1. Nieuws

    Webcare van groter belang Ziggo, KPN en T-Mobile: Aandacht wel vereist

    Direct contact met klanten. Voorheen stond hierbij de telefoon centraal. Maar nu online in opmars is, zien bedrijven als VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile betere kansen met webcare.
    Jarco Kriek
    13 august 2019
    comments 3
    Webcare van groter belang Ziggo, KPN en T-Mobile: Aandacht wel vereist
    Foto ANP

    Met webcare wordt het directe contact met klanten via internet bedoeld. Dit kan op meerdere manieren. Aanbieders van de vaste diensten tv, internet en bellen zijn al langere tijd via de sociale media Twitter, Facebook en Instagram actief om vragen van klanten te beantwoorden en klachten op te lossen. Het voordeel is niet alleen dat het contact meer laagdrempelig is dan telefonische klantenservice. Online kunnen meer klanten tegelijk bereikt worden. Bij bijvoorbeeld een storing hoeft niet elke klant telefonisch te woord te worden gestaan. Een melding bereikt direct duizenden klanten die dezelfde vraag over een probleem of storing wilden stellen.


    Gebruikersforum

    Aan de werkzaamheden van webcare is bij aanbieders als Ziggo, KPN en T-Mobile ook onderhoud en beantwoording van vragen via een eigen gebruikersforum toegevoegd. Deze aanbieders verwijzen klanten vaker expliciet naar deze fora om antwoorden op veel gestelde vragen te vinden. Een team van moderators en medewerkers van de aanbieders proberen zo goed mogelijk antwoorden op de vragen te geven. En met de uitingen op deze gebruikersfora gaat het in enkele gevallen aantoonbaar mis. Onbedoeld worden klanten via deze fora in enkele gevallen verkeerd door de eigen leverancier van vaste diensten voorgelicht. Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat persvoorlichting van een aanbieder een eerder openbaar gemaakte uitspraak van webcare via sociale media of gebruikersforum moet verduidelijken of zelfs ontkrachten.

     

    Webcare

    En hier schuilt dan ook direct het grootste gevaar van webcare. Een iets te rooskleurig antwoord werd in het verleden via telefonische klantenservice maar door één klant gehoord. Op een forum of via sociale media wordt dit antwoord door duizenden en soms zelfs tienduizenden klanten gelezen. Antwoorden van webcare zijn dus voor klanten van de betreffende aanbieder zo belangrijk dat dit als vast standpunt en mening van het bedrijf wordt gezien. Aanbieders dienen hierdoor meer aandacht te besteden aan het functioneren van webcare in het algemeen en medewerkers die in deze dienstverlening werken in het bijzonder. Doet een aanbieder dit niet dan kan het succes van webcare vroeg of laat als een boemerang terugkomen. En dat kan in de dynamische markt van vaste diensten in Nederland uiteindelijk tot klantverlies gaan leiden.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-Mobilewebcareonlineklantenserviceabonnementstoringgebruikersforumsociale media

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Harry Potter dvd win

      3X HARRY POTTER COMPLEET

      De acht spannende boekadaptaties van J.K. Rowling’s Harry Potter zijn onverminderd populair. Ga tijdens de donkere dagen weer lekker zitten voor alle avonturen van Harry, Hermione en Ron in hun strijd tegen Voldemort. Totaal TV mag de dvd-versie van de Complete 8 film collection mét Harry Potter pluche drie keer weggeven.

    TV-TIP Karim pakt zijn kans

    Karim pakt zijn kans
    NPO 2 om 17:10 uur
    In groep 8 kreeg een twaalfjarige Karim Amghar vmbo kader-advies, ondanks zijn Cito-score, die havo uitwees. Karim onderzoekt of dit vaker gebeurt.

    TV-TIP Professors op pad

    Professors op pad
    NPO 2 om 19:40 uur
    Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven is een niet onverdienstelijk amateurfotograaf. Voor de tweede keer op rij gaat hij weer met een bevriende professor op pad.

    Interview

    • Doorbakken met Irene Moors is te zien bij NPO 1

      Irene Moors

      Doorbakken

      Heel Holland bakt krijgt een nieuw napraatprogramma. In Doorbakken gaat Irene Moors wekelijks in op het centrale thema en de gebeurtenissen van de populaire bakshow.
      Reacties0 reactie(s)