3FM Serious Request 2011: 8.621.004 euro
Waar op voorhand werd verwacht dat de
3FM Serious Request actie voor het Rode Kruis dit jaar – door economisch
onzekere en ongunstige tijden – minder geld zou opbrengen is er juist meer geld
door Nederlanders gedoneerd.
Het Glazen Huis stond dit jaar op de
Beestenmarkt in Leiden. Vanaf zondag 18 december tot vanavond 21.30 uur
bewoonden 3FM DJ’s Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Timur Perlin dit Glazen
Huis en probeerden met het draaien van verzoekplaten zoveel mogelijk geld te
verdienen. Naast dit alles werden er in het gehele land acties georganiseerd om
geld in te zamelen voor het goede doel. Dit jaar was dat het Rode Kruis project
voor moeders die slachtoffer zijn geworden van oorlog, conflicten of geweld.
Ook andere 3FM DJ’s waren de gehele week in de weer om geld in te zamelen. Zo
wist Frank Dane van een simpele paperclip uiteindelijk door een ruilsysteem
twee nieuwe auto’s en een set diamanten oorbellen te maken. De waarde hiervan
lag rond de 100.000 euro. Maar ook bedrijven kwamen in actie. Zo overhandigde Mark
Giesbers van tv-aanbieder UPC – door het inzetten van de rode knop en een
donatie voor elke nieuwe digitale tv-abonnee – vandaag een cheque van ruim
102.000 euro.
Even voor tien uur vanavond werd de
einduitslag van 3FM Serious Request 2011 bekend gemaakt. Nederland schonk dit
jaar 8.621.004 euro. Dat is 1,5 miljoen euro meer dan verleden jaar. Het is het
hoogste bedrag dat 3FM ooit met een Serious Request actie wist binnen te halen.
De opbrengst gebruikt het Rode Kruis voor onderdak, medicijnen en voedsel voor
moeders in oorlogsgebieden. Volgend jaar staat het Glazen Huis in Enschede.
De meest aangevraagde plaat van deze
editie van 3FM Serious Request was van Studio Killers met het nummer Ode To The
Bouncer. 3FM DJ Gerard Ekdom stond aan de wieg van het succes van deze plaat
door de tot nu toe onbekende groep in het begin veel te draaien tijdens zijn
programma’s. De daarop volgende skippybal act zorgde er uiteindelijk voor dat
Ode To The Bouncer door de twee overige DJ’s en het publiek werd omarmd. De
kans is zeer groot dat Studio Killers hierdoor de komende weken hoog in de
hitlijsten komt te staan. De Studio Killers maakte als dank voor de
naamsbekendheid in Nederland nog tijdens de 3FM Serious Request actie een
speciale This One’s For Mama – deze naam kreeg de actie dit jaar als titel mee –
versie van Ode To The Bouncer.