Ziggo en KPN verhogen prijzen, loont overstappen?
Op zich zijn de aangekondigde prijsverhogingen geen verrassende ontwikkeling. Ieder jaar in of rond de zomer passen aanbieders van deze diensten de prijzen aan. Al was er dit jaar bij sommige Nederlanders een sprankje hoop dat de prijsverhoging vanwege de coronacrisis voor korte of langere tijd in de ijskast zou worden gezet. Tevergeefs.
We gebruiken meer internet
Het is overigens niet gek dat aanbieders een prijsstijging aankondigen. In Nederland bezitten VodafoneZiggo en KPN eigen landelijk dekkende netwerken. Verder zijn er exploitanten van kleinere netwerken die in bepaalde steden en regio’s actief zijn. Dit zijn onder meer de bedrijven Delta Fiber en E-Fiber. Wat alle eigenaren van netwerken gemeen hebben, is dat zij worden geconfronteerd met een explosieve groei van het dataverbruik. Nederlanders gebruiken steeds meer apparaten die bekabeld of draadloos aan het internet verbonden zijn. Het online kijken van tv- en videocontent is geen niche meer, maar is gemeengoed geworden. In meer dan de helft van de huishoudens is toegang tot een of meer streamingdiensten. Naar radiozenders luisteren doen we vaker online en muziekdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer zijn populairder dan ooit.
Stabiel netwerk
Netwerkeigenaren moeten om internet stabiel in de woningen van Nederlanders te kunnen leveren blijven investeren. Blijf dit uit dan wordt het internet minder stabiel en de kans op storing groter. Veel gehoord onder Nederlanders is dat aanbieders van tv en internet jaarlijks dergelijke investeringen in het netwerk als drogreden opvoeren. Maar wie met een kritische en onafhankelijke blik naar de materie kijkt, komt erachter dat dergelijke investeringen wel degelijk nodig zijn om netwerken niet te laten dichtslibben. Met natuurlijk alle gevolgen van dien. De consument is verslaafd aan internet geraakt en aan de groei van het dataverbruik hangt nu eenmaal een prijskaartje. Vergelijk het met een auto. Hoe meer erin wordt gereden, hoe hoger de onderhoud- en brandstofkosten worden.
Doorgiftevergoeding
Naast de extra investering in netwerken is een trend zichtbaar dat enkele grotere contentaanbieders meer geld verlangen voor de doorgifte van lineaire kanalen. En dat stuit tegen de borst van aanbieders. Het aantal lineaire kijkminuten daalt en daar staat het meer betalen voor lineaire doorgifte van zenders haaks op. Op dit moment zijn Ziggo en Canal Digitaal met respectievelijk FOX Sports (Disney) en Discovery in de clinch over nieuwe distributieovereenkomsten. Het is buigen of barsten. Bij buigen kunnen abonnees van beide aanbieders op termijn een nieuwe prijsverhoging verwachten. Bij barsten wordt de doorgifteprijs door contentaanbieders verlaagd of verdwijnen de zenders uit het aanbod. Dit laatste is inmiddels met de zenders Discovery, Discovery Showcase HD, TLC, Investigation Discovery (ID), Animal Planet en Eurosport bij Canal Digitaal gebeurd.
Prijsverhoging
Kijken we naar de prijsverhogingen die vanaf 1 juli gaan gelden dan zien we dat abonnementen – afhankelijk van de aanbieder – tussen de nul en vijf euro per maand gaan stijgen. In deze prijsverhoging is ook prijsinflatiecorrectie doorberekend. CBS heeft vastgesteld dat deze over 2019 2,6 procent bedraagt. De abonnementsprijzen bij de drie grootste tv- en internetaanbieders stijgen of zijn gestegen. Dus ook bij T-Mobile. Dit bedrijf beloofde eerder bij de overname van Tele2 Nederland de komende jaren de prijs van abonnementen met vaste diensten niet te laten stijgen. Echter staat bij deze belofte in kleine letters het voorbehoud voor de jaarlijkse prijsinflatiecorrectie. En dus verhoogde T-Mobile eerder dit jaar de prijs van abonnementen met gemiddeld 2,6 procent. Dit komt overeen met gemiddeld €1,50 per maand. KPN verhoogt op 1 juli de prijs met soortgelijke hoogte maar verhoogt daarnaast de kosten voor vast bellen. Ziggo verhoogt op dezelfde datum de prijs met gemiddeld 3,4 procent – wat overeenkomst met €1,91 per maand – maar verhoogt dan weer niet de kosten voor vast bellen.
Overstappen
Nu internet voor velen een primaire levensbehoefte is en de prijs hiervan steeds hoger wordt, gaan meer Nederlanders jaarlijks op zoek naar het goedkoopste abonnement. En op deze manier is inderdaad op jaarbasis vaak meer dan honderd euro te besparen. Wie deze jaarlijkse zoektocht naar het goedkoopste abonnement wil ondernemen, doet er wel goed aan om het e-mailadres dat door de aanbieder bij het abonnement beschikbaar wordt gesteld zo min mogelijk te gebruiken. Beter is een aanbieder onafhankelijk e-mailadres – zoals Gmail en Hotmail – te gebruiken. Doet men dit niet dan moet ieder jaar bij bijvoorbeeld dienstverleners als banken, energieleveranciers en overheidsinstellingen het e-mailadres gewijzigd te worden. Als men de privacy bij Gmail en Hotmail onder de maat vindt, kan voor enkele euro’s per maand ook een eigen e-mailaccount bij bedrijven als Strato worden gekocht.
Bespaar op je abonnement
Als goed wordt gezocht en men stelt niet al te hoge eisen aan internetsnelheid kan al snel een internetabonnement gevonden worden dat gedurende het gehele jaar niet boven de dertig euro uitkomt. En dat is soms tientallen euro’s per maand goedkoper dan een abonnement bij Ziggo of KPN. Maar aan dit goedkope prijskaartje hangt wel een keerzijde. Verwacht niet al te veel hulp van de klantenservice bij het oplossen van problemen. Omdat deze budgetaanbieders minder geld kunnen investeren in het eigen achterliggende netwerk is de kans op overbelasting door het hoge dataverbruik – en dus de kans op storing – groter. Om zomaar twee belangrijke nadelen te noemen.
T-Mobile
Zelfs bij de belangrijkste concurrent – en tevens ook uitdager op de Nederlandse markt van vaste diensten – T-Mobile is iets dergelijks – maar dan wel in kleinere schaal – te zien. T-Mobile levert voor vijftig euro per maand een abonnement met het snelst beschikbare internet via het vaste netwerk gecombineerd met onbeperkt mobiel internet en bellen. Een voordelig abonnement dat in de afgelopen maanden veel Nederlanders omarmden en de overstap naar T-Mobile lieten maken. Nu dit Uit & Thuis abonnement een succes is, blijkt dat het aantal storingen bij met name vaste diensten is gestegen. Ook probeert T-Mobile op diverse manieren te bezuinigen. Zo testte het onlangs een goedkopere manier van het leveren van internet. Dit leidde onder meer tot trager internet waardoor alles weer naar de oude situatie werd teruggezet.