Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo enige grote provider die kosten berekent bij omruil apparatuur

    Ziggo is de enige grote provider die bij omruil van apparatuur op verzoek van een klant een vergoeding verlangt.
    Jarco Kriek
    10 september 2022
    comments 2
    Ziggo enige grote provider die kosten berekent bij omruil apparatuur

    De extra kosten bij omruil van bruikleenapparatuur wordt door Ziggo activatiekosten genoemd. In praktijk lijkt het vooral te gaan om een tegemoetkoming van gemaakte kosten voor het verzenden van het nieuwe bruikleenapparaat, het terugsturen van het oude bruikleenapparaat en de logistieke kosten die een dergelijke omruil met zich meebrengt. Diverse aanbieders van de vaste diensten tv en internet berekenen bij aanmelding van nieuwe klanten eenmalig kosten – vaak worden die bij acties achterwege gelaten – maar Ziggo is naar het blijkt de enige van de drie grote providers in Nederland die bij een lopend abonnement extra kosten berekent als de klant zelf om vervanging van apparatuur vraagt.

     

    Mediabox XL

    Het onderwerp van extra betalen voor een omruil is op dit moment actueel omdat veel Ziggo-klanten hun Mediabox XL vanwege het hoge energieverbruik willen omruilen voor een minder energieslurpende bruikleendecoder, zoals de Mediabox Next of Next Mini. Ziggo-klanten moeten bij deze omruil €19,95 aan ‘activeringskosten’ betalen. Overigens gebeurt dit niet in alle gevallen. Afhankelijk van de medewerker waarbij de omruil wordt aangevraagd, wordt de extra kosten kwijtgescholden. Daarbij lijkt het te gaan om een vorm van willekeur. VodafoneZiggo – eigenaar van Ziggo – laat aan Totaal TV echter weten dat het abonnement leidend is of er wel of niet extra kosten betaald moeten worden. Overigens berekent Ziggo geen extra kosten als bruikleenapparatuur door een defect vervangen moet worden.

     

    Geen kosten

    Bij KPN wordt bij een omruil van bruikleenapparatuur op verzoek van de klant anders met kosten omgegaan. Woordvoerder Gerd de Smyter: “We kijken als KPN steeds naar de wensen van onze klanten en de best passende apparatuur. Als klanten vragen om een omruil of een update dan brengen we hier uiteraard geen extra kosten voor in rekening.” Ook bij T-Mobile hoeft een klant niet te vrezen voor extra kosten. “We vinden het belangrijk dat klanten van T-Mobile gebruik kunnen blijven maken van hun internetmodem en decoder. Voor deze apparatuur hanteren we bij T-Mobile standaard hoge kwaliteit. Mocht bruikleenapparatuur toch niet meer passend zijn of werken, dan zorgen we dat dit kosteloos wordt omgewisseld”, laat een woordvoerder desgevraagd weten.

     

    Addertje

    Bij Ziggo moeten klanten die bruikleenapparatuur willen omruilen ook rekening houden met een addertje onder het gras. Omdat Ziggo gebruikt maakt van een ingewikkelde abonnementsstructuur waarbij in veel gevallen voor ieder type tv-decoder een aparte variant van het hoofdabonnement voor tv en internet is gemaakt, verandert bij een omruil op eigen verzoek vaak het afgenomen abonnement. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat er een nieuw contract wordt aangegaan met een minimale duur van twaalf maanden. Ook kunnen lopende kortingen bij het huidige abonnement komen te vervallen bij omruil van bruikleenapparatuur. Bij een dergelijke omruil is het dan ook te adviseren om vooraf goed na te vragen wat dit voor gevolgen heeft voor het lopende abonnement.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-Mobiletvtelevisiedecoderbruikleendecoderbruikleenapparatuurinternetinternetmodem

    Reacties