Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo verduidelijkt verplichte ondoorspoelbare reclame bij opnames: andere afspraken dan KPN

    Andere commerciële afspraken zijn de oorzaak dat Ziggo-klanten verplicht naar reclame moeten kijken en klanten van KPN, Odido en Delta niet.
    Jarco Kriek
    8 mei 2024
    comments 11
    Ziggo verduidelijkt verplichte ondoorspoelbare reclame bij opnames: andere afspraken dan KPN
    Foto Getty Images

    Ziggo introduceerde onlangs als eerste provider in Nederland de ondoorspoelbare reclame bij zelf gemaakte opnames van programma’s van de zenders van RTL Nederland. De eerste periode kan de aangeboden reclame niet doorgespoeld worden. De lengte van de niet door te spoelen reclame varieert maar bedraagt maximaal een minuut. De nieuwe – zoals VodafoneZiggo het zelf in een eerdere reactie aan Totaal TV noemt – ‘functionaliteit’ zorgt voor een bron van ergernis onder veel klanten van het kabelbedrijf. Zo is onder meer te lezen via het eigen community forum van Ziggo.

     

    Commerciële afspraken

    Vooral het feit dat de ondoorspoelbare reclame niet bij andere providers aanwezig is, zorgt voor vraagtekens bij de klanten. Een KPN-woordvoerder bevestigde aan Totaal TV dat het telecombedrijf geen plannen heeft om de ondoorspoelbare reclame toe te voegen aan de opnames van RTL-programma’s. Het verschil tussen de twee grootste providers van Nederland komt volgens Ziggo door andere commerciële afspraken.

     

    Gewoon onderdeel

    Ziggo in een verduidelijking aan klanten: “Reclames zijn onderdeel van een normale uitzending. Er wordt alleen een blok aan het begin ondoorspoelbare gemaakt. Het is goed om te weten dat de rest van de reclameblokken in de opname wel doorspoelbaar blijven. De vraag waarom Ziggo dit wel doet en KPN niet heeft te maken met commerciële overeenkomsten met de partijen.”

     

    Nieuwe inkomstenbron

    De uitleg van Ziggo bevestigt het vermoeden dat het invoeren van ondoorspoelbare reclame een nieuwe bron van inkomsten voor het kabelbedrijf is. Niet inzichtelijk is hoe de afspraken exact zijn. Het zou kunnen dat RTL Nederland de reclamerestrictie heeft opgelegd en dat de inkomsten van de niet doorspoelbare reclame onderling wordt gedeeld. Een andere optie is dat de niet doorspoelbare reclame onderdeel is van een nieuwe distributieovereenkomst waarin de doorgiftevergoeding een fractie lager wordt. Ook in dit laatste geval is het een nieuwe inkomstenbron omdat de korting gezien kan worden als extra inkomsten.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieRTLRTL Nederlandreclamedistributiedistributieovereenkomstdoorgiftevergoeding

    Reacties