Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN passen prijzen aan: Weer meer betalen voor veel klanten

    De zomer komt eraan. Dit betekent niet alleen warmere dagen, vertoeven op het strand of het eten van ijsjes. Het is ook tijd voor prijsaanpassingen.
    Jarco Kriek
    16 may 2021
    comments 4
    Ziggo en KPN passen prijzen aan: Weer meer betalen voor veel klanten
    Foto ProShots

    In de zomer worden meer dan zes miljoen huishoudens jaarlijks geconfronteerd met een prijsaanpassing van het abonnement waarbij internet wordt geleverd. Waar bijvoorbeeld de huurprijzen door de coronacrisis dit jaar worden bevroren, gaat deze vlieger voor het abonnement met internet niet op. Pricewise snuffelde intern bij Ziggo en KPN en kwam enkele weken geleden tot de prognose dat de abonnementsprijzen dit jaar zelfs nog meer stijgen dan vorig jaar. Maar de prijsvergelijker zat er dit jaar behoorlijk naast, want de voorspelde gemiddelde prijsstijging van €2,50 per maand bij KPN en €2,- per maand bij Ziggo bleek in praktijk veel minder. KPN heeft voor 1 juli een gemiddelde prijsstijging van €1,50 per maand aangekondigd. Bij Ziggo gaan de abonnementen met internet gemiddeld €1,43 per maand omhoog. Daarnaast gaan niet alle abonnementen in prijs omhoog. Vooral de abonnementen waarbij gigabit internet (1000Mbps) wordt geleverd, gaan fors in prijs omlaag. Bij KPN kan de prijsdaling tot €7,50 per maand oplopen. Bij Ziggo is de hoogste prijsdaling €5,50 per maand.

     

    Aantal abonnees minder belangrijk

    Waarom toch op dit moment deze prijsstijgingen? Over de redenen van Ziggo en KPN hebben we het later. Laten we eerst in de wellicht veel belangrijkere onderhuidse reden duiken. In de huidige financiële markt is bij aanbieders van tv en internet al enige tijd het aantal abonnees niet meer het allerbelangrijkst. Enkele jaren geleden was het nog een trieste dag als Ziggo onder de grens van vier miljoen abonnees dook. Nu niet meer. Of er nu 3,9 of 3,7 miljoen abonnees zijn, het is natuurlijk wel belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst. Het aantal abonnementen dat overgebleven abonnees kopen, daar draait het om. Want hieraan wordt het maandelijkse bedrag gekoppeld dat een abonnee gemiddeld aan de aanbieder voor het leveren van diensten betaalt, de zogenaamde ARPU. Dit gemiddelde bedrag is belangrijk voor de aandelenkoers en eventuele overname van een bedrijf. En laat nu juist Liberty Global nadenken over de verkoop van het geheel of een deel van de aandelen van VodafoneZiggo. Ook rond KPN blijft een zweem van overname hangen. Een prijsverhoging zorgt voor een hogere ARPU. En hiermee is de cirkel rond.

     

    Distributie

    Richting de consument gaan Ziggo en KPN dit financieel technisch verhaal begrijpelijkerwijs niet vertellen. Zij komen met redenen als inflatiecorrectie, investering in het netwerk en duurdere inkoop van diensten zoals televisie. En eerlijk gezegd zijn deze redenen te onderbouwen. Er is in 2020 sprake van een vastgestelde inflatiecorrectie. En ja, ook de belangrijkste contentleveranciers van bijvoorbeeld tv-zenders hebben distributievergoeding verhoogd. Denk hierbij aan Disney dat bij Ziggo meer is gaan vragen voor de doorgifte van de voetbalkanalen van ESPN. Maar ook NPO, RTL, Talpa en Discovery zijn niet vies van het verhogen van distributieprijzen. En dat op het moment dat de doorgifteprijzen eigenlijk zouden moeten dalen omdat steeds minder Nederlanders lineair naar tv kijken en meer contentleveranciers met eigen OTT betaaldiensten op de markt komen.

