Wat is nou weer HVOD?

Niet alleen bij auto's en verwarmingen valt het woord 'hybride'. Ook in de wereld van video on demand (VOD) duikt het begrip op. Online diensten waren er tot voor kort in twee varianten: gratis diensten met reclames (zoals YouTube), of reclamevrije diensten met een betaald abonnement (zoals Netflix). De huidige trend is dat aanbieders beide verdienmodellen hanteren. In dat geval hebben we het over hybride video on demand, ofwel HVOD.
Betalen én reclames
Het 'hybride' in HVOD betekent gewoonlijk dat er reclame wordt toegevoegd aan een betaald video on demand-abonnement. Zo'n abonnement met reclame is dan gunstiger geprijsd dan de reclamevrije varianten. Marktleider op de internationale streamingmarkt Netflix begon in 2024 in de VS en enkele andere landen met zo'n goedkoper abonnement. Het succes van dit experiment was aanleiding voor andere streamingdiensten om ook dergelijke reclame-abonnementen te in te voeren. In Nederland zijn deze inmiddels verkrijgbaar bij onder meer Disney+, SkyShowtime en HBO Max. Het reclame-abonnement van Netflix laat bij ons waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten. Een poging van Disney+ om abonnees extra te laten betalen voor VIP-toegang tot de allernieuwste films was een andere vorm van HVOD, maar is nooit echt aangeslagen.
HVOD in Nederland
De Nederlandse streamingdienst Videoland heeft al geruime tijd een goedkoper abonnement waarbij reclame wordt toegevoegd. Minder lang geleden heeft ook het Nederlandse NLZIET gekozen voor HVOD. Wie bij NLZIET live naar tv-zenders kijkt, krijgt ook de reclameblokken te zien, net zoals bij de lineaire tv-providers. Bij het terugkijken of vooruitkijken zijn titels echter reclamevrij, maar alleen met het premiumabonnement van NLZIET. Het basisabonnement is een stuk goedkoper, maar daarmee wordt bij het terugkijken wel reclame getoond. Ook NPO Start, de streamingdienst van de publieke omroep, is van oudsher een dienst die content aanbiedt inclusief reclame. NPO Start is echter een gratis dienst, beschikbaar voor alle Nederlandse kijkers, zonder abonnement. De NPO biedt ook een mogelijkheid om reclamevrij te kijken, maar voor deze NPO Plus-variant is dan wel weer een betaald abonnement nodig.
Alles voor de omzet
De komst van HVOD is niet in alle gevallen een gunstige ontwikkeling voor de kijker. Het is dan ook niet bedacht om aan de wensen van de klanten tegemoet te komen, maar om zoveel mogelijk aan hen te verdienen. Door HVOD zijn de reclamevrije abonnementen fors in prijs omhoog gegaan. Het is hierdoor aannemelijk dat streamingdiensten die op dit moment nog geen HVOD-abonnementen aanbieden, dit in de toekomst gaan doen om hun omzet te maximaliseren.