1. Interviews

    Ad van Liempt

    De Oorlog

    Gijsbert de Fokkert
    29 november
    Ad van Liempt
    De geschiedenisserie De Oorlog kluistert elke week een miljoen mensen aan de buis. We spraken eindredacteur Ad van Liempt.

    Hoe kwam dit succes tot stand?
    “Vanuit de makers van Andere Tijden ontstond tweeënhalf jaar geleden het idee voor een serie over de Tweede Wereldoorlog. Daarna zijn we intensief met fondsenwerving aan de slag gegaan. In september 2007 kregen we groen licht en nu is elke zondagavond, in ieder geval voor mij, een magisch moment.”

    Een miljoen kijkers is voor een geschiedenisserie erg veel!
    “Maar de Tweede Wereldoorlog heeft dan ook een enorme impact gehad. Het heeft in zóveel gezinnen doorgedreund. Het is een zeer beladen onderwerp, maar omdat de oorlog al een tijdje geleden is, kunnen we het nu met meer distantie vertellen. Het succes van De Oorlog is daarnaast te verklaren doordat we een Nederlandse benadering van de authenticiteit hebben gemaakt. We gebruiken geen nagemaakt materiaal; dat voelen Nederlanders.”

    Hoe deel je een oorlog in?
    “We hebben onder andere gekeken naar aspecten die nú ook nog actueel zijn, zoals de Jodenvervolging, maar ook de economie. De laatste twee afleveringen gaan over de periode ná de oorlog.”

    Waar komt al het beeldmateriaal vandaan?
    “We hebben veel uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gehaald. Daar ligt genoeg opgeslagen, al moet je wel weten waar je moet zoeken. Daarnaast hebben we veel in het buitenland gezocht én gekocht, onder andere uit Japanse en Duitse archieven.”

    Dit soort programma’s smaakt naar meer!
    “Aan ons zal het niet liggen. Ik wil heel graag beginnen aan een documentaire over de slavernij en ben ervan overtuigd dat die er gaat komen!”

    © Foto: Kippa
  1. TV-TIP Voetbal: België - Nederland

    Voetbal: België - Nederland
    NPO 1 om 20:25 uur
    We moeten tot onze spijt bekennen dat België deze oefenwedstrijd favoriet is, met onder anderen spelers als Eden Hazard. Kan Oranje een topprestatie leveren tegen de Rode Duivels, de nummer drie van de wereld?

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Volle zalen

    Volle zalen
    NPO 2 om 20:25 uur
    Cornald Maas tekent het levensverhaal van Ilse de Lange op aan de hand van haar liedjes. Het begon voor de Twentse countryzangeres allemaal in 1998 met I'm Not So Tough en met Waylon werd ze tweede op het Songfestival in 2014.