Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN houden prijs internet zelf extreem hoog: ‘slapende’ klanten betalen welkomstbonussen

    In Nederland betaalt de consument bij Ziggo en KPN soms wel meer dan twee keer zoveel voor het internetabonnement met gelijke snelheid als in andere Europese landen. Hoe komt dit?
    Jarco Kriek
    2 september 2023
    comments 27
    Ziggo en KPN houden prijs internet zelf extreem hoog: ‘slapende’ klanten betalen welkomstbonussen
    Foto Getty Images

    Een gigabit internetabonnement voor minder dan dertig euro per maand. In enkele Europese landen is dat heel gewoon, zonder welkomstkortingen of andere aanbiedingen. En juist dat laatste is één van de belangrijke redenen waarom we in Nederland soms wel meer dan het dubbele voor een gigabit abonnement betalen. Een vergelijking met de Nederlandse supermarktbranche is snel getrokken. In Nederland is het wekelijkse boodschappenmandje tientalen procenten duurder dan in onze buurlanden België en Duitsland. Reden: in onze buurlanden zijn er nauwelijks kortingsaanbiedingen, terwijl de reclamefolders met aanbiedingen van supermarkten ons in Nederland dagelijks om de oren vliegen. De consument wordt gelokt met aanbiedingen, maar gooit daarna het winkelmandje vol met andere boodschappen die juist te duur zijn.

     

    Internet

    Met het internetabonnement – en in de kielzog het tv-abonnement – is eigenlijk hetzelfde aan de hand. Providers lokken klanten met aantrekkelijke aanbiedingen. Ziggo is hiermee de laatste jaren de actiefste provider. En omdat Ziggo deze weg is ingeslagen, moeten concurrenten als KPN en in mindere mate T-Mobile en Delta wel volgen. In de nieuwste actie biedt Ziggo nieuwe klanten zelfs een welkomstbonus van maximaal rond 570 euro. Tussenverkoper meervoordeel.nl doet er nog een schepje bovenop. Wie via deze weg als nieuwe klant bij Ziggo een abonnement neemt, kan zelfs gratis een 65 inch smart tv-televisie met alle toeters en bellen scoren. Leuk voor nieuwe klanten, maar bestaande klanten wrijven zich een aantal keren in de ogen en staren naar hun eigen maandelijkse rekening, die in veel gevallen boven de honderd euro is gegroeid. 

     

    Switchcultuur

    Wie in Nederland goedkoop boodschappen wil doen, moet de supermarkt op de hoek niet trouw zijn. Je koopt het bakje boter bij supermarkt X omdat het daar toevallig in de aanbieding is. Bij supermarkt Y sla je de flessen frisdrank met korting op de kop. De consument die niet op aanbiedingenjacht is, kan de hoofdprijs betalen. Bij aanbieders van vaste diensten is de situatie anno 2023 hetzelfde. Het jaarlijks opstrijken van welkomstbonussen door te switchen van internetprovider zorgt voor honderden euro besparing op jaarbasis.

     

    Slapende klanten

    Het gevolg is dat klanten die hun provider jarenlang trouw zijn de hoofdprijs betalen voor hun internetabonnement. De aandeelhouders van Ziggo, KPN en andere providers willen links- of rechtsom het jaarlijkse rendement ontvangen. Als aan de ene kant producten onder de marktprijs worden verkocht, moeten de producten aan de andere kant boven de marktprijs worden verkocht om de financiële weegschaal in evenwicht te houden. Met andere woorden: door het huidige beleid betalen ‘slapende’ klanten van Ziggo, KPN en andere providers een extreem hoge maandprijs voor het internetabonnement. Zo extreem dat het maandelijkse prijskaartje aan deze basis levensbehoefte in enkele gevallen dubbel zo hoog is als bijvoorbeeld in Spanje en Frankrijk. Het is aan Ziggo, KPN en andere providers om de eigen marketingafdeling meer in toom te houden om deze ongezonde situatie te doorbreken. Ziggo lijkt de extreem hoge welkomstbonussen echter nodig te hebben om het verval in het abonneebestand vanwege de komst van glasvezelnetwerken te beteugelen.

     

    Toekomst

    Een toekomst met een groeiende groep Nederlanders die jaarlijks van de ene naar de andere provider hopt is op de langere termijn voor alle partijen het ongezondste scenario. Welkomstbonussen zullen in dat geval steeds extremer moeten worden. En omdat aandeelhouders geen genoegen met minder rendement, zullen de basisprijzen van internetabonnement alleen maar stijgen. De ‘slapende’ klanten gaan dan nog meer voor hun internetabonnement betalen. Zo wordt het financiële gat tussen hoppende en ‘slapende’ klant alleen maar groter. Maar er is ook goed nieuws. Als providers de huidige marketingstrategie niet wijzigen, dan heeft de consument de belangrijkste troefkaart in handen. Switch en hop jaarlijks met zijn allen van de ene naar de andere provider. Hoe meer consumenten dit doen, des te sneller zwakken welkomstbonussen af. En gaat de prijs van het internetabonnement weer terug naar een meer marktconform bedrag dat voor iedere klant gelijk is.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobileDelta FiberDeltaCaiwayinternettvtelevisieabonnementconcurrentieconcurrentiestrijdwelkomstbonuskortingwelkomskortingglasvezel

    Reacties

  1. TV-TIP Ik Ben Onzichtbaar

    Ik Ben Onzichtbaar
    NPO 3 om 19:20 uur
    Het verhaal van Joodse kinderen in de Tweede Wereld­oorlog wordt concreet gemaakt met voorwerpen die ze in Nederland achterlieten. Kinderen in de studio kunnen vragen stellen over de poppenhuizen, kleding of instrumenten. Door middel van stopmotion-filmpjes wordt duidelijk wat er met de vorige eigenaartjes van de spullen gebeurd is. Ik Ben Onzichtbaar leert de jeugd over WO II op een manier die dicht op hun eigen belevingswereld aansluit.

    TV-TIP Dwars door de Lage Landen

    Dwars door de Lage Landen
    NPO 2 om 20:16 uur
    Arnout Hauben wandelt van Lauwersoog naar De Panne, en betreedt in deze week Drenthe. Zijn groep wordt opgeschrikt door het gebrul van een leeuw, en na een korte zoektocht vinden ze een opvang voor mishandelde dieren. Niet ver daar vandaan bezoeken ze Wilhelminaoord, waar vroeger arme families en zwervers aan het werk werden gezet. Arnaud spreekt met de laatste zwerver in het dorp, en dat blijkt een bijzonder figuur.

    Interview