Ziggo, KPN en andere aanbieders maken tv en internet in vijf jaar 24 procent duurder
De twee grootste aanbieder van tv en internet Ziggo en KPN verhogen deze week de prijs van abonnementen voor hun vaste diensten. In het geval van KPN gaat het om een prijsverhoging van 6,4 procent met een maximum van vier euro per abonnement per maand. Bij Ziggo is het opvallend dat niet bij ieder abonnement dezelfde prijsverhoging geldt. Afhankelijk van het abonnement volgt op 1 juli een prijsstijging met een variabel percentage waarbij het gemiddelde rond 8,5 procent ligt en de prijs in euro's tussen de €1,00 en €7,75 stijgt. Mede hierdoor – en in combinatie met een wijziging in de Algemene Voorwaarden – kunnen Ziggo-klanten het abonnement ook in een contractvaste periode kosteloos opzeggen. Bij KPN is dit niet mogelijk omdat de prijsverhoging lager is dan de door CBS vastgestelde inflatie voor 2022.
Kwart duurder
Prijsvergelijker Breedbandwinkel deed een onafhankelijk onderzoek onder 80.000 huishoudens. Hieruit blijkt dat Nederlanders in de afgelopen vijf jaar zijn geconfronteerd met een prijsstijging van bijna 24 procent voor de vaste diensten tv en internet. De gemiddelde maandprijs van een abonnement met tv en internet lag in 2019 op €46,00 en gaat op 1 juli omhoog naar €57,01. De prijs van een internet-only abonnement lijkt wel enigszins af te vlakken. Dit komt onder meer omdat KPN de prijs van internet-only bij de nieuwe TV+ abonnementsvormen heeft verlaagd. Desondanks zien de onderzoekers dat internet-only abonnementen de prijsgrens van 40 euro per maand hebben doorbroken.
Gigabit
Een duidelijke trend is bij internetabonnementen te zien. De omgerekende prijs van snelheid per Mb is bij alle abonnementsvormen met 64 procent gedaald van 39 naar 14 eurocent. Dit heeft positieve gevolgen voor de prijsstelling van gigabit internetabonnementen. De onderzoekers stellen dan ook dat consumenten dan weliswaar meer voor hun abonnement betalen, maar daar ook meer waar voor hun geld krijgen. De vraag daarbij is wel of het snellere internet dat wordt aangeboden voor iedere consument noodzakelijk is. De marketing van aanbieders is veelal gericht op sneller internet terwijl de consument in de praktijk slechts een deel van de aangeboden internetsnelheid gebruikt. Besparing op het abonnement van tv en internet kan dan ook vaak worden gerealiseerd door kritisch naar het eigenlijke gebruik te kijken. Het is jammer dan de opdrachtgever van dit onderzoek prijsvergelijker Breedbandwinkel dit – mogelijk vanwege commerciële redenen – niet in het onderzoek heeft benoemd en verder heeft onderzocht.
Onduidelijkheid
Wel stelt het onderzoek dat bij consumenten niet altijd duidelijk is waarom providers diensten in prijs verhogen. Ziggo en KPN geven beiden aan dat dit komt door gestegen kosten van onder meer energie die wordt gebruikt voor datacentra. Ook zijn de loonkosten door loonsverhogingen voor eigen personeel fors gestegen. Zo is de prijsstijging bij KPN in procenten vrijwel gelijk aan de loonsverhoging voor het eigen personeel. Overigens verhogen naast Ziggo en KPN ook andere aanbieders zoals Delta de abonnementsprijzen op 1 juli. Andere aanbieders zoals T-Mobile en Caiway deden dit al eerder.