1. Nieuws

    Ziggo zet doorgiftevergoeding tv-zenders op de schop

    Vooral voor kleine doelgroepzenders breken onzekere tijden aan. De grootste distributeur van Nederland ziet een verandering in de markt. Dit zorgt volgens VodafoneZiggo ervoor dat het betalen van doorgiftevergoeding achterhaald raakt.
    Jarco Kriek
    15 februari 2019
    comments 5
    Ziggo zet doorgiftevergoeding tv-zenders op de schop

    Het interview dat VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp aaN De Telegraaf heeft gegeven, zal bij enkele niche- of doelgroepkanalen de komende periode veelbesproken zijn. Het komt bij enkele van deze zenders echter niet als donderslag bij heldere hemel. Enkele maanden geleden liet Bert van Breda van 192TV en Gerard Ardesch van Muziekkiosk – bestaande uit de zenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV – aan Totaal TV weten dat distributeurs al in de afgelopen jaren op de doorgiftevergoeding van hun zenders fors hebben beknibbeld. Omdat inkomsten uit doorgiftevergoeding voor deze zenders die geen of vrijwel geen reclame uitzenden de belangrijkste inkomstenbron is, staat het water bij deze zenders aan de lippen. De zenders lijden nog net geen verlies. maar als de doorgiftevergoeding lager wordt, dan komt het scenario van het zelf stoppen met lineair uitzenden heel dichtbij.

     

    Nieuwe verdienmodellen

    Hoencamp is glashelder over de huidige manier van betalen van doorgiftevergoeding aan tv-zenders. Er moeten volgens de topman van VodafoneZiggo – de eigenaar van kabelbedrijf Ziggo – nieuwe verdienmodellen bedacht worden. "Er wordt nog veel lineair gekeken, maar dat verandert snel nu mensen vaker kiezen voor video on demand of uitgesteld kijken. Dat betekent dat sommige content minder relevant wordt en dat vertaalt zich in discussies met leveranciers. Het oude model waarin wij zenders betalen voor het doorgeven van hun programma’s begint achterhaald te raken We moeten op zoek naar andere verdienmodellen."

     

    Zenderaanbod

    Of het nieuwe beleid betekent dat Ziggo minder zenders aan klanten gaat leveren, laat Hoencamp nog even in het midden. "Over de invulling van de pakketten zijn we constant in gesprek met alle aanbieders. Daar kan ik niets over zeggen." Hieraan voegt hij wat betreft het zenderaanbod wel het volgende toe: "Hoe meer hoe beter, is het nog steeds voor mij. De opkomst van de Netflixen van deze wereld betekent dat we moeten herijken welke content nu relevant is. Ik denk dat het zenderaanbod in beweging zal komen en er een fase van rationalisatie aanbreekt." Of de tv-zenders van Bert van Breda en Gerard Ardesch het eigen huishoudboekje met deze woorden van Hoencamp met zwarte cijfers kunnen afsluiten? Dat moet in de toekomst blijken als Ziggo echt bij onderhandelingen over nieuwe distributieovereenkomsten de bankschroef gaat aandraaien en zenders minder of zelfs geen geld voor hun product gaat betalen.

     

    Abonnement

    Wat Hoencamp in het interview achterwege laat, is wat een mogelijk veranderend verdienmodel en het verminderen dan wel afschaffen van de doorgiftevergoeding aan zenders voor de prijs van het tv-abonnement voor klanten van Ziggo gaat betekenen. Op dit moment wordt bij de jaarlijkse prijsverhoging van abonnementen de hogere inkoopprijs van content genoemd als belangrijke factor van de prijsverhoging. Als de prijs van het tv-abonnement bij Ziggo gaat dalen, heeft dit bijvoorbeeld ook positieve gevolgen voor de internet-only abonnementen bij het kabelbedrijf. Internet-only is bij meer Nederlanders in trek omdat inderdaad minder lineair en meer online gekeken wordt. Hierdoor is zeker te rechtvaardigen dat VodafoneZiggo naar een andere structuur voor het inkopen van content kijkt. Maar of het afschaffen van doorgiftevergoedingen de juiste weg is, moet in de toekomst blijken.

    ZiggoVodafoneZiggoabonnementtvtelevisieinternetonlinedistributiedistributievergoedingdoorgiftevergoedingzendersverdienmodelzenderaanbod192TVMuziekkioskTV OranjeSchlager TVNashville TVprijsverlagingprijsverhoging

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP UEFA Champions League kwalificaties: PSV - FC Basel

    UEFA Champions League kwalificaties: PSV - FC Basel
    Veronica om 19:30 uur
    Trainer Mark van Bommel staat voor een zware klus: drie voorrondes Champions League zien te overleven teneinde deel te mogen nemen aan het miljoenenbal. Eerst maar eens zien te winnen van het Zwitserse FC Basel, dat vorig seizoen nog Vitesse uit de Europa League hield.

    TV-TIP Top Five

    Top Five
    om 19:44 uur
    Voormalig stand-upcomedian Andre Allen speelde de hoofdrol in drie filmkomedies en wil nu serieuze films maken. Maar het publiek ziet hem nog steeds als grappenmaker en dat gaat ten koste van zijn populariteit. Zijn aanstaande huwelijk met een realityster moet hem weer in de spotlights plaatsen. Hij wordt door een journaliste overgehaald om een interview te doen en leert daardoor zichzelf kennen.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)