje op dat de publieke omroep meer geld bij distributeurs moet gaan vinden. NPO wil daarom de doorgiftevergoeding van zenders drastisch verhogen. Ging de nieuwe satelliettelevisieaanbieder Joyne onlangs voor een doorgiftevergoeding van €0,45 per abonnee per maand voor NPO-zenders nog klagend naar toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), willen distributeurs nu met een glimlach een handtekening voor dit bedrag onder een meerjarige overeenkomst zetten. Als het namelijk aan NPO ligt dan wordt de doorgifteprijs verdubbeld en zijn bedragen van een euro per maand per abonnee in de toekomst realistisch.

     

    RTL en Talpa TV

    Ook RTL wordt door bronnen rond distributeurs genoemd als mediabedrijf dat meer geld voor het aanbieden van content wil ontvangen. Daarbij lijkt RTL zich vooral op de prijs van online content te richten. Het aanbieden van zenders op online tv-diensten van distributeurs gaat fors omhoog. Bij de meeste distributeurs kan via een app overal in de Europese Unie op tablet en smartphone naar Nederlandse zenders gekeken worden. Hiervoor zijn echter aanvullende uitzendrechten nodig die bij contentaanbieders gekocht moeten worden. Talpa TV verhoogt de doorgifteprijs van zenders ook, maar deze verhoging lijkt nog enigszins binnen de perken te blijven. Eerder maakte Totaal TV al bekend dat de prijs van FOX Sports met ongeveer €0,20 per maand voor iedere abonnee van een distributeur gaat stijgen. Discovery Benelux voerde eerder al de doorgifteprijs verder op.

     

    Online

    Wie door de prijsverhoging van lineaire tv de toevlucht naar online tv- en videodiensten zoekt, loopt in 2019 ook tegen wijzigingen aan. Zo wordt het aantal online streamingdiensten groter. Dit lijkt gunstig voor de consument, maar is dat uiteindelijk zeker niet. De komst van eigen streamingdiensten van bijvoorbeeld Disney zorgt namelijk dat content meer exclusief bij de eigen diensten aangeboden gaat worden. Films van Disney kunnen hierdoor bijvoorbeeld niet meer via Netflix bekeken worden. Om toch naar deze films te kunnen blijven kijken, is een extra abonnement nodig. En dus wordt ook online kijken hierdoor in 2019 en de jaren daarna duurder.

    tvtelevisielineairtraditioneelonlineOTTstreamingstreamingdienstabonnementprijsverhogingdoorgiftedoorgiftevergoedingdistributiedistributeursaanbiederstv-aanbiedersNPORTLTalpa TVFOX SportsEredivisie Media & MarketingDiscoveryDiscivery BeneluxZiggoVodafoneZiggoKPNM7 GroupCanal DigitaalEQTDeltaCaiwayT-MobileJoyne

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP UEFA Champions League kwalificaties: PSV - FC Basel

    UEFA Champions League kwalificaties: PSV - FC Basel
    Veronica om 19:30 uur
    Trainer Mark van Bommel staat voor een zware klus: drie voorrondes Champions League zien te overleven teneinde deel te mogen nemen aan het miljoenenbal. Eerst maar eens zien te winnen van het Zwitserse FC Basel, dat vorig seizoen nog Vitesse uit de Europa League hield.

    TV-TIP Top Five

    Top Five
    om 18:23 uur
    Voormalig stand-upcomedian Andre Allen speelde de hoofdrol in drie filmkomedies en wil nu serieuze films maken. Maar het publiek ziet hem nog steeds als grappenmaker en dat gaat ten koste van zijn populariteit. Zijn aanstaande huwelijk met een realityster moet hem weer in de spotlights plaatsen. Hij wordt door een journaliste overgehaald om een interview te doen en leert daardoor zichzelf kennen.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)