1. Nieuws

    Webcare van groter belang Ziggo, KPN en T-Mobile: Aandacht wel vereist

    Direct contact met klanten. Voorheen stond hierbij de telefoon centraal. Maar nu online in opmars is, zien bedrijven als VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile betere kansen met webcare.
    Jarco Kriek
    13 august 2019
    comments 3
    Webcare van groter belang Ziggo, KPN en T-Mobile: Aandacht wel vereist
    Foto ANP

    Met webcare wordt het directe contact met klanten via internet bedoeld. Dit kan op meerdere manieren. Aanbieders van de vaste diensten tv, internet en bellen zijn al langere tijd via de sociale media Twitter, Facebook en Instagram actief om vragen van klanten te beantwoorden en klachten op te lossen. Het voordeel is niet alleen dat het contact meer laagdrempelig is dan telefonische klantenservice. Online kunnen meer klanten tegelijk bereikt worden. Bij bijvoorbeeld een storing hoeft niet elke klant telefonisch te woord te worden gestaan. Een melding bereikt direct duizenden klanten die dezelfde vraag over een probleem of storing wilden stellen.


    Gebruikersforum

    Aan de werkzaamheden van webcare is bij aanbieders als Ziggo, KPN en T-Mobile ook onderhoud en beantwoording van vragen via een eigen gebruikersforum toegevoegd. Deze aanbieders verwijzen klanten vaker expliciet naar deze fora om antwoorden op veel gestelde vragen te vinden. Een team van moderators en medewerkers van de aanbieders proberen zo goed mogelijk antwoorden op de vragen te geven. En met de uitingen op deze gebruikersfora gaat het in enkele gevallen aantoonbaar mis. Onbedoeld worden klanten via deze fora in enkele gevallen verkeerd door de eigen leverancier van vaste diensten voorgelicht. Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat persvoorlichting van een aanbieder een eerder openbaar gemaakte uitspraak van webcare via sociale media of gebruikersforum moet verduidelijken of zelfs ontkrachten.

     

    Webcare

    En hier schuilt dan ook direct het grootste gevaar van webcare. Een iets te rooskleurig antwoord werd in het verleden via telefonische klantenservice maar door één klant gehoord. Op een forum of via sociale media wordt dit antwoord door duizenden en soms zelfs tienduizenden klanten gelezen. Antwoorden van webcare zijn dus voor klanten van de betreffende aanbieder zo belangrijk dat dit als vast standpunt en mening van het bedrijf wordt gezien. Aanbieders dienen hierdoor meer aandacht te besteden aan het functioneren van webcare in het algemeen en medewerkers die in deze dienstverlening werken in het bijzonder. Doet een aanbieder dit niet dan kan het succes van webcare vroeg of laat als een boemerang terugkomen. En dat kan in de dynamische markt van vaste diensten in Nederland uiteindelijk tot klantverlies gaan leiden.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-Mobilewebcareonlineklantenserviceabonnementstoringgebruikersforumsociale media

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP Topdokters

    Topdokters
    RTL 4 om 20:26 uur
    Prof. dr. Irene Mathijssen is plastisch chirurg en heeft de dankbare, maar tegelijkertijd ook zware taak om kinderen met een afwijkende schedel een nieuw gezicht te geven.

    TV-TIP Skyfall

    Skyfall
    RTL 7 om 20:29 uur
    De loyaliteit van James Bond aan M wordt getest wanneer een oude vijand opeens opduikt om wraak te nemen. Als MI6 onder vuur ligt, moet geheim agent 007 de dreiging opsporen en vernietigen, hoe persoonlijk het ook wordt.

    Interview

    • In de voetsporen van de Bevrijding is vanaf 28 maart te zien bij NPO 2

      Philip Freriks

      In de voetsporen van de bevrijding

      Philip Freriks gaat in gesprek met bevrijders die een einde maakten aan de Duitse bezetting, en met burgers die er middenin zaten.
      Reacties0 reactie(s)