Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Ziggo, KPN en NLziet moeten samenwerken in een online streamingdienst’

    De Raad voor Cultuur heeft in een adviesrapport gepleit voor een video on demand-platform waarin alle Nederlandse contentaanbieders de handen inéén slaan. Dit heeft volgens het adviesorgaan meerdere voordelen.
    Jarco Kriek
    21 november 2018
    comments 2
    ‘Ziggo, KPN en NLziet moeten samenwerken in een online streamingdienst’
    Foto ANP

    De Raad voor Cultuur is het belangrijkste adviesorgaan van de regering aangaande cultuurgerelateerde onderwerpen. In het adviesrapport ‘Zicht op zoveel meer’ staat de visie van de Raad voor Cultuur over de toekomst van het Nederlandse medialandschap. Een belangrijk onderdeel van deze visie is de vorming van een centraal video on demand-platform inclusief online streamingdienst waarin alle Nederlandse contentaanbieders samenkomen. Op dit moment werken de mediabedrijven NPO, RTL en Talpa TV samen in streamingdienst NLziet. Als het aan de Raad voor Cultuur ligt, is dit slechts een klein begin. Dit platform moet met meerdere partijen – zoals de aanbieders VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN – worden uitgebreid tot een centraal platform waar alle Nederlandse contentaanbieders samenwerken.

     

    Netflix

    Het voordeel van een dergelijk gezamenlijk platform is niet alleen dat op deze manier internationale concurrentie met online diensten als Netflix, YouTube, Amazon Prime Video en toekomstig ook Hulu, Disney+ en Apple beter aangegaan kan worden. Het gaat ook versnippering van content tegen. Dit is voor de Nederlandse kijker vooral belangrijk. Om nu naar een uitgebreider aanbod van films en series te kunnen kijken, zijn meerdere abonnementen nodig. Dit maakt het tv- en video-kijken voor Nederlanders behoorlijk duurder. Ook kunnen bepaalde series door het leveren van exclusieve content niet legaal door iedere Nederlander bekeken worden. Zo zijn HBO-series als Game of Thrones alleen in Nederland te bekijken als vaste diensten bij Ziggo gekocht worden.

     

    Videoland

    De wens van de Raad voor Cultuur is overigens in de huidige Nederlandse marktsituatie een utopie. Zo werkt RTL niet alleen samen met NPO en Talpa TV in NLziet, maar heeft het ook een eigen – deels concurrerende – online streamingdienst in de vorm van Videoland. Ook Ziggo en KPN hebben belang bij een afwijkend eigen video on demand-platform om door onderscheidenheid de onderlinge strijd om de abonnee beter te kunnen voeren.

    NLzietNPOpublieke omroepRTLTalpa TVTalpa NetworkZiggoVodafoneZiggoKPNonlineOTTstreamingdienstvideo on demandcontentexclusieve contentversnipperingabonnementRaad voor CultuurNetflixVideolandcontentaanbieders

    Reacties

  1. TV-TIP Snel met Miljuschka

    Snel met Miljuschka
    24 Kitchen om 18:00 uur
    Vertwijfeld staan we in de supermarkt te staren naar schappen vol vergeten groente, kiloknallers en magnetronpannenkoeken. En dit alles omdat we geen idee hebben wat we vanavond op tafel moeten zetten. Om jezelf en de eventuele (klein)kinderschare niet vier keer per week te vermoeien met een slavink, gebakken bint en doperwten, laat Miljusch­ka zien hoe je zonder stress een lekkere maaltijd maakt.

    TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Een nieuw seizoen betekent een verse jacht op een roedel doodgewone burgers die drie weken uit handen van de hunters proberen te blijven. Dat lukt maar weinigen en dat is soms onterecht volgens veel kijkers. In het vorige seizoen zouden de slim spelende finalisten Kelly en Romy geen eerlijke kans hebben gehad om hun vrijheid tegemoet te snellen.

    Interview