Ziggo overweegt eerder stoppen analoge televisie als wettelijk kader klantinvloed niet verandert
Ziggo overweegt eerder met analoge
televisie te stoppen als er onduidelijkheid over een nieuw wettelijk kader van
klantinvloed blijft ontstaan. De politiek denkt al enige tijd na over een nieuwe
manier van klantinvloed.
Er wordt in politiek Den Haag al enige
tijd gesproken over een nieuw systeem van klantinvloed bij kabelbedrijven. Die
klantinvloed gaat mogelijk ook gelden bij andere aanbieders van digitale
televisie. Daarbij stelt Marcel Nijhoff – CCO van Ziggo – in een vraaggesprek
met Totaal TV dat het nieuwe systeem ondertussen nog geen stap dichterbij is
gekomen. Dit terwijl het kabinet voorstander is van digitale omroepdistributie
en het in verband met digitalisering steeds moeilijker en kostbaarder wordt om
een analoog pakket door te geven. Ziggo vindt dus dat er nu echt wat gaan
gebeuren. Ziggo is voorstander van een gefaseerde afbouw van analoge televisie, maar als er niet snel een alternatief voor het huidige systeem komt kan Nijhoff
zich voorstellen dat de knop eerder om gaat.
Het huidige systeem van klantinvloed
bij kabelbedrijven uit zich in de vorm van programmaraden. Ziggo en enkele
programmaraden in haar verzorgingsgebied staan wat betreft de onlangs aan Ziggo
door de programmaraden aangeboden zenderadviezen lijnrecht tegenover elkaar.
Het Commissariaat voor de Media gaat nog deze maand de betrokken partijen in
een hoorzitting horen. Marcel Nijhoff zegt hierover dat Ziggo de belangen van
haar klanten voorop stelt. Dat komt volgens hem tot uitdrukking in het feit dat
Ziggo nog steeds - ondanks de voortschrijdende digitalisering - een pakket van
25 analoge televisiezenders doorgeeft. Dat is ruim meer dan het wettelijk
minimum van 15. Nijhoff wijst ook op het feit dat Ziggo bij de invulling van
die 25 zenders tegemoet komt aan de belangen en wensen van de meerderheid van
haar klanten.
Het is in eerste instantie aan het
Commissariaat een oordeel over het geschil te vellen. Mochten partijen zich
niet in dit oordeel vinden dan staat de gang naar de (bestuurs)rechter open. In
het uiterste geval kan zelfs nog een gerechtelijke Europese weg worden
ingeslagen.
Ziggo stelt dat digitale televisie de nieuwe standaard bij het mediabedrijf is geworden. Analoge televisie wordt
als extra gratis dienst geleverd. Ziggo is van plan dit nog enige tijd te blijven doen. Er kijken volgens Nijhoff nog veel Ziggo-klanten op een
tweede of derde televisie in het huis nog naar digitale televisie. Al stelt
Ziggo wel dat steeds meer mensen ook in de slaapkamer op digitale televisie overstappen.
Dat heeft in sommige gevallen te maken met de aanschaf van een interactieve
digitale decoder voor de huiskamer. De al aanwezige oude digitale decoder
verdwijnt dan naar de slaapkamer.
Marcel Nijhoff zegt dat nog niet is besloten wanneer men met analoge televisie gaat stoppen. De
verwachting is dat dit ergens tussen 2013 en 2015 gaat gebeuren. Hij houdt wel
de mogelijkheid open om tussentijds het analoge zenderaanbod tot het wettelijke
minimum van 15 televisiekanalen terug te brengen. Daarbij wil men alleen de
door haar klanten meest gewaardeerde en bekeken televisiezenders analoog blijven aanbieden. Dit staat veelal haaks op zenderadviezen die door programmaraden
worden aangeboden. Ziggo bestrijdt deze zenderadviezen nu bij het Commissariaat
voor de Media met een drietal argumenten. De samenstelling van de
programmaraden is in sommige gevallen niet in orde, het zenderadvies is niet
pluriform en programmaraden geven in veel gevallen geen goede
onderbouwing van het gegeven zenderadvies.
Uit onderzoek – dat door een
onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Ziggo is uitgevoerd – blijkt verder dat 21 procent van de Ziggo-abonnees in zijn geheel niet
geïnteresseerd is in analoge televisie. Daarnaast geeft 31 procent aan dat
analoge televisie voor hen niet belangrijk genoeg is om er extra voor te
betalen.
Marcel Nijhoff stelt daarom dat Ziggo voor zover het mogelijk is analoge televisiekanalen voor haar klanten voor de
tweede televisie te willen uitzenden. "Maar de wettelijke taak van
programmaraden die nu geldt is niet meer geschikt voor het televisieproduct dat
Ziggo biedt. Mocht blijken dat er geen verandering in deze wettelijke taak
in het vooruitzicht ligt, dan overwegen we serieus analoge televisie eerder uit te schakelen dan we eigenlijk van plan zijn”, aldus
Nijhoff tegen Totaal TV.
De huidige Mediawet maakt het Ziggo
overigens mogelijk om deze stap zonder wettelijke problemen uit te voeren. In
de Mediawet is namelijk alleen verankerd dat een kabelbedrijf minimaal 15
televisiekanalen analoog moet doorgeven wanneer men analoge televisie
doorgeeft. Men kan zonder problemen besluiten om in zijn geheel met analoge
doorgifte te stoppen. Caiway deed dit op 10 oktober 2010 al.