Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo voelt druk concurrentie glasvezel meer en meer

    Ziggo blijft klanten verliezen. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers die VodafoneZiggo bekend heeft gemaakt. De concurrentiedruk door glasvezel wordt voor het bedrijf voelbaar.
    Jarco Kriek
    30 juli 2021
    comments 4
    Ziggo voelt druk concurrentie glasvezel meer en meer
    Foto Getty Images

    Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceerde gisteren het Telecommonitor onderzoek over het eerste kwartaal van 2021. Hieruit bleek dat op de breedbandinternetmarkt het marktaandeel van glasvezel weliswaar steeg, maar dat het marktaandeel van kabelinternet desondanks gelijk was gebleven. Maar uit de financiële cijfers over het tweede kwartaal die VodafoneZiggo vandaag openbaar heeft gemaakt, blijkt dat het moment nadert dat bedrijfsonderdeel Ziggo toch echt de druk van glasvezel gaat voelen. Inmiddels is in ongeveer de helft van de woningen en bedrijven in het verzorgingsgebied van Ziggo naast een kabel- ook een glasvezelaansluiting aanwezig.

     

    Klantverlies

    Internet is voor aanbieders van vaste diensten zoals Ziggo het belangrijkste verkoopproduct. Ziggo verkoopt in 2021 minder internetabonnementen. In het eerste half jaar bedroeg het verlies van internetklanten 15.000. In het tweede kwartaal ging het om een verlies van 6.000 internetklanten. Een jaar geleden steeg het aantal verkochte internetabonnementen nog. Ondanks het klantverlies spreekt VodafoneZiggo van stabiliteit bij het onderdeel internet. Positief is wel dat de overgebleven internetklanten vaker vaste diensten van Ziggo met mobiele diensten van Vodafone combineren. Het aantal zogenaamde converged FMC-klanten steeg met 14,000 in het tweede kwartaal. Dit zorgt mede voor een omzetstijging die VodafoneZiggo heeft gerapporteerd. Ziggo verkoopt op dit moment 3,35 miljoen internetabonnementen.

     

    Glasvezel

    Ziggo heeft inmiddels bijna de helft van het aantal woningen en bedrijven binnen het eigen verzorgingsgebied op het op DOCSIS 3.1 gebaseerde gigabit netwerk aangesloten. Hierdoor kan de provider bij de aangesloten woningen en bedrijven een gelijke maximale downloadsnelheid leveren als glasvezel. Echter de uploadsnelheid blijft vooralsnog met maximaal 50Mbps voor consumenten ver achter bij glasvezel. Nu thuiswerken meer de standaard in Nederland aan het worden is, wordt juist de vraag naar een hogere uploadsnelheid groter. VodafoneZiggo stelt echter dan 50Mbps upload ruim voldoende is om met meerdere personen in een huishouden te kunnen thuiswerken.

     

    Televisie

    Het gaat ook minder goed met de verkoop van tv-abonnementen. In het tweede kwartaal verkocht Ziggo 23.600 minder tv-abonnementen. Het gaat vooral om aanvullende abonnementen zoals TV Start/TV Standaard en Ziggo Movies & Series XL. Ziggo is in het afgelopen kwartaal onder de grens van 3,8 miljoen abonnees gezakt. Het kabelbedrijf heeft op dit moment 3.794.900 abonnees. Dit betekent dat in een jaar tijd 75.800 Nederlanders afscheid van Ziggo hebben genomen.

    ZiggoVodafoneZiggotvtelevisieinternetklantverlieskwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Voetbal: EK-Kwalificatie: Nederland - Gibraltar

    Voetbal: EK-Kwalificatie: Nederland - Gibraltar
    NPO 3 om 20:23 uur
    Slechts drie dagen na de clash met Frankrijk moet Oranje opnieuw aan de bal. In de eerste thuis­wedstrijd onder leiding van bondscoach Ronald Koeman kruist het Nederlands elftal vanuit de Rotterdamse Kuip de degens met voetbaldwerg Gibraltar. In de kwalificatiereeks voor het WK in Qatar stonden de landen ook al tegenover elkaar. In maart 2021 maakte Oranje met 0-7 gehakt van de Gibraltaresen, onder andere dankzij twee doelpunten van Memphis Depay.

    TV-TIP The Vow

    The Vow
    RTL 8 om 20:25 uur
    Vlak na haar huwelijk met Leo (Channing Tatum) raakt Paige (Rachel McAdams) betrokken bij een auto-ongeluk en raakt ze in coma. Als ze vijf jaar later ontwaakt, herkent ze Leo niet meer. Paige gaat met haar ouders mee naar huis en gaat verder met haar leven zoals dat was voordat ze Leo ontmoette. Leo probeert haar opnieuw voor zich te winnen.

    Interview

    • *

      Margreet Beetsma

      Editie NL

      Editie NL bestaat op 7 april 20 jaar. Presentatrice Margreet Beetsma (49) over het succes van het creatieve actualiteitenprogramma: “Wij kunnen van een hoopje modder een gebakje maken.”
      Reacties0 reactie(s)