Meer televisieklanten KPN, daling Digitenne blijft doorzetten

KPN blijft meer televisieklanten aan
zich binden en wordt hierdoor een grotere speler op de Nederlandse digitale
televisiemarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2011 die het bedrijf
vanmorgen in London presenteerde.
In het tweede kwartaal van 2011 steeg
het aantal televisieklanten van KPN met 42.000 tot in totaal 1.284.000. "Op de
markt voor televisie in Nederland gaat het goed en blijft KPN groeien. De motor
achter deze groei is met name ons succesvolle product interactieve TV”
concludeerde Eelco Blok – CEO van KPN – vanmorgen op een persconferentie in
London. KPN investeert ook in de komende maanden meer mensen op interactieve TV
– door KPN ook wel iTV genoemd - aan te
kunnen sluiten. Zo is onlangs KPN-dochter XS4All met het aanbieden van iTV
begonnen en staat een andere KPN-dochter Telfort in de startblokken om iTV te
gaan aanbieden.
KPN is iTV ook aan het volwassen
maken. Vanaf 1 juli levert men namelijk standaard twee iTV decoders bij elk
abonnement. "Dat komt omdat we hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie” aldus
Blok. Deze doelt hierbij op de upgrade van het oude koperdraadnetwerk en aanleg
van meer nieuwe glasvezelnetwerken. Hierdoor kan KPN hogere internetsnelheden
aanbieden. Zo kan KPN – volgens eigen zeggen - 40% van de Nederlandse
huishoudens aan het einde van 2011 een gegarandeerde snelheid van meer dan 40
Mbps aanbieden. Omdat KPN voor ITV van internet gebruik maakt is het voor de
consument mogelijk om zonder problemen twee iTV-decoders gelijktijdig te kunnen
gebruiken voor het opnemen, kijken, uitgesteld kijken en het kijken naar
HD-kanalen.
Uit de cijfers van het tweede kwartaal 2011 blijkt dat de daling bij het KPN-televisieproduct Digitenne zich blijft voortzetten. In het tweede kwartaal raakte Digitenne 14.000 abonnees kwijt. Hierdoor heeft Digitenne op dit moment nog "slechts” 868.000 abonnees. Het valt hierdoor terug naar het abonnee-aantal dat men twee jaar geleden in 2009 bereikte. Aan de daling van Digitenne hangt een grotere stijging van het KPN-televisieproduct iTV vast. Het aantal iTV-abonnees steeg in het vorige kwartaal met 56.000 door naar 416.000. Hierdoor boekte KPN een uiteindelijk in het tweede kwartaal toch een winst van 42.000 televisieabonnees. Het aantal televisieabonnees dat via glasvezel naar iTV keek steeg ook met meer dan 20 procent. Op dit moment is dit aantal 61.000 terwijl het aan het einde van het eerste kwartaal nog 50.000 was.
KPN heeft op dit moment een marktaandeel van iets meer
dan 16 procent op de Nederlandse televisiemarkt. Het marktaandeel kan in het derde kwartaal van 2011 gaan groeien. KPN heeft namelijk het voornemen om televisieaanbieder Caiway over te nemen. Hierover heeft men al een overname-overeenkomst met de huidige eigenaren gesloten. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet echter nog goedkeuring voor de overname verlenen. De verwachting is dat hierover binnen enkele weken meer duidelijkheid gaat komen.










