Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Wijziging DAB+ kost NPO veel luisteraars, frequentiewissel doet Radio 10 geen pijn

    Het wisselen van zenderexploitant voor DAB+ distributie van radiozenders heeft de NPO veel luisteraars gekost. Dit blijkt uit het eerste NMO luisteronderzoek van september.
    Jarco Kriek
    13 september 2023
    comments 2
    Wijziging DAB+ kost NPO veel luisteraars, frequentiewissel doet Radio 10 geen pijn
    Foto Getty Images

    NPO is op 1 september gewisseld van zenderexploitant. Voorheen werd de DAB+ distributie door KPN Broadcast verzorgd. Nu is het uit Zeeland afkomstige Broadcast Partners de zenderexploitant. Dit betekent dat in een aantal gevallen opstelpunten en zenderlocaties zijn gewijzigd. Dit zorgt voor een mindere dekking en dus geen of slechtere ontvangst in bepaalde delen van Nederland. In de komende maanden wordt het DAB+ zenderpark met meer opstelpunten uitgebreid. Wekelijks worden meer DAB+ zenders en opstelpunten in gebruik genomen. Dit moet uiteindelijk leiden tot een betere landelijke DAB+ dekking voor het einde van dit jaar.

     

    Terugval

    Maar voorlopig lijkt de mindere dekking van het NPO DAB+ netwerk te leiden tot verlies van luisteraars. Dit maakt direct inzichtelijk dat de DAB+ verspreiding voor radiozenders belangrijker aan het worden is. Steeds meer Nederlanders ruilen FM radio-ontvangst in voor een digitale distributievariant zoals online of DAB+. Het marktaandeel van alle landelijk NPO-zenders nam in het overzicht van het eerste NMO luisteronderzoek in september af. Vooral NPO Radio 5 – dat in de ether alleen via DAB+ te ontvangen is – kreeg met een duidelijke terugval te maken. De vijf landelijke NPO-zenders verloren in totaal meer dan 2,5 procent marktaandeel. NPO Radio 5 alleen verloor 0,9 procent marktaandeel. NPO Radio 2 moest door de tijdelijk slechtere dekking van DAB+ het marktleiderschap afstaan aan Qmusic van DPG Media.

     

    Radio 10

    Dat mediabedrijf zag nieuwkomer JOE in het luisteronderzoek binnenkomen op een bescheiden 1.7 procent marktaandeel. DPG Media kocht voor JOE bij de frequentieveiling de kavel waar voorheen Radio 10 op te beluisteren was. Hierdoor moest Radio 10 van frequenties op FM wisselen. Mede door de RDS techniek – waardoor de meeste autoradio’s automatisch naar de nieuwe frequentie omschakelden – deed de frequentiewissel Radio 10 geen pijn. Het marktaandeel bleef met 10 procent ongewijzigd ten opzichte van het laatste luisteronderzoek van augustus.

     

    SLAM

    Ook SLAM heeft geen grote nadelen ondervonden van de frequentieveiling. Hoewel de radiozender het landelijke frequentiepakket kwijtraakte en noodgedwongen moest inruilen voor een gehuurd regionaal frequentiekavel wist het zelfs marktaandeel te winnen.

    NPOpublieke omroepDAB+FMluistercijfersNMORadio 10frequentieveiling

    Reacties

  1. TV-TIP Hell's Kitchen USA

    Hell's Kitchen USA
    24Kitchen om 19:30 uur
    Chef-kok Gordon Ramsay blaft kandidaten vaak af, net zoals een boze legersergeant dat kan. De zestiende reeks van Hell’s Kitchen start op een legerbasis waar de kandidaten tucht en discipline leren. Gelukkig verplaatst de actie zich snel weer naar de keuken, waar ‘generaal’ Ramsay zijn rekruten met harde hand de fijne kneepjes aanleert. Seizoen 16 werd berucht vanwege de vele ruzies, en dat zegt veel in een Gordon Ramsay-show!

    TV-TIP Verward

    Verward
    NPO 3 om 20:24 uur
    Op het nieuws hoor je regelmatig over ‘verwarde personen’ die voor problemen zorgen, maar wat voor mensen zíjn dat eigenlijk? Documentairemaakster Jessica Villerius onderzoekt de mensen achter dit label, én hulp­verleners die vaak met ze te maken hebben. Verpleegster Mariëlle was net een infuus aan het aanbrengen toen de buurman ineens binnenstormde en wild om zich heen begon te steken. Mariëlle vertelt over de hachelijke momenten die ze beleefde, toen ze op deze manier kennismaakte met Kenzo K.

    Interview