Ziggo beter in televisie, internet via glasvezel superieur
In dit gevallen moet namelijk een concessie worden gedaan. Het tv-aanbod en de daarbij behorende gebruikservaring is bij Ziggo volgens velen het beste. Het kabelbedrijf levert met de bruikleendecoder Mediabox Next en Next Mini een uitstekend tv-platform. Ook heeft Ziggo het voordeel dat DVB-C wordt ondersteund. Hierdoor kan rechtstreeks via de televisie en met eigen ontvangers naar het lineaire zenderaanbod worden gekeken.
Andere providers
KPN komt met kwaliteit en gebruikerservaring het dichtst in de buurt. De nieuwe TV+ bruikleendecoder – functionerend op Android TV – heeft de potentie om de concurrentie met de 4K-bruikleendecoders van Ziggo aan te gaan. Alleen nog niet op dit moment. TV+ is bij KPN nog in opbouw. Gebruikers van deze decoder hebben een lange wensenlijst voor het telecombedrijf opgesteld. KPN moet dus aan de slag om de TV+ decoder te verbeteren. Bij T-Mobile en Delta loopt het tv-product nog verder achter bij dat van Ziggo. Zo zijn de belangrijke streamingdiensten niet direct via de decoder aanwezig. Ook zijn geen 4K- of UHD-zenders beschikbaar. Klanten van serviceproviders die de IPTV-dienst van Canal Digitaal gebruiken – zoals Online.nl en Freedom Internet – klagen vaker dan gemiddeld over de kwaliteit van hun platform. Canal Digitaal beloofde in het recente verleden meerdere keren beterschap.
Glasvezel
Maar met internet zijn de kaarten anders geschud. Providers die internet via de glasvezelnetwerken van onder meer KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber (ODF) leveren, hebben een voorsprong op het kabelinternet van Ziggo. Het gaat om providers als KPN, T-Mobile, Delta en Caiway. Glasvezel biedt niet alleen een snellere uploadsnelheid; ook stabiliteit en reactiesnelheid zijn bij glasvezelinternet beter.
Klantbehoefte
Ziggo verdedigt zich met de stelling dat de huidige uploadsnelheid voor het grootste deel van hun klanten ruim voldoende is om aan de klantbehoefte te voldoen. Maar veel van de Ziggo-klanten vinden dat zij zelf capabel genoeg zijn om te bepalen wat voor hen de eigen behoefte is. Omdat internet – met de opkomst van cordcutten en streamingdiensten – voor een groeiende groep meer prioriteit heeft dan lineaire tv, staat het aantal abonnementen bij Ziggo onder druk. Zo verloor Ziggo alleen in de maanden april, mei en juni van dit jaar al meer dan 35.000 internetabonnees. Omdat bij Ziggo bij internet ook standaard kabeltelevisie wordt geleverd, is dit aantal ook direct het minimale verlies van klanten.