Klanten klagen over 4K Ultra HD-decoder KPN

KPN testte de 4K Ultra HD-decoder ruim een jaar onder een groep van 1500 klanten. In deze periode werd al duidelijk dat een deel van de testers veel klachten met de decoder ondervond. KPN probeerde dit met enkele snel op elkaar volgende firmware-updates op te lossen. Dat lukte slechts gedeeltelijk. Enkele testers bleven KPN afraden de 4K Ultra HD-decoder aan klanten in een abonnementsvorm aan te gaan bieden. Uiteindelijk besloot KPN dit toch te doen. Het telecombedrijf is een concurrentiestrijd met ZiggoVodafone verwikkeld. Het is nu met Ultra HD Ziggo een stap voor. KPN biedt Ultra HD, inclusief twee 4K-decoders, in de duurste Alles-in-1-abonnementsvorm aan. Het aanbod bestaat naast enkele online diensten uit twee lineaire kanalen, waarvan één demokanaal.
Veel bugs
Omdat veel klachten niet bij alle klanten waarneembaar zijn, is het aannemelijk dat deze te relateren zijn aan de gebruikte Ultra HD-televisie. Vooral televisies van de fabrikanten LG en Sony hebben een moeilijke relatie met de ZTE ZXV8001 Ultra HD-decoder van KPN. Maar ook de op de redactie van Totaal TV gebruikte KPN Ultra HD-decoder heeft soms problemen in combinatie met een Samsungtelevisie. De meest gehoorde klachten zijn het ontbreken van beeldverbinding tussen decoder en televisie en de plotselinge weergave van sneeuwbeelden. In alle gevallen dient de decoder handmatig een reset te krijgen om weer verder te functioneren. Op het gebruikersforum van KPN stelt een klant van het telecombedrijf dat de decoder soms wel meer dan 25 keer per dag gereset moet worden.
Firmware
Na enkele kort achterelkaar volgende firmware-updates net voor de marktintroductie van de 4K Ultra HD-decoder in juli is KPN minder actief met het beschikbaar stellen van nieuwe firmware voor deze decoder. Onlangs kwam nieuwe firmware voor alle decoders van KPN maar uitgezonderd de 4K-decoder voor klanten beschikbaar.










