Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo in problemen: meer Nederlanders stappen over op glasvezel

    Ziggo zit in een moeilijke periode. Nadat het kabelbedrijf tot een jaar geleden het aantal internetklanten nog zag groeien, is nu sprake van een structurele daling.
    Jarco Kriek
    16 september 2021
    comments 19
    Ziggo in problemen: meer Nederlanders stappen over op glasvezel
    Foto ProShots

    VodafoneZiggo-bedrijfsonderdeel Ziggo heeft het wat betreft abonnee-aantallen moeilijk. Het verliest de afgelopen kwartalen duizenden klanten per maand. Een groot deel van de vertrekkende klanten zoekt onderdak bij een aanbieder die diensten via glasvezel levert. De concurrentiedruk van glasvezel voor Ziggo wordt de komende jaren alleen maar groter. KPN wil in de komende vijf jaar jaarlijks minimaal 500.000 nieuwe glasvezelaansluitingen realiseren. Hierdoor komt KPN over vijf jaar uit op zes miljoen woningen waar toegang tot ‘het groene glasvezelnetwerk’ mogelijk is. Maar ook andere glasvezelexploitanten zitten niet stil. Delta Fiber heeft van eigenaar EQT miljarden euro's gekregen om in de komende jaren het aantal glasvezelnetwerken fors uit te breiden en tot twee miljoen aansluitingen te laten groeien. T-Mobile wil met partner Open Dutch Fiber in de komende jaren naar een miljoen glasvezelaansluitingen groeien. Het gevolg is dat Ziggo in het gehele eigen verzorgingsgebied de komende jaren met concurrentie van glasvezel te maken krijgt.

     

    TV-markt

    De concurrentiedruk van glasvezel zorgt ervoor dat het marktaandeel van kabel op de Nederlandse tv-markt blijft dalen. Kabel levert nog steeds aan iets meer dan de helft van het aantal Nederlandse woningen tv. Maar het is een kwestie van tijd dat kabel als distributievorm voor tv-zenders onder de vijftig procent duikelt. Kabel en glasvezel zijn volgens het laatste onderzoek van Telecompaper communicerende vaten geworden. Waar kabel het marktaandeel ziet dalen, stijgt het marktaandeel van IPTV dat door glasvezelaanbieders wordt geleverd. Ziggo staat op de tv-markt onder meer door interne problemen nog meer onder druk. Klanten klagen steen en been over het kleinere aanbod HD-zenders in vergelijking met concurrenten. Daarnaast heeft het kabelbedrijf na een half jaar nog steeds hardnekkige problemen met de EPG niet volledig onder de knie.

     

    Krimp

    Gekeken naar de totale Nederlandse tv-markt is sprake van krimp. Het aantal aan consumenten verkochte tv-abonnementen daalde tot onder de zeven miljoen, namelijk 6,917 miljoen. Dit betekent dat het zogenaamde cordcutten de weg naar meer Nederlanders heeft gevonden. Bij cordcutting wordt het traditionele lineaire tv-abonnement opgezegd en wordt alleen online naar tv- en videocontent gekeken. Dit betekent voor dienstenaanbieders op de vaste markt dat internet een belangrijker verkoopproduct wordt. En juist met internet is glasvezel zonder twijfel een betere distributievorm dan kabel.

     

    Onder de helft

    Iets wat tien jaar geleden nog ondenkbaar was, is dit jaar gebeurd. Ziggo is op de tv-markt onder de vijftig procent marktaandeel gezakt. Het kabelbedrijf heeft op dit moment een marktaandeel van 48,7 procent. Het gat met concurrent KPN – dat ooit nog veertig procent was – is tot minder dan 16 procent geslonken. KPN heeft op dit moment een marktaandeel van 33 procent. Op de derde plek zien we verrassend niet T-Mobile of Canal+ Luxembourg (Canal Digitaal) staan. Het is Delta Fiber die volgens de onderzoekers van Telecompaper met een marktaandeel van 5,4 procent net voor Canal+ Luxembourg het tweede kwartaal afsloot. T-Mobile blijft op 4,7 procent marktaandeel steken.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNKPN NetwerkNLDeltaCaiwayDelta FiberEQTCanal+ LuxembourgCanal DigitaalT-Mobiletvtelevisiekabelglasvezel

    Reacties

  1. TV-TIP Snel met Miljuschka

    Snel met Miljuschka
    24 Kitchen om 18:00 uur
    Vertwijfeld staan we in de supermarkt te staren naar schappen vol vergeten groente, kiloknallers en magnetronpannenkoeken. En dit alles omdat we geen idee hebben wat we vanavond op tafel moeten zetten. Om jezelf en de eventuele (klein)kinderschare niet vier keer per week te vermoeien met een slavink, gebakken bint en doperwten, laat Miljusch­ka zien hoe je zonder stress een lekkere maaltijd maakt.

    TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Een nieuw seizoen betekent een verse jacht op een roedel doodgewone burgers die drie weken uit handen van de hunters proberen te blijven. Dat lukt maar weinigen en dat is soms onterecht volgens veel kijkers. In het vorige seizoen zouden de slim spelende finalisten Kelly en Romy geen eerlijke kans hebben gehad om hun vrijheid tegemoet te snellen.

    Interview