Ziggo laat klanten extra betalen om energie te besparen
De Mediabox XL – voorheen bekend als de Horizon Mediabox – staat al vanaf de marktintroductie in 2012 bij UPC bekend als een energieslurper. Dit was de eerste jaren nog enigszins te rechtvaardigen omdat het apparaat werd gebruikt als tv-decoder, internetmodem en telefoonmodem. Om verschillende redenen besloot Ziggo echter om klanten met een Mediabox XL een los internetmodem te leveren, waarbij ook VoIP telefoondiensten mogelijk waren. De Mediabox XL werd hierdoor een echte stroomvreter met een energieverbruik van 59 watt in volledig bedrijf. In vergelijking met andere tv-decoders is dat veel te veel.
Energierekening
Nu het stroomtarief in de laatste maanden flink is gestegen en steeds meer Nederlanders hun vaste contract zien aflopen en worden overgezet naar een contract met hogere variabele tarieven, kijken consumenten kritisch naar hun stroomverbruik. Een deel van de honderdduizenden Ziggo-klanten die op dit moment nog de Mediabox XL gebruiken willen hierdoor het apparaat inleveren voor een energiezuinigere bruikleendecoder.
Next Mini
Tot vandaag leverde Ziggo als vervanging bij het TV Start/TV Standaard abonnement de Next Mini en bij TV Complete of TV Max de Mediabox Next. Ziggo heeft vanaf 5 september dit beleid veranderd en levert voortaan bij elk digitaal tv-abonnement een Next Mini. Dit is tevens een nieuwe aanwijzing dat Ziggo nadenkt over de overstap van het tv-platform naar een All-IP netwerkstructuur.
Kosten
Wat opvalt bij de mogelijkheid om de Mediabox XL om te ruilen voor de Next Mini is dat het kabelbedrijf voor deze vervanging eenmalig €19,95 kosten in rekening brengt om de logistieke kosten te dekken. Om een energieslurper te kunnen vervangen, dient de klant dus extra te betalen. Dit is vreemd voor een bedrijf (VodafoneZiggo) dat milieu naar eigen zeggen heel belangrijk noemt. Vooral ook omdat de Mediabox XL blijkbaar volledig is afgeschreven door Ziggo. Bij een omruil hoeft dit apparaat namelijk niet verplicht naar het kabelbedrijf teruggestuurd te worden. Klanten mogen de Mediabox XL zelf naar de milieustraat brengen. Het is echter ook altijd mogelijk om het apparaat naar Ziggo terug te sturen zodat het bedrijf de ontvangers in grote aantallen tegelijk milieuvriendelijk kan laten recyclen.
Onduidelijk
Natuurlijk blijft het een belangrijke vraag waarom Ziggo een blijkbaar afgeschreven product met slechte energietechnische specificaties niet proactief bij klanten vervangt. En waarom Ziggo klanten die om deze reden een omruil aanvragen kosten in rekening brengt. Nog gekker is het nu uit berichten op fora en op sociale media blijkt dat de ene klant wel de eenmalige kosten moet betalen, en een andere klant die om gelijke reden de Mediabox XL omruilt niet.