Ziggo en KPN hekelen internetstandpunt Consumentenbond
In Nederland betalen wij in vergelijking met andere Europese landen teveel geld voor het internetabonnement. Het is een vrijwel jaarlijks terugkerend geluid dat vanuit het hoofdkantoor van de Consumentenbond te horen is. Als alleen naar de cijfertjes wordt gekeken, is hier geen speld tussen te krijgen. In Nederland betalen consumenten meer dan in bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk. Maar een één op één vergelijking is lastig te maken. In Spanje liggen lonen lager dan in Nederland en zijn ook de levenskosten lager. In Frankrijk is de overheid veel scheutiger met het verstrekken van subsidies bij de aanleg van glasvezel. Lagere kosten voor het netwerk worden daar dus vertaald in lagere abonnementsprijzen; al betaalt de consument wel op een andere manier – via de belasting – mee aan de uitrol van glasvezel. Ziggo en KPN hebben dus bedenkingen bij de argumentatie van de Consumentenbond, die toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vraagt om handelend op te treden.
Ziggo
Ziggo is een bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo. Namens VodafoneZiggo geeft woordvoerder Ronald van der Aart een reactie op het standpunt van de Consumentenbond, die stelt dat Ziggo door dominantie schuldig is aan de hoge prijs van internet voor consumenten. “Wij herkennen niet het beeld dat de Consumentenbond schetst. VodafoneZiggo ervaart wel degelijk stevige concurrentie op de markt, onder andere door de snelle opkomst van nieuwe glasvezelaanbieders en flinke prijs- en productpromoties. In Nederland zien we dat zowel consumenten als bedrijven steeds meer keuzemogelijkheden hebben tussen verschillende internetproviders die concurrerende prijzen aanbieden. Na uitgebreid onderzoek concludeerde ook ACM, de Nederlandse toezichthouder en autoriteit op het gebied van marktwerking, vorig jaar dat de markt voor vast internet voldoende concurrerend is en dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn om de concurrentie op de internetmarkt te bevorderen. Op die sterk concurrerende markt geloven we -natuurlijk- in onze eigen producten, waarbij onze klanten kunnen vertrouwen op een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding”, aldus Van der Aart. Ook wijst hij op het feit dat Nederlandse netwerken jaar op jaar de stempel 'uitmuntend' krijgen van onderzoeksbureau Umlaut.
KPN
Een andere hoofdschuldige die de Consumentenbond benoemt is KPN. Ook woordvoerder Hans van Zon van KPN ziet tal van onwaarheden in het verhaal van de consumentenbelangenvereniging. “De concurrentie in Nederland is fors. Dat zie je ook dagelijks in de media, de ene aanbieding na de andere zie je voorbijkomen. Mensen hebben veel te kiezen in Nederland als het gaat om telecom. De ACM houdt dit nauwlettend in de gaten en constateert keer op keer dat er sprake is van een concurrerende markt. Een van de kenmerken van een concurrerende markt is dat prijzen niet te veel uit elkaar liggen”, zo begint Van Zon zijn onderbouwing dat Consumentenbond de plank op wezenlijke punten misslaat. Het netwerk van KPN is een open netwerk, al meer dan 20 jaar. Er is nooit sprake van geweest dat KPN dit zou willen veranderen, integendeel. KPN heeft open netwerk met tientallen partijen op zijn netwerk. Daarop wordt fors geconcurreerd. Tegelijk is er concurrentie tussen netwerken. Alles bij elkaar dus heel veel concurrentie.” Over het Europese prijzenvergelijk is Van Zon eveneens zeer kritisch. “Vergelijkingen in prijzen en wat je ervoor kunt krijgen tussen markten of landen gaan compleet mank, Vele markten in Europa hebben niet eens op grote schaal glasvezel of snel kabel internet (lees coax en/of koperdraad, red.) In Nederland leggen we onder de grond aan. Dat is prachtig, maar daar hangt een prijskaartje aan.”