Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo zet doorgiftevergoeding tv-zenders op de schop

    Vooral voor kleine doelgroepzenders breken onzekere tijden aan. De grootste distributeur van Nederland ziet een verandering in de markt. Dit zorgt volgens VodafoneZiggo ervoor dat het betalen van doorgiftevergoeding achterhaald raakt.
    Jarco Kriek
    15 february 2019
    comments 5
    Ziggo zet doorgiftevergoeding tv-zenders op de schop

    Het interview dat VodafoneZiggo CEO Jeroen Hoencamp aaN De Telegraaf heeft gegeven, zal bij enkele niche- of doelgroepkanalen de komende periode veelbesproken zijn. Het komt bij enkele van deze zenders echter niet als donderslag bij heldere hemel. Enkele maanden geleden liet Bert van Breda van 192TV en Gerard Ardesch van Muziekkiosk – bestaande uit de zenders TV Oranje, Schlager TV en Nashville TV – aan Totaal TV weten dat distributeurs al in de afgelopen jaren op de doorgiftevergoeding van hun zenders fors hebben beknibbeld. Omdat inkomsten uit doorgiftevergoeding voor deze zenders die geen of vrijwel geen reclame uitzenden de belangrijkste inkomstenbron is, staat het water bij deze zenders aan de lippen. De zenders lijden nog net geen verlies. maar als de doorgiftevergoeding lager wordt, dan komt het scenario van het zelf stoppen met lineair uitzenden heel dichtbij.

     

    Nieuwe verdienmodellen

    Hoencamp is glashelder over de huidige manier van betalen van doorgiftevergoeding aan tv-zenders. Er moeten volgens de topman van VodafoneZiggo – de eigenaar van kabelbedrijf Ziggo – nieuwe verdienmodellen bedacht worden. "Er wordt nog veel lineair gekeken, maar dat verandert snel nu mensen vaker kiezen voor video on demand of uitgesteld kijken. Dat betekent dat sommige content minder relevant wordt en dat vertaalt zich in discussies met leveranciers. Het oude model waarin wij zenders betalen voor het doorgeven van hun programma’s begint achterhaald te raken We moeten op zoek naar andere verdienmodellen."

     

    Zenderaanbod

    Of het nieuwe beleid betekent dat Ziggo minder zenders aan klanten gaat leveren, laat Hoencamp nog even in het midden. "Over de invulling van de pakketten zijn we constant in gesprek met alle aanbieders. Daar kan ik niets over zeggen." Hieraan voegt hij wat betreft het zenderaanbod wel het volgende toe: "Hoe meer hoe beter, is het nog steeds voor mij. De opkomst van de Netflixen van deze wereld betekent dat we moeten herijken welke content nu relevant is. Ik denk dat het zenderaanbod in beweging zal komen en er een fase van rationalisatie aanbreekt." Of de tv-zenders van Bert van Breda en Gerard Ardesch het eigen huishoudboekje met deze woorden van Hoencamp met zwarte cijfers kunnen afsluiten? Dat moet in de toekomst blijken als Ziggo echt bij onderhandelingen over nieuwe distributieovereenkomsten de bankschroef gaat aandraaien en zenders minder of zelfs geen geld voor hun product gaat betalen.

     

    Abonnement

    Wat Hoencamp in het interview achterwege laat, is wat een mogelijk veranderend verdienmodel en het verminderen dan wel afschaffen van de doorgiftevergoeding aan zenders voor de prijs van het tv-abonnement voor klanten van Ziggo gaat betekenen. Op dit moment wordt bij de jaarlijkse prijsverhoging van abonnementen de hogere inkoopprijs van content genoemd als belangrijke factor van de prijsverhoging. Als de prijs van het tv-abonnement bij Ziggo gaat dalen, heeft dit bijvoorbeeld ook positieve gevolgen voor de internet-only abonnementen bij het kabelbedrijf. Internet-only is bij meer Nederlanders in trek omdat inderdaad minder lineair en meer online gekeken wordt. Hierdoor is zeker te rechtvaardigen dat VodafoneZiggo naar een andere structuur voor het inkopen van content kijkt. Maar of het afschaffen van doorgiftevergoedingen de juiste weg is, moet in de toekomst blijken.

    ZiggoVodafoneZiggoabonnementtvtelevisieinternetonlinedistributiedistributievergoedingdoorgiftevergoedingzendersverdienmodelzenderaanbod192TVMuziekkioskTV OranjeSchlager TVNashville TVprijsverlagingprijsverhoging

    Reacties

  1. TV-TIP Snel met Miljuschka

    Snel met Miljuschka
    24 Kitchen om 18:00 uur
    Vertwijfeld staan we in de supermarkt te staren naar schappen vol vergeten groente, kiloknallers en magnetronpannenkoeken. En dit alles omdat we geen idee hebben wat we vanavond op tafel moeten zetten. Om jezelf en de eventuele (klein)kinderschare niet vier keer per week te vermoeien met een slavink, gebakken bint en doperwten, laat Miljusch­ka zien hoe je zonder stress een lekkere maaltijd maakt.

    TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Een nieuw seizoen betekent een verse jacht op een roedel doodgewone burgers die drie weken uit handen van de hunters proberen te blijven. Dat lukt maar weinigen en dat is soms onterecht volgens veel kijkers. In het vorige seizoen zouden de slim spelende finalisten Kelly en Romy geen eerlijke kans hebben gehad om hun vrijheid tegemoet te snellen.

    Interview