Wijziging DAB+ kost NPO veel luisteraars, frequentiewissel doet Radio 10 geen pijn
NPO is op 1 september gewisseld van zenderexploitant. Voorheen werd de DAB+ distributie door KPN Broadcast verzorgd. Nu is het uit Zeeland afkomstige Broadcast Partners de zenderexploitant. Dit betekent dat in een aantal gevallen opstelpunten en zenderlocaties zijn gewijzigd. Dit zorgt voor een mindere dekking en dus geen of slechtere ontvangst in bepaalde delen van Nederland. In de komende maanden wordt het DAB+ zenderpark met meer opstelpunten uitgebreid. Wekelijks worden meer DAB+ zenders en opstelpunten in gebruik genomen. Dit moet uiteindelijk leiden tot een betere landelijke DAB+ dekking voor het einde van dit jaar.
Terugval
Maar voorlopig lijkt de mindere dekking van het NPO DAB+ netwerk te leiden tot verlies van luisteraars. Dit maakt direct inzichtelijk dat de DAB+ verspreiding voor radiozenders belangrijker aan het worden is. Steeds meer Nederlanders ruilen FM radio-ontvangst in voor een digitale distributievariant zoals online of DAB+. Het marktaandeel van alle landelijk NPO-zenders nam in het overzicht van het eerste NMO luisteronderzoek in september af. Vooral NPO Radio 5 – dat in de ether alleen via DAB+ te ontvangen is – kreeg met een duidelijke terugval te maken. De vijf landelijke NPO-zenders verloren in totaal meer dan 2,5 procent marktaandeel. NPO Radio 5 alleen verloor 0,9 procent marktaandeel. NPO Radio 2 moest door de tijdelijk slechtere dekking van DAB+ het marktleiderschap afstaan aan Qmusic van DPG Media.
Radio 10
Dat mediabedrijf zag nieuwkomer JOE in het luisteronderzoek binnenkomen op een bescheiden 1.7 procent marktaandeel. DPG Media kocht voor JOE bij de frequentieveiling de kavel waar voorheen Radio 10 op te beluisteren was. Hierdoor moest Radio 10 van frequenties op FM wisselen. Mede door de RDS techniek – waardoor de meeste autoradio’s automatisch naar de nieuwe frequentie omschakelden – deed de frequentiewissel Radio 10 geen pijn. Het marktaandeel bleef met 10 procent ongewijzigd ten opzichte van het laatste luisteronderzoek van augustus.
SLAM
Ook SLAM heeft geen grote nadelen ondervonden van de frequentieveiling. Hoewel de radiozender het landelijke frequentiepakket kwijtraakte en noodgedwongen moest inruilen voor een gehuurd regionaal frequentiekavel wist het zelfs marktaandeel te winnen.