Wat is SAVOD?
SAVOD staat voor Subscription Advertising-Based Video On Demand. Dat is een hele mondvol, maar we leggen het even uit. ‘Video On Demand’ is inmiddels wel bekend: online kijken naar wat je zelf uitkiest en wanneer het schikt. ‘Subscription’ staat voor een abonnement. De meeste streamingdiensten zijn niet gratis, maar brengen - vrij logisch - maandelijks of jaarlijks kosten in rekening. De ‘A’ in SAVOD staat voor ‘Advertising’; reclames die worden getoond aan de abonnee. Maar betalen voor een abonnement en dan toch nog reclames voor je kiezen krijgen, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Jammer genoeg wordt dit de nieuwe realiteit voor veel kijkers.
Et tu, Netflix?
Veel huishoudens hebben twee of meer streamingabonnementen. De laatste tijd zien ze de kosten stijgen, want vrijwel alle streamingdiensten hebben recentelijk prijsverhogingen van tientallen procenten doorgevoerd. Om het voor de kijker toch nog een beetje betaalbaar te houden introduceerden de streamingdiensten goedkopere abonnementsvormen waarbij de klant in ruil voor die lagere prijs dan wel reclames krijgt voorgeschoteld. Videoland deed dit al jaren, maar ook de internationale spelers HBO Max, SkyShowtime en Disney+ kwamen afgelopen jaar met een SAVOD-abonnementsvorm. Prime Video kunnen we komend jaar ook aan dit rijtje toevoegen en kijkers die denken dat ze bij Netflix van reclames verschoond blijven, hebben het mis. De grootste streamingdienst ter wereld voerde in Amerika en verschillende Europese landen al een SAVOD-abonnement in. Dat was een doorslaand succes, en daarom zal ook Nederland de dans niet lang meer ontspringen. Natuurlijk blijft het bij al deze diensten ook mogelijk om zonder reclame te kijken, maar dan moet er wel meer worden betaald.
Blije adverteerders
Moeten we als kijker niet gewoon blij zijn met de voordelige SAVOD-optie? Niet echt. De abonnementen met reclames zijn namelijk ongeveer zo duur als het reclamevrije abonnement een jaar geleden was. De klant gaat dus niet echt minder betalen, maar moet wel reclames slikken. Wie er wel blij mee zijn: de streamingdiensten. Netflix ziet dat zijn SAVOD-abonnement verreweg het vaakst gekozen wordt door nieuwe klanten en verdient dus voortaan aan zowel zijn abonnees als aan adverteerders. Die adverteerders zijn ook in hun nopjes met SAVOD. Bij de lineaire tv-zenders hadden ze altijd een prima manier om de consument reclames te serveren. Toen kijkers steeds vaker voor streamingdiensten gingen kiezen, werden ze voor adverteerders onbereikbaar. Dankzij SAVOD komen de consumenten weer in beeld, of ze dat nu leuk vinden of niet. Omdat bij de streamingdiensten precies bekend is wat de kijkvoorkeuren van de abonnee zijn, kunnen advertenties bovendien veel beter op het kijkgedrag worden afgestemd. Lineaire zenders moeten ondertussen een exodus van adverteerders vrezen.