1. Nieuws

    ‘Ziggo, KPN en NLziet moeten samenwerken in een online streamingdienst’

    De Raad voor Cultuur heeft in een adviesrapport gepleit voor een video on demand-platform waarin alle Nederlandse contentaanbieders de handen inéén slaan. Dit heeft volgens het adviesorgaan meerdere voordelen.
    Jarco Kriek
    21 november 2018
    comments 2
    ‘Ziggo, KPN en NLziet moeten samenwerken in een online streamingdienst’
    Foto ANP

    De Raad voor Cultuur is het belangrijkste adviesorgaan van de regering aangaande cultuurgerelateerde onderwerpen. In het adviesrapport ‘Zicht op zoveel meer’ staat de visie van de Raad voor Cultuur over de toekomst van het Nederlandse medialandschap. Een belangrijk onderdeel van deze visie is de vorming van een centraal video on demand-platform inclusief online streamingdienst waarin alle Nederlandse contentaanbieders samenkomen. Op dit moment werken de mediabedrijven NPO, RTL en Talpa TV samen in streamingdienst NLziet. Als het aan de Raad voor Cultuur ligt, is dit slechts een klein begin. Dit platform moet met meerdere partijen – zoals de aanbieders VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN – worden uitgebreid tot een centraal platform waar alle Nederlandse contentaanbieders samenwerken.

     

    Netflix

    Het voordeel van een dergelijk gezamenlijk platform is niet alleen dat op deze manier internationale concurrentie met online diensten als Netflix, YouTube, Amazon Prime Video en toekomstig ook Hulu, Disney+ en Apple beter aangegaan kan worden. Het gaat ook versnippering van content tegen. Dit is voor de Nederlandse kijker vooral belangrijk. Om nu naar een uitgebreider aanbod van films en series te kunnen kijken, zijn meerdere abonnementen nodig. Dit maakt het tv- en video-kijken voor Nederlanders behoorlijk duurder. Ook kunnen bepaalde series door het leveren van exclusieve content niet legaal door iedere Nederlander bekeken worden. Zo zijn HBO-series als Game of Thrones alleen in Nederland te bekijken als vaste diensten bij Ziggo gekocht worden.

     

    Videoland

    De wens van de Raad voor Cultuur is overigens in de huidige Nederlandse marktsituatie een utopie. Zo werkt RTL niet alleen samen met NPO en Talpa TV in NLziet, maar heeft het ook een eigen – deels concurrerende – online streamingdienst in de vorm van Videoland. Ook Ziggo en KPN hebben belang bij een afwijkend eigen video on demand-platform om door onderscheidenheid de onderlinge strijd om de abonnee beter te kunnen voeren.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLTalpa TVTalpa NetworkZiggoVodafoneZiggoKPNonlineOTTstreamingdienstvideo on demandcontentexclusieve contentversnipperingabonnementRaad voor CultuurNetflixVideolandcontentaanbieders

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Aan de andere kant van de grote plas is na zuivelbrij en pro vegan nu gut-friendly de nieuwe standaard. En ook bij ons krijgen de darmflora steeds meer aandacht. Maar waarom eigenlijk? Zijn ze er dan zo slecht aan toe?

    TV-TIP The Internship

    The Internship
    Net5 om 20:30 uur
    Billy (Vince Vaughn) en Nick (Owen Wilson) spelen een dankzij de onlinemarkt uitgerangeerd verkopersduo, dat zich opgeeft voor de voorselectie voor een stageplaats bij Google. Daar moeten de oudjes concurreren én samenwerken met karikaturale nerds en strebers.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)