1. Nieuws

    Ziggo zet doorgiftevergoeding tv-zenders op de schop

    Vooral voor kleine doelgroepzenders breken onzekere tijden aan. De grootste distributeur van Nederland ziet een verandering in de markt. Dit zorgt volgens VodafoneZiggo ervoor dat het betalen van doorgiftevergoeding achterhaald raakt.
    Jarco Kriek
    15 february 2019
    comments 5
    Ziggo zet doorgiftevergoeding tv-zenders op de schop

    Het interview dat VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp aaN De Telegraaf heeft gegeven, zal bij enkele niche- of doelgroepkanalen de komende periode veelbesproken zijn. Het komt bij enkele van deze zenders echter niet als donderslag bij heldere hemel. Enkele maanden geleden liet Bert van Breda van 192TV en Gerard Ardesch van Muziekkiosk – bestaande uit de zenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV – aan Totaal TV weten dat distributeurs al in de afgelopen jaren op de doorgiftevergoeding van hun zenders fors hebben beknibbeld. Omdat inkomsten uit doorgiftevergoeding voor deze zenders die geen of vrijwel geen reclame uitzenden de belangrijkste inkomstenbron is, staat het water bij deze zenders aan de lippen. De zenders lijden nog net geen verlies. maar als de doorgiftevergoeding lager wordt, dan komt het scenario van het zelf stoppen met lineair uitzenden heel dichtbij.

     

    Nieuwe verdienmodellen

    Hoencamp is glashelder over de huidige manier van betalen van doorgiftevergoeding aan tv-zenders. Er moeten volgens de topman van VodafoneZiggo – de eigenaar van kabelbedrijf Ziggo – nieuwe verdienmodellen bedacht worden. "Er wordt nog veel lineair gekeken, maar dat verandert snel nu mensen vaker kiezen voor video on demand of uitgesteld kijken. Dat betekent dat sommige content minder relevant wordt en dat vertaalt zich in discussies met leveranciers. Het oude model waarin wij zenders betalen voor het doorgeven van hun programma’s begint achterhaald te raken We moeten op zoek naar andere verdienmodellen."

     

    Zenderaanbod

    Of het nieuwe beleid betekent dat Ziggo minder zenders aan klanten gaat leveren, laat Hoencamp nog even in het midden. "Over de invulling van de pakketten zijn we constant in gesprek met alle aanbieders. Daar kan ik niets over zeggen." Hieraan voegt hij wat betreft het zenderaanbod wel het volgende toe: "Hoe meer hoe beter, is het nog steeds voor mij. De opkomst van de Netflixen van deze wereld betekent dat we moeten herijken welke content nu relevant is. Ik denk dat het zenderaanbod in beweging zal komen en er een fase van rationalisatie aanbreekt." Of de tv-zenders van Bert van Breda en Gerard Ardesch het eigen huishoudboekje met deze woorden van Hoencamp met zwarte cijfers kunnen afsluiten? Dat moet in de toekomst blijken als Ziggo echt bij onderhandelingen over nieuwe distributieovereenkomsten de bankschroef gaat aandraaien en zenders minder of zelfs geen geld voor hun product gaat betalen.

     

    Abonnement

    Wat Hoencamp in het interview achterwege laat, is wat een mogelijk veranderend verdienmodel en het verminderen dan wel afschaffen van de doorgiftevergoeding aan zenders voor de prijs van het tv-abonnement voor klanten van Ziggo gaat betekenen. Op dit moment wordt bij de jaarlijkse prijsverhoging van abonnementen de hogere inkoopprijs van content genoemd als belangrijke factor van de prijsverhoging. Als de prijs van het tv-abonnement bij Ziggo gaat dalen, heeft dit bijvoorbeeld ook positieve gevolgen voor de internet-only abonnementen bij het kabelbedrijf. Internet-only is bij meer Nederlanders in trek omdat inderdaad minder lineair en meer online gekeken wordt. Hierdoor is zeker te rechtvaardigen dat VodafoneZiggo naar een andere structuur voor het inkopen van content kijkt. Maar of het afschaffen van doorgiftevergoedingen de juiste weg is, moet in de toekomst blijken.

    ZiggoVodafoneZiggoabonnementtvtelevisieinternetonlinedistributiedistributievergoedingdoorgiftevergoedingzendersverdienmodelzenderaanbod192TVMuziekkioskTV OranjeSchlager TVNashville TVprijsverlagingprijsverhoging

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP Just Go With It

    Just Go With It
    Net5 om 20:30 uur
    De succesvolle plastisch chirurg Danny is vrijgezel, maar doet net alsof hij getrouwd is. Op die manier slaat hij vrouwen aan de haak zonder een vaste relatie met hen aan te hoeven gaan. Dit verandert als hij Palmer, de vrouw van zijn dromen, ontmoet. Als Palmer zijn neptrouwring ziet, durft Danny haar de waarheid niet te vertellen. In plaats daarvan beweert hij in scheiding te liggen en zoekt hij iemand om zijn toekomstige ex te spelen.

    TV-TIP Mr. Frank Visser rijdt visite

    Mr. Frank Visser rijdt visite
    SBS6 om 21:30 uur
    Hans uit Assen dacht de deal van zijn leven te hebben gesloten bij de lokale witgoedhandelaar. Maar hij kocht een slecht product en eist zijn geld terug.

    Interview

    • In de voetsporen van de Bevrijding is vanaf 28 maart te zien bij NPO 2

      Philip Freriks

      In de voetsporen van de bevrijding

      Philip Freriks gaat in gesprek met bevrijders die een einde maakten aan de Duitse bezetting, en met burgers die er middenin zaten.
      Reacties0 reactie(s)