Ziggo in problemen: meer Nederlanders stappen over op glasvezel
VodafoneZiggo-bedrijfsonderdeel Ziggo heeft het wat betreft abonnee-aantallen moeilijk. Het verliest de afgelopen kwartalen duizenden klanten per maand. Een groot deel van de vertrekkende klanten zoekt onderdak bij een aanbieder die diensten via glasvezel levert. De concurrentiedruk van glasvezel voor Ziggo wordt de komende jaren alleen maar groter. KPN wil in de komende vijf jaar jaarlijks minimaal 500.000 nieuwe glasvezelaansluitingen realiseren. Hierdoor komt KPN over vijf jaar uit op zes miljoen woningen waar toegang tot ‘het groene glasvezelnetwerk’ mogelijk is. Maar ook andere glasvezelexploitanten zitten niet stil. Delta Fiber heeft van eigenaar EQT miljarden euro's gekregen om in de komende jaren het aantal glasvezelnetwerken fors uit te breiden en tot twee miljoen aansluitingen te laten groeien. T-Mobile wil met partner Open Dutch Fiber in de komende jaren naar een miljoen glasvezelaansluitingen groeien. Het gevolg is dat Ziggo in het gehele eigen verzorgingsgebied de komende jaren met concurrentie van glasvezel te maken krijgt.
TV-markt
De concurrentiedruk van glasvezel zorgt ervoor dat het marktaandeel van kabel op de Nederlandse tv-markt blijft dalen. Kabel levert nog steeds aan iets meer dan de helft van het aantal Nederlandse woningen tv. Maar het is een kwestie van tijd dat kabel als distributievorm voor tv-zenders onder de vijftig procent duikelt. Kabel en glasvezel zijn volgens het laatste onderzoek van Telecompaper communicerende vaten geworden. Waar kabel het marktaandeel ziet dalen, stijgt het marktaandeel van IPTV dat door glasvezelaanbieders wordt geleverd. Ziggo staat op de tv-markt onder meer door interne problemen nog meer onder druk. Klanten klagen steen en been over het kleinere aanbod HD-zenders in vergelijking met concurrenten. Daarnaast heeft het kabelbedrijf na een half jaar nog steeds hardnekkige problemen met de EPG niet volledig onder de knie.
Krimp
Gekeken naar de totale Nederlandse tv-markt is sprake van krimp. Het aantal aan consumenten verkochte tv-abonnementen daalde tot onder de zeven miljoen, namelijk 6,917 miljoen. Dit betekent dat het zogenaamde cordcutten de weg naar meer Nederlanders heeft gevonden. Bij cordcutting wordt het traditionele lineaire tv-abonnement opgezegd en wordt alleen online naar tv- en videocontent gekeken. Dit betekent voor dienstenaanbieders op de vaste markt dat internet een belangrijker verkoopproduct wordt. En juist met internet is glasvezel zonder twijfel een betere distributievorm dan kabel.
Onder de helft
Iets wat tien jaar geleden nog ondenkbaar was, is dit jaar gebeurd. Ziggo is op de tv-markt onder de vijftig procent marktaandeel gezakt. Het kabelbedrijf heeft op dit moment een marktaandeel van 48,7 procent. Het gat met concurrent KPN – dat ooit nog veertig procent was – is tot minder dan 16 procent geslonken. KPN heeft op dit moment een marktaandeel van 33 procent. Op de derde plek zien we verrassend niet T-Mobile of Canal+ Luxembourg (Canal Digitaal) staan. Het is Delta Fiber die volgens de onderzoekers van Telecompaper met een marktaandeel van 5,4 procent net voor Canal+ Luxembourg het tweede kwartaal afsloot. T-Mobile blijft op 4,7 procent marktaandeel steken.