Ziggo verwijt glasvezelproviders met kortingen de markt te verstoren, maar is dat wel zo?
Ziggo zag in de eerste drie kwartalen van dit jaar het aantal particuliere klanten met rond de 100.000 slinken. Concurrentie van glasvezel is de oorzaak. Glasvezel biedt kwalitatief betere diensten in de vorm van sneller internet en in veel gevallen ook stabielere kwaliteit. Dit laatste omdat de door Ziggo gebruikte coaxkabels in bepaalde gebieden al meer dan veertig jaar oud zijn. Hierdoor kan terugval in kwaliteit plaatsvinden. Maar het is vooral de prijs van kabelinternet die niet in lijn is met met de huidige marktomstandigheden in Nederland.
Glasvezel
Aan dagblad De Telegraaf laat VodafoneZiggo-CFO Ritchie Drost weten dat het teruglopende aantal abonnees bij bedrijfsonderdeel Ziggo te maken heeft met verschillende factoren die gerelateerd zijn aan glasvezel en de doorlopende aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Alleen al in het laatste kwartaal besloten bijna 40.000 particulieren hun abonnement op te zeggen. Met een gemiddelde maandelijkse uitgave per abonnee (ARPU) van 56 euro per maand – in het derde kwartaal een stijging van 4,4 procent – komt dit in het derde kwartaal uit op een omzetderving van 27 miljoen euro op jaarbasis. Als daar de al eerder in 2023 door Ziggo verloren klanten worden bijgeteld dat komt het structurele verlies over de tot nu toe dit jaar verloren abonnees op 67 miljoen euro uit. Omdat er geen tekenen zijn dat Ziggo in het vierde kwartaal bij verkoop aan consumenten plots geen klantverlies meer gaat leiden, is het aannemelijk dat het structurele omzetverlies door klantverlies nog hoger uitkomt. Dat in de cijfers uiteindelijk toch een hogere omzet staat, is te verklaren door de forse prijsverhoging van gemiddeld 8,5 procent door inflatiecorrectie.
Kortingen
Drost stelt dat het aantal klanten bij Ziggo onder druk staat omdat concurrenten die vaste diensten via glasvezel aanbieden zouden strooien met hoge kortingen en welkomstbonussen. Maar is dit wel het geval? Natuurlijk bieden veel providers nieuwe klanten kortingen aan. Maar het is juist Ziggo dat eind 2021 deze ‘race’ is begonnen. Aanleiding was het kwijtraken van de uitzendrechten van Formule 1 aan Viaplay. De motorsport werd door Ziggo voorheen gratis via Ziggo Sport aangeboden aan alle eigen klanten. Ziggo verloor door het verdwijnen van de F1 veel klanten aan providers van de toen al snel groeiende glasvezelnetwerken. Met hogere welkomstbonussen probeerde Ziggo nieuwe klanten te werven. Het is mede hierdoor dat Ziggo zoveel belang hecht aan de terugkeer van Formule 1 bij Ziggo Sport.
Actie en reactie
Ziggo is aantoonbaar de provider die in de afgelopen jaren de hoogste welkomstbonussen aan nieuwe klanten heeft gegeven. Deze welkomstbonussen liepen zelfs op tot meer dan 550 euro bij het aangaan van een jaarcontract. Dat concurrenten op dergelijke welkomstbonussen reageren in een dynamische markt – zoals de vaste markt in Nederland op dit moment – is niet meer dan begrijpelijk. De kortingen die concurrenten als KPN, Odido en Delta Fiber hun klanten hebben geboden zijn veel lager dan die van Ziggo. Zo komen de welkomstbonussen - in de vorm van korting op abonnementsgelden of gratis geleverde aanvullende diensten - bij de concurrenten van Ziggo niet ver boven de 300 euro uit. Het gezegde ‘de pot verwijt de ketel’ lijkt hier dus van toepassing.
Argumenten
Ook andere in het artikel van De Telegraaf aangevoerde argumenten slaan de plank soms mis. Drost heeft een punt als hij zegt dat er voor de aanleg van glasvezel straten opengebroken moeten worden, en dit voor overlast zorgt voor omwonenden. De overlast bestaat deels ook omdat gas- en elektriciteitsleidingen worden beschadigd. Maar bij het argument van arbeidsmigranten slaat Drost toch een beetje de plank mis. Inderdaad zijn er problemen met arbeidsmigranten die worden ingezet bij de aanleg van glasvezel Dit is een situatie die alle betrokken partijen moeten proberen te verbeteren. VodafoneZiggo gebruikt bij de vervanging van grondkabels echter veelal dezelfde grote aannemers als de glasvezelexploitanten.