Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo overweegt eerder stoppen analoge televisie als wettelijk kader klantinvloed niet verandert

    Ziggo overweegt eerder met analoge televisie te stoppen als er onduidelijkheid over een nieuwe wettelijk kader van klantinvloed blijft ontstaan. De politiek denkt al enige tijd na over een nieuwe manier van klantinvloed.
    Jarco Kriek
    20 augustus 2011
    comments 0
    Ziggo overweegt eerder stoppen analoge televisie als wettelijk kader klantinvloed niet verandert

    Ziggo overweegt eerder met analoge televisie te stoppen als er onduidelijkheid over een nieuw wettelijk kader van klantinvloed blijft ontstaan. De politiek denkt al enige tijd na over een nieuwe manier van klantinvloed.

    Er wordt in politiek Den Haag al enige tijd gesproken over een nieuw systeem van klantinvloed bij kabelbedrijven. Die klantinvloed gaat mogelijk ook gelden bij andere aanbieders van digitale televisie. Daarbij stelt Marcel Nijhoff – CCO van Ziggo – in een vraaggesprek met Totaal TV dat het nieuwe systeem ondertussen nog geen stap dichterbij is gekomen. Dit terwijl het kabinet voorstander is van digitale omroepdistributie en het in verband met digitalisering steeds moeilijker en kostbaarder wordt om een analoog pakket door te geven. Ziggo vindt dus dat er nu echt wat gaan gebeuren. Ziggo is voorstander van een gefaseerde afbouw van analoge televisie, maar als er niet snel een alternatief voor het huidige systeem komt kan Nijhoff zich voorstellen dat de knop eerder om gaat.

    Het huidige systeem van klantinvloed bij kabelbedrijven uit zich in de vorm van programmaraden. Ziggo en enkele programmaraden in haar verzorgingsgebied staan wat betreft de onlangs aan Ziggo door de programmaraden aangeboden zenderadviezen lijnrecht tegenover elkaar. Het Commissariaat voor de Media gaat nog deze maand de betrokken partijen in een hoorzitting horen. Marcel Nijhoff zegt hierover dat Ziggo de belangen van haar klanten voorop stelt. Dat komt volgens hem tot uitdrukking in het feit dat Ziggo nog steeds - ondanks de voortschrijdende digitalisering - een pakket van 25 analoge televisiezenders doorgeeft. Dat is ruim meer dan het wettelijk minimum van 15. Nijhoff wijst ook op het feit dat Ziggo bij de invulling van die 25 zenders tegemoet komt aan de belangen en wensen van de meerderheid van haar klanten.

    Het is in eerste instantie aan het Commissariaat een oordeel over het geschil te vellen. Mochten partijen zich niet in dit oordeel vinden dan staat de gang naar de (bestuurs)rechter open. In het uiterste geval kan zelfs nog een gerechtelijke Europese weg worden ingeslagen.

    Ziggo stelt dat digitale televisie de nieuwe standaard bij het mediabedrijf is geworden. Analoge televisie wordt als extra gratis dienst geleverd. Ziggo is van plan dit nog enige tijd te blijven doen. Er kijken volgens Nijhoff nog veel Ziggo-klanten op een tweede of derde televisie in het huis nog naar digitale televisie. Al stelt Ziggo wel dat steeds meer mensen ook in de slaapkamer op digitale televisie overstappen. Dat heeft in sommige gevallen te maken met de aanschaf van een interactieve digitale decoder voor de huiskamer. De al aanwezige oude digitale decoder verdwijnt dan naar de slaapkamer.

    Marcel Nijhoff zegt dat nog niet is besloten wanneer men met analoge televisie gaat stoppen. De verwachting is dat dit ergens tussen 2013 en 2015 gaat gebeuren. Hij houdt wel de mogelijkheid open om tussentijds het analoge zenderaanbod tot het wettelijke minimum van 15 televisiekanalen terug te brengen. Daarbij wil men alleen de door haar klanten meest gewaardeerde en bekeken televisiezenders analoog blijven aanbieden. Dit staat veelal haaks op zenderadviezen die door programmaraden worden aangeboden. Ziggo bestrijdt deze zenderadviezen nu bij het Commissariaat voor de Media met een drietal argumenten. De samenstelling van de programmaraden is in sommige gevallen niet in orde, het zenderadvies is niet pluriform en programmaraden geven in veel gevallen geen goede onderbouwing van het gegeven zenderadvies.

    Uit onderzoek – dat door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Ziggo is uitgevoerd – blijkt verder dat 21 procent van de Ziggo-abonnees in zijn geheel niet geïnteresseerd is in analoge televisie. Daarnaast geeft 31 procent aan dat analoge televisie voor hen niet belangrijk genoeg is om er extra voor te betalen.

    Marcel Nijhoff stelt daarom dat Ziggo voor zover het mogelijk is analoge televisiekanalen voor haar klanten voor de tweede televisie te willen uitzenden. "Maar de wettelijke taak van programmaraden die nu geldt is niet meer geschikt voor het televisieproduct dat Ziggo biedt. Mocht blijken dat er geen verandering in deze wettelijke taak in het vooruitzicht ligt, dan overwegen we serieus analoge televisie eerder uit te schakelen dan we eigenlijk van plan zijn”, aldus Nijhoff tegen Totaal TV.

    De huidige Mediawet maakt het Ziggo overigens mogelijk om deze stap zonder wettelijke problemen uit te voeren. In de Mediawet is namelijk alleen verankerd dat een kabelbedrijf minimaal 15 televisiekanalen analoog moet doorgeven wanneer men analoge televisie doorgeeft. Men kan zonder problemen besluiten om in zijn geheel met analoge doorgifte te stoppen. Caiway deed dit op 10 oktober 2010 al.

    Ziggoprogrammaraadkabelraden.nlanaloogdigitaalMarja van Bijsterveldtklantinvloed

    Reacties