Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zet KPN met PON glasvezel concurrenten op achterstand?

    KPN gaat vanaf 2021 bij alle nieuwe glasvezelnetwerken de PON techniek gebruiken. PON heeft naast vele voordelen ook enkele nadelen. Wordt hierdoor concurrentie bemoeilijkt?
    Jarco Kriek
    21 oktober 2020
    comments 4
    Zet KPN met PON glasvezel concurrenten op achterstand?

    KPN is de grootste glasvezelexploitant van Nederland. Dochterbedrijf KPN NetwerkNL beheert ruim tachtig procent van de Nederlandse glasvezelkabels die wordt gebruikt voor het leveren van vaste diensten zoals tv, internet en telefonie aan consumenten en bedrijven.

     

    Regelgeving

    De netwerken van KPN werden tot begin van dit jaar gereguleerd. Dit betekent dat KPN alle bedrijven die vaste diensten aan consumenten willen leveren toegang tot het gebruik van deze netwerken – waaronder glasvezel – moesten krijgen. En dit tegen door tarieven die door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) moesten worden goedgekeurd. Na een uitspraak van het hoogste bestuurlijke rechtsorgaan van Nederland het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een hoger beroep van VodafoneZiggo inzake regulering van het kabelnetwerk van Ziggo werd niet alleen de regulering teruggedraaid die VodafoneZiggo door ACM was opgelegd. Ook de regulering van de netwerken van KPN verviel door deze uitspraak gelijktijdig.

     

    PON is de toekomst

    KPN maakte eerder bekend dat het bij de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken vanaf 2021 volledig overstapt op een nieuwe techniek. In enkele regio’s gebruikt KPN de PON variant GPON al sinds 2019. Deze techniek heeft veel voordelen en wordt internationaal gezien als de wereldstandaard voor glasvezel uitrol, PON is bijvoorbeeld een techniek die nog volop in ontwikkeling is. De keuze van KPN voor PON is dus een toekomst zekere keuze. KPN kan met de nieuwe techniek in de komende jaren relatief makkelijk internetsnelheden verhogen.

     

    Het groene hart van KPN

    Maar er zijn ook andere – wellicht voor KPN belangrijkere – voordelen. De aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken wordt goedkoper voor het telecombedrijf door PON te gebruiken. Zeker met de ambitie van KPN om in de komende jaren het aantal woningen met een glasvezelaansluiting te voorzien, is kostenbesparing cruciaal. PON is daarnaast milieuvriendelijker. KPN wil niet alleen dat in het eigen logo de groene kleur de overhand heeft. Het telecombedrijf voert tevens een ambitieus groen milieubeleid. PON is dan ook een belangrijk onderdeel in het realiseren van gestelde milieudoelstellingen.

     

    Voordelen PON

    KPN-woordvoerder Hans van Zon wijst ook op enkele andere voordelen. “PON biedt de consument en zakelijke klanten vele voordelen, zoals met één druk op de knop overstappen van de ene naar de andere provider; minder monteursbezoek, snellere oplossing van storingen en natuurlijk zeer hoge internetsnelheden. Bovendien verdwijnt met PON de soms storende aanwezigheid van telecom in het straatbeeld, omdat PON-technologie veel kleiner en soms zelfs onder de grond aan te leggen is. Met PON bouwt KPN aan een zeer modern en toekomstbestendig netwerk, waar Nederland nog jarenlang profijt van zal hebben.”

     

    Wat zijn de nadelen?

    PON heeft ook nadelen. Op dit moment wordt bij de oudere point to point en gigabit over fiber technieken bij elke aansluiting in de woning een aparte glasvezel gebruikt. Bij PON wordt een glasvezel over meerdere aansluitingen in dezelfde straat verdeeld. Technisch wordt hierdoor het KPN glasvezelnetwerk meer vergelijkbaar met het kabelnetwerk van Ziggo. Al blijven grote verschillen bestaan en blijft glasvezel – zeker wat betreft uploadsnelheid – beter als een coaxkabelnetwerk. Bij de oudere glasvezelnetwerken kunnen aanbieders die van dit netwerk gebruikmaken voor het leveren van vaste diensten eigen apparatuur binnen de glasvezelinfrastructuur gebruiken. Dit betekent dat aanbieders die voor deze optie kiezen totaal van KPN afwijkende diensten aan kunnen bieden. Onder meer T-Mobile en Tweak maken in enkele regio’s gebruik van deze mogelijkheid en zetten eigen apparatuur in voor het leveren van consumenten. KPN verzekert Totaal TV dat er vooralsnog geen plannen zijn om bestaande glasvezelnetwerken naar PON om te bouwen. In regio’s waar aanbieders binnen de KPN glasvezelinfrastructuur eigen apparatuur gebruiken, blijft dit dus ook in de toekomst het geval. Tenminste als de betreffende aanbieder de eigen apparatuur zelf wil blijven ondersteunen en gebruiken.

     

    Concurrentie

    De vraag is dan ook of PON ervoor zorgt dat de geleverde diensten op de nieuwe KPN glasvezelnetwerken eenheidsworst worden. Nee, verzekert woordvoerder Van Zon van het telecombedrijf. “Voor KPN en voor sommige wholesaleafnemers van KPN vraagt de overstap van oude naar nieuwe technologie om enige aanpassingen. Het plaatsen van eigen apparatuur in de straatkasten is met PON straks technisch niet meer mogelijk. PON biedt KPN en wholesaleafnemers echter evenveel mogelijkheden om een uitgebreid palet aan diensten aan hun eindklanten te bieden. Daarbij kunnen afnemers nog steeds hun eigen router en mediaontvanger plaatsen, hun eigen TV platform koppelen en alle over het internet gebaseerde dienstverlening aanbieden, inclusief diverse internetsnelheden.”

     

    Wordt internet duurder?

    Ligt de kans wel op de loer dat nu serviceproviders alle diensten bij KPN moeten inkopen de abonnementen door de PON netwerken duurder nu eigen apparatuur en diensten niet meer gebruikt kunnen worden? Dit mede gelet op het feit dat KPN op dit moment niet meer gereguleerd zijn met daarbij door ACM vastgestelde tarieven voor bepaalde diensten. “KPN bemoeit zich niet met prijsbeleid van andere partijen. Dat doen zij zelf. KPN ziet dat er bedrijven zijn die meer op prijs concurreren en bedrijven die op kwaliteit of dienstverlening concurreren. KPN voert met alle partijen gesprekken en slaagt er in het algemeen goed in, ook nu KPN niet wordt gereguleerd, om het voor die partijen aantrekkelijk te maken bij KPN op het netwerk actief te zijn. Dat blijkt ook uit het succes van het open KPN netwerk, waar inmiddels meer dan één miljoen consumenten onder een ander merk dan KPN diensten ontvangen. Dat zal bij PON niet anders zijn”, aldus Van Zon inhoudelijk over dit voor consumenten belangrijk punt.

    KPNKPN NetwerkNLKPN WholesaleglasvezelPONGPONinternetinternetsnelheidgigabittvtelevisieT-MobileTweakabonnementprijsverhogingconcurrentieconcurrentiestrijd

    Reacties