Zijn Ziggo en KPN verantwoordelijk voor slecht internet via WiFi?
En natuurlijk wordt door veel klagers direct met de vinger richting de leverancier van internet als veroorzaker van slecht WiFi gewezen. Maar zijn bedrijven als Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway hiervoor wel verantwoordelijk? Deels, is het antwoord. Internetaanbieders leveren namelijk het benodigde modem in bruikleen aan klanten. Eigen modemkeuze is op dit moment alleen bij XS4All mogelijk. Bij sommige modellen bruikleenmodems scoort het interne WiFi-gedeelte bij kwaliteitstesten geen hoge score. Maar bij nieuwe modellen die door internetaanbieders in bruikleen worden geleverd, scoort de kwaliteit van het draadloze WiFi deel vaak een goede beoordeling. Goed WiFi is voor internetaanbieders van groot belang omdat meer apparaten in een huisgezin draadloos aan het modem – en dus het internet – worden gekoppeld. Ondanks de hogere prioriteit die internetaanbieders WiFi toebedelen, is het aan te raden om naast het bruikleenmodem een zelf gekochte router te gebruiken. Dit vanwege uitgebreidere instelmogelijkheden om het internet geheel naar eigen inzicht in te kunnen stellen en gebruiken.
WiFi
Maar voor een groot deel is de eindgebruiker zelf verantwoordelijk voor een slechte WiFi-internetverbinding. De kwaliteit, betrouwbaarheid en snelheid van deze draadloze verbinding is namelijk voor een belangrijk deel afhankelijk van persoonlijke omstandigheden van klanten die niet door internetaanbieders beïnvloedbaar zijn. Zo kan in een drukke woonomgeving de keuze van frequentie- en frequentieband een cruciale rol spelen bij een kwalitatief goede WiFi-verbinding. En deze omstandigheden zijn voor iedere klant verschillend. Zo zijn er apps die analyseren welke frequentie voor de draadloze WiFi-verbinding gebruikt kan worden. Omdat voor WiFi het meest van de 2,4GHz frequentieband gebruik wordt gemaakt, is in veel gevallen aan te raden om de minder gebruikte 5GHz frequentieband te gebruiken. Nadeel hiervan is dat de reikwijdte van het signaal minder groot is en dat oudere apparaten deze frequentieband niet ondersteunen.
Sneller internet
Nu de geleverde internetsnelheid bij abonnementen hoger wordt, is de gebruikte hardware ook van belang. Ook al wordt een abonnement met 1000Mbps (1Gbps) internetsnelheid gekocht en de gebruikte hardware is geschikt voor 10/100Mbit dan komt de beschikbare snelheid niet boven 75mbps uit. Dit geldt zowel voor apparaten als computers en laptops die met een kabel of draadloos via WiFi aan modem of router zijn verbonden. En natuurlijk is de internetaanbieder in dit soort gevallen niet verantwoordelijk voor het minder snellere internet.
Monteurs Ziggo en KPN
Internetaanbieders bieden in steeds meer gevallen klanten de mogelijkheid om een monteur in te schakelen om de draadloze verbinding bij klanten in huis – eventueel met extra randapparatuur – te optimaliseren. Ook zijn diverse hulpprogramma’s beschikbaar die automatisch de best mogelijke instellingen kiezen. Dit is onder meer bij de twee grote internetleveranciers VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN het geval.