Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Uitgelegd

    Wat is een communityforum?

    Veel aanbieders van mobiele en vaste diensten hebben tegenwoordig een communityforum. Wat houdt dat in heeft het voordeel voor de klant?
    20 oktober 2022
    comments 0
    Wat is een communityforum?
    Getty Images

    Wie vroeger problemen had met de telefoon, televisie of internetverbinding belde naar de klantenservice van de aanbieder voor advies of klachtafhandeling. Tegenwoordig zijn er veel meer manieren om in contact te komen met een aanbieder voor het afhandelen van problemen. Webcare speelt hierbij een belangrijke rol. Naast de chatbox op de website en sociale media-kanalen als Twitter en Facebook speelt ook het communityforum tegenwoordig een prominente rol in de klantenservice van bedrijven als Ziggo, KPN en T-Mobile.

     

    Klanten helpen klanten

    Het idee achter deze communityfora is dat klanten andere klanten helpen. De community’s worden dan ook wel klant-helpt-klant fora genoemd. Voor aanbieders is zo’n community om meerdere redenen belangrijk. Als eerste levert het een kostenbesparing op. Omdat klanten andere klanten helpen met het oplossen van problemen hoeft het bedrijf minder eigen personeel in te zetten op de klantenservice. Natuurlijk moet een community nog steeds beheerd worden door personeel van de betreffende provider, maar de personeelsinzet is lager dan bijvoorbeeld bij klantenservice via een telefonische helpdesk. En dat is zeker gezien de huidige krapte op de personeelsmarkt en de aankomende loonstijgingen voor personeel een enorm financieel voordeel.

     

    Gebundelde kennis

    Maar er zijn nog meer voordelen. Zo zorgt een community ervoor dat de kwaliteit van de klachtoplossing beter is. Het oplossingspercentage van klachten ligt hoger bij afhandeling via een community. Bestaande klanten weten in veel gevallen als geen ander hoe apparaten en diensten het beste gebruikt kunnen worden omdat zij persoonlijke ervaring hebben. De gebundelde kennis in community’s is dus enorm, zeker bij grotere aanbieders waarvan de community’s honderdduizenden leden hebben. De KPN Community gaat op dit moment bijvoorbeeld richting de 450.000 gebruikers. Met een dergelijk aantal leden is er vrijwel altijd wel iemand die bij een specifieke klacht of storing een klant in de richting van een oplossing kan sturen.

     

    Superklanten?

    Toch moeten aanbieders uitkijken dat hun community’s niet aan kracht verliezen doordat de onafhankelijkheid in het geding komt. De aanbieders spelen hierbij zelf een dubieuze rol door het uitdelen van titels aan communityleden die vaak actief zijn op het forum en voor veel oplossingen zorgen. Daarbij worden termen als ‘superuser’ en ‘superexpert’ gebruikt. Dit zorgt voor tweespalt onder klanten, ook omdat deze ‘superklanten’ bepaalde privéleges genieten. Sommige ‘superklanten’ denken hierdoor dat ze hun aanbieder altijd de hand boven het hoofd moeten houden, zelfs wanneer het beleid van het bedrijf overduidelijk in het nadeel is van de consument.

  1. TV-TIP Minari

    Minari
    NPO 2 om 23:54 uur
    Het Koreaans-Amerikaanse gezin Yi verhuist van Californië naar het landelijke Arkansas in de hoop hun eigen Amerikaanse droom waar te maken. Jacob (Steven Yeun) hoopt dat een boerderij zijn gezin een beter leven kan geven. De nieuwe omgeving brengt al veel uitdagingen met zich mee en dan trekt oma ook nog onverwacht bij hen in.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)