Ziggo voelt druk concurrentie glasvezel meer en meer
Autoriteit Consument & Markt (ACM) publiceerde gisteren het Telecommonitor onderzoek over het eerste kwartaal van 2021. Hieruit bleek dat op de breedbandinternetmarkt het marktaandeel van glasvezel weliswaar steeg, maar dat het marktaandeel van kabelinternet desondanks gelijk was gebleven. Maar uit de financiële cijfers over het tweede kwartaal die VodafoneZiggo vandaag openbaar heeft gemaakt, blijkt dat het moment nadert dat bedrijfsonderdeel Ziggo toch echt de druk van glasvezel gaat voelen. Inmiddels is in ongeveer de helft van de woningen en bedrijven in het verzorgingsgebied van Ziggo naast een kabel- ook een glasvezelaansluiting aanwezig.
Klantverlies
Internet is voor aanbieders van vaste diensten zoals Ziggo het belangrijkste verkoopproduct. Ziggo verkoopt in 2021 minder internetabonnementen. In het eerste half jaar bedroeg het verlies van internetklanten 15.000. In het tweede kwartaal ging het om een verlies van 6.000 internetklanten. Een jaar geleden steeg het aantal verkochte internetabonnementen nog. Ondanks het klantverlies spreekt VodafoneZiggo van stabiliteit bij het onderdeel internet. Positief is wel dat de overgebleven internetklanten vaker vaste diensten van Ziggo met mobiele diensten van Vodafone combineren. Het aantal zogenaamde converged FMC-klanten steeg met 14,000 in het tweede kwartaal. Dit zorgt mede voor een omzetstijging die VodafoneZiggo heeft gerapporteerd. Ziggo verkoopt op dit moment 3,35 miljoen internetabonnementen.
Glasvezel
Ziggo heeft inmiddels bijna de helft van het aantal woningen en bedrijven binnen het eigen verzorgingsgebied op het op DOCSIS 3.1 gebaseerde gigabit netwerk aangesloten. Hierdoor kan de provider bij de aangesloten woningen en bedrijven een gelijke maximale downloadsnelheid leveren als glasvezel. Echter de uploadsnelheid blijft vooralsnog met maximaal 50Mbps voor consumenten ver achter bij glasvezel. Nu thuiswerken meer de standaard in Nederland aan het worden is, wordt juist de vraag naar een hogere uploadsnelheid groter. VodafoneZiggo stelt echter dan 50Mbps upload ruim voldoende is om met meerdere personen in een huishouden te kunnen thuiswerken.
Televisie
Het gaat ook minder goed met de verkoop van tv-abonnementen. In het tweede kwartaal verkocht Ziggo 23.600 minder tv-abonnementen. Het gaat vooral om aanvullende abonnementen zoals TV Start/TV Standaard en Ziggo Movies & Series XL. Ziggo is in het afgelopen kwartaal onder de grens van 3,8 miljoen abonnees gezakt. Het kabelbedrijf heeft op dit moment 3.794.900 abonnees. Dit betekent dat in een jaar tijd 75.800 Nederlanders afscheid van Ziggo hebben genomen.