Ziggo- en KPN-klanten opgepast: trap hier niet in
Volgens consumentenplatform Opgelicht van publieke omroep AVROTROS worden veel Nederlanders via e-mail bestookt met spookfacturen van de Nederlandse tv- en internetaanbieders Ziggo en KPN. Het gaat om relatief lage ‘facturen’ die nog niet betaald zouden zijn. Als niet binnen enkele dagen betaald wordt dan wordt het bedrag verhoogd en volgt het afsluiten van diensten.
Geld niet naar Ziggo of KPN
Dergelijke druk wordt natuurlijk alleen opgelegd om sneller het geld op de bankrekening van internetcriminelen over te maken. Want omdat het om nepfacturen gaat die niet van Ziggo en KPN afkomstig zijn, gaat het overgemaakte geld dan ook niet naar de genoemde aanbieder. De huidige reeks van nepfacturen die aan Nederlanders worden verstuurd, valt op omdat bij alle facturen – ongeacht van welk bedrijf fictief afkomstig – geld naar hetzelfde bankrekeningnummer overgemaakt dient te worden. Dit is het Duitse bankrekeningnummer DE25 1001 1001 2624 7412 79.