Ziggo verloor 900.000 tv-klanten: als leiden lijden wordt
Een blik terug in de tijd. In 2015 gaan de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC samen verder onder de merknaam Ziggo. Liberty Global was op dat moment al geruime tijd eigenaar van UPC. Ziggo werd in 2007 opgericht door het samenvoegen van de kabelbedrijven Casema, Multikabel en @Home nadat deze bedrijven waren overgenomen door durfinvesteerders, ook wel private equity genoemd. Liberty Global koopt stapsgewijs 30 procent van de aandelen Ziggo. Daarna volgt een definitieve volledige overname van Ziggo. Bij het samenvoegen van beide kabelbedrijven tot het huidige Ziggo stond de teller van het aantal tv-klanten op 4,4 miljoen. Ruim meer dan KPN, dat op dat moment ongeveer een miljoen Digitenne-abonnees had en dit aanvulde met een beperkt aantal Interactieve TV-abonnees
Verandering
Minder dan tien jaar later is de situatie totaal anders. Ziggo lijdt het grootste periodieke verlies ooit. Het aantal tv-klanten is in het eerste kwartaal 2024 tot onder de 3,5 miljoen gedaald. Dat is binnen tien jaar een verlies van meer dan 900.000 abonnees. Alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar zegden 33.000 klanten hun tv-abonnement op. Op jaarbasis een verlies van 4,2 procent. Nog nooit eerder was het procentuele jaarverlies zo hoog. De benarde positie waarin Ziggo verkeert wordt nog duidelijker als naar de dekkingsgraad wordt gekeken. Dit is het aantal Ziggo kabelaansluitingen dat actief wordt gebruikt voor het leveren van één of meer vaste diensten. Bij het samengaan van Ziggo en UPC lag de dekkingsgraad nog boven de 60 procent. Op dit moment worden nog ‘slechts’ 3,52 miljoen van de in totaal 7,53 miljoen aansluitingen actief voor het leveren van vaste diensten gebruikt. Met vier miljoen ongebruikte aansluitingen staat de dekkingsgraad met 46,2 procent op het laagste punt ooit.
Verschil
Wat wellicht nog grotere kopzorgen geeft binnen het management van VodafoneZiggo is dat een einde van het klantenverlies nog niet in zicht is. Zelfs met torenhoge kortingen voor nieuwe klanten en gratis extraatjes voor bestaande klanten lukt het Ziggo niet om het tij te keren. Omdat Ziggo en KPN binnen de vaste markt in Nederland twee communicerende vaten zijn, gaat het dus goed met KPN. Dit telecombedrijf ziet het aantal klanten alleen maar groeien. Hierdoor is het verschil in het aantal verkochte vaste abonnementen nog nooit zo klein geweest. Overigens nog steeds in het voordeel van Ziggo.
Prijs en kwaliteit
Het huidige succes van KPN kan herleid worden naar de snelle aanleg van glasvezel. Daar zit dan ook de zwakte van Ziggo. De diensten van Ziggo voldoen dan weliswaar ruim aan de wens van klanten, maar het pijnpunt zit in de prijs van de abonnementen. Voor hetzelfde of soms zelfs een lager bedrag leveren glasvezelproviders sneller internet. Met DVB-C en een beter tv-platform is Ziggo de concurrenten de baas met traditioneel geleverde televisiecontent. Alleen verandert de mediaconsumptie van de Nederlandse kijker zo snel in de richting van online dat dit pluspunt snel aan kracht verliest. Eigenlijk kan worden geconcludeerd dat de glasvezeltrein het station Ziggo inmiddels is gepasseerd zonder dat het kabelbedrijf op deze trein is gesprongen.