Ziggo en KPN: ook bestaande klanten krijgen korting
De Nederlandse markt van vaste diensten is al tijden zeer dynamisch. Om nieuwe klanten voor de diensten tv en internet te binden, bieden de twee belangrijkste aanbieders Ziggo en KPN nieuwe klanten hoge kortingen aan, eventueel aangevuld met gratis tv-pakketten. En dat is steeds vaker een doorn in het oog van trouwe klanten van deze aanbieders. Zij zijn jarenlang klant en krijgen niets gratis. Alleen als gedreigd wordt om naar een andere leverancier van tv en internet over te stappen, komt op enige moment de zogenaamde retentie-afdeling in beweging. Dan liggen tijdelijke kortingen of gratis tv-pakketten plotseling wel binnen handbereik. De vraag rijst dan ook: loont het om als vaste klant te zeuren bij je eigen aanbieders van tv en internet?
Honderden euro
Nieuwe klanten die bij Ziggo of KPN een jaarcontract aangaan, krijgen soms tot wel enkele honderden euro korting aangeboden. Het is natuurlijk begrijpelijk dat bestaande klanten niet een dergelijke jaarlijkse korting krijgen aangeboden. Als een van de aanbieders dit zou doen, is het eigenlijk een sigaar uit eigen doos die klanten aangeboden krijgen. Aanbieders van vaste diensten zijn namelijk geen filantropische instellingen maar commerciële bedrijven. Vroeg of laat worden weggegeven kortingen doorberekend in maandelijkse abonnementsprijzen.
Geen onderscheid
VodafoneZiggo-woordvoerder Erik van Doeselaar stelt dat alle Ziggo-klanten gelijk behandeld worden. “Kortingen voor nieuwe klanten hebben altijd al gegolden en veel bestaande klanten hebben dat dus ook al een keer gekregen.” Hans van Zon van KPN stelt dat Nederlanders die voor het telecombedrijf kiezen hiervoor een beloning in de vorm van korting krijgen. “Voor nieuwe Internet- en of TV-abonnementen is een netwerkactiekorting van toepassing op abonnementen met een looptijd van een jaar. De hoogte van de kortingen kan per maand verschillen, afhankelijk of er een actie is.” Kijken we naar de laatste acties dan zien we dat Ziggo het meest scheutig is met kortingen. Die kunnen bij het kabelbedrijf soms wel oplopen tot honderden euro op jaarbasis.
Bestaande klanten
Beide aanbieders wijzen erop dat als een abonnement voor vaste en mobiele diensten wordt gecombineerd extra cadeautjes en kortingen aan bestaande klanten worden gegeven. “Bestaande (converged) klanten profiteren weer van andere voordelen zoals 5 euro benefit, een gratis tv-pakket, nu en dan gratis zenders of content en kaartenacties voor de Ziggo Dome”, laat Van Doeselaar namens Ziggo weten. Ook KPN legt vaste klanten graag in de watten. “Voor bestaande klanten bieden wij kortingen als de klant verschillende abonnementen combineert. Dit zijn kortingen die de klant behoudt zolang aan een combinatievoorwaarde wordt voldaan. Bijvoorbeeld de Husselkortingen als een klant mobiel, internet en entertainment diensten combineert. Daarnaast zijn voor bestaande klanten kortingen op producten beschikbaar, bijvoorbeeld op SuperWifi”, verduidelijkt KPN-voorlichter Van Zon.
Uitzonderingen
Bij beide aanbieders geldt in principe dat het abonnement maandelijks kan worden opgezegd. Nieuwe klanten die kortingen wensen te ontvangen, gaan echter een contract aan van een jaar. Daarna kan weer per maand opgezegd worden. De overeenkomst wordt automatisch met een maand verlengd. Op internet en sociale media zijn veel meldingen van bestaande klanten van Ziggo en KPN waarin wordt gesteld dat als het contract maandelijks kan worden opgezegd een belletje naar de aanbieder zorgt voor interessante kortingen. Hoe zit dit nu precies? Ziggo: “Het klopt dat in bepaalde gevallen een minimumduur geldt, maar in principe is het maandelijks opzegbaar. In specifieke individuele gevallen kunnen door de klantenservice-medewerker andere afspraken gemaakt worden.” KPN zegt dat een specifieke aanleiding voor korting voor bestaande klanten nodig is: “Indien klanten problemen ervaren met de KPN dienstverlening en hierover contact opnemen met KPN, kan het zijn dat een speciaal aanbod wordt aangeboden om de klant tegemoet te komen bij de meegemaakte ongemakken.”