Ziggo, KPN en CanalDigitaal betalen NPO miljoenen extra

Aanbieders waaronder Ziggo, KPN en CanalDigitaal
betalen de Nederlandse publieke omroepen jaarlijks miljoenen euro’s extra voor
doorgifte van zenders. Dat blijkt uit het financieel jaarverslag van de NPO
waarover MediaMagazine bericht.
De NPO incasseerde in 2015 rond de tien miljoen euro extra
inkomsten uit doorgifte van zenders via Nederlandse aanbieders. Zo werd onder
meer de ongecodeerde satellietdistributie van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 via
CanalDigitaal gestaakt. NPO betaalde CanalDigitaal-eigenaar M7 Group voor de
ongecodeerde satellietdistributie. In plaats hiervan moet M7 Group – net als
andere aanbieders – betalen voor doorgifte van de publieke landelijke zenders
binnen de abonnementen van CanalDigitaal.
Kijker betaalt extra inkomsten NPO
De hogere doorgiftevergoeding die NPO aan aanbieders vraagt,
wordt uiteindelijk door de abonnee – de kijker dus – betaald. Aanbieders hebben
in 2015 en 2016 de prijzen van tv-abonnementen verhoogd. Als één van de redenen
werd hogere distributiekosten van zenders genoemd. Aanbieders moeten krachtens
de Mediawet onder meer de drie landelijke kanalen van de NPO verplicht
doorgeven. Ondanks deze verplichting dienen aanbieders met de NPO wel betaalde
distributieovereenkomsten met de NPO te sluiten. Naast de inkomsten van
landelijke publieke kanalen verdient de NPO ook aan doorgifte van digitale
themakanalen, radiozenders en video on demand-diensten als Uitzending Gemist
bij aanbieders.