     

    VodafoneZiggo GigaNet

    En dan het punt investeringen in het netwerk. Ook dit klopt natuurlijk. Ziggo is druk bezig met de uitrol van het nieuwe op DOCSIS 3.1 gebaseerde gigabit netwerk dat onderdeel van het grotere GigaNet van VodafoneZiggo is. Ziggo hoeft weliswaar niet te graven om het netwerk te verbeteren, maar het kost het kabelbedrijf wel heel veel geld om het eigen netwerk te vernieuwen. Een groot deel van de 800 miljoen euro die VodafoneZiggo dit jaar aan het verbeteren van de eigen netwerken gaat uitgeven, komt ten goede van de netwerkverbeteringen bij Ziggo. Het andere deel wordt in het nieuwe 5G-netwerk van Vodafone gestoken. Daar betalen de Ziggo-abonnees overigens ook aan mee. Door de sterke concurrentie en de opkomsten van onbeperkte abonnementen is er in deze sector eerder sprake van een prijsverlaging dan van een prijsverhoging.

     

    KPN glasvezel

    Voor KPN is de situatie op de mobiele markt gelijk. Ook bij het vaste netwerk dat tv, internet en telefonie in de woning brengt, zijn vergelijkingen te trekken. KPN heeft echter met meer en duurdere investeringen te maken. Het telecombedrijf moet namelijk wel de straten openmaken om nieuwe glasvezelkabels te kunnen aanleggen. Glasvezel gaat uiteindelijk over tien jaar het kopernetwerk volledig vervangen. Om dit te realiseren, wil KPN de komende vijf jaar ieder jaar minimaal een half miljoen woningen op glasvezel aansluiten. Een project dat miljarden euro’s gaat kosten. En waar dus ook dit jaar de abonnees weer een klein deel van de rekening in de vorm van prijsverhoging meebetalen.

     

    Kijk kritisch naar eigen abonnement

    De consument kan echter zelf ook kritisch naar het eigen abonnement kijken. Ziggo heeft bijvoorbeeld onlangs de internetsnelheid bij vrijwel alle internetabonnementen met ongeveer twintig procent verhoogd. Als het internetverbruik goed wordt gemonitord dan blijkt in veel gevallen dat een te ruim abonnement wordt gekocht. Door de hogere internetsnelheid die bij een goedkoper abonnement geleverd wordt, kan het punt bereikt zijn dat met het goedkoper abonnement toch aan de internetbehoefte van alle familieleden kan worden voorzien. Bij een prijsverhoging kan het abonnement per direct opgezegd of gewijzigd worden. In deze gevallen kan ook het abonnement verlaagd (gedowngraded) worden. Er is dan feitelijk geen sprake van verhoging maar verlaging van de maandelijkse lasten voor tv en internet voor de consument. Even een avondje samen met het hele gezin rekenen kan dus jaarlijks op deze manier honderden euro’s besparen.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNXS4Alltvtelevisieinternetprijsverhogingprijsverlaginggigabitabonnement

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win Unsere Mütter, Unsere Väter

      Deze veelgeprezen miniserie volgt vijf vrienden tijdens de Tweede Oorlog. De oorlog verandert hen, hoewel ze elkaar in 1941 hebben beloofd elkaar terug te vinden als de ellende voorbij is. Totaal TV mag de streamstart van Unsere Mütter, Unsere Väter vijf keer weggeven.

    TV-TIP Terug in het wild 2

    Terug in het wild 2
    NPO 2 om 19:30 uur
    In deze docu laat Menno Bentveld zien wat er in Europa gedaan wordt om bedreigde diersoorten een nieuwe kans te geven.

    TV-TIP The Hurt Locker

    The Hurt Locker
    Veronica om 20:30 uur
    Een groep Amerikaanse elitesoldaten is in Irak belast met een levensgevaarlijke opdracht: bommen ontmantelen tijdens de strijd.

    Interview

    • *

      Staf Coppens

      Camping Coppens

      Staf Coppens, zijn Nederlandse echtgenote Monique en hun kinderen Beau (10) en Nora (12) beginnen een camping in de schitterende Zweedse natuur.
      Reacties0 reactie(s)