Wat is de ACM?
De ACM ontstond tien jaar geleden uit de fusie van de Consumentenautoriteit (CA), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De ACM is er voor zowel consumenten als bedrijven.
Voorwaarden aan fusie
Controle op de naleving van de Mededingingswet is een belangrijke taak van de ACM. Het orgaan toetst bijvoorbeeld voorgenomen fusies of overnames van bedrijven, en bekijkt of deze geen nadelige gevolgen hebben voor consumenten of andere bedrijven binnen dezelfde sector. Met andere woorden: vindt er door de voorgenomen transactie een marktverstoring plaats? De ACM kan een fusie of overname afkeuren, maar ook een goedkeuring onder voorwaarden voorstellen. Bijvoorbeeld door te eisen dat bepaalde onderdelen van het fusie/overnamebedrijf worden afgestoten of in de verkoop gaan. Zo gaf de ACM bij het samengaan van de kabelbedrijven Ziggo en UPC in het huidige Ziggo alleen toestemming op voorwaarde dat Liberty Global de activiteiten op de filmcontentmarkt zou verkopen. Het gevolg was dat Film1 werd verkocht aan Sony. Op dit moment speelt in het medialandschap de overname van Talpa Network door RTL Group (RTL Nederland). De ACM moet bepalen of deze door mag gaan.
ConsuWijzer
Ook voor consumenten is de ACM belangrijk. Consumenten kopen steeds meer online via internetwinkels, en dat kan voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld als bestelde producten niet worden geleverd, maar de verkopende partij wel het geld wil ontvangen voor de verstuurde goederen. Of als verstuurde goederen beschadigd aankomen en de verkoper geen vergoeding of vervanging wil geven. Ook bij andere consumentenaangelegenheden is de ACM een loket bij geschillen. Hierbij speelt het ACM-platform ConsuWijzer een belangrijke rol. De ACM staat consumenten via ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl) met informatie en advies bij om hun recht te halen. Ook probeert de ACM met dit platform te voorkomen dat consumenten tegen problemen aanlopen, bijvoorbeeld door tips te geven bij de overstap naar een andere dienstenaanbieder zoals energieleverancier.
Vrije hardwarekeuze
Bij de aanbieders van de vaste diensten tv en internet speelt de ACM eveneens een rol. Een jaar geleden zorgde de ACM ervoor dat Nederlanders bij alle internetaanbieders eigen modems en routers mochten gaan gebruiken. De aanbieders werden wettelijk verplicht om deze vrije hardwarekeuze mogelijk te maken. Ook bij tv-providers werd vrije hardwarekeuze geïntroduceerd. Deze geldt bij alle providers die een DVB uitzendnorm gebruiken, zoals Ziggo (kabel), KPN (Digitenne) en Canal Digitaal (satelliet).