1. Interviews

    Ad van Liempt

    De Oorlog

    Gijsbert de Fokkert
    29 november
    Ad van Liempt
    De geschiedenisserie De Oorlog kluistert elke week een miljoen mensen aan de buis. We spraken eindredacteur Ad van Liempt.

    Hoe kwam dit succes tot stand?
    “Vanuit de makers van Andere Tijden ontstond tweeënhalf jaar geleden het idee voor een serie over de Tweede Wereldoorlog. Daarna zijn we intensief met fondsenwerving aan de slag gegaan. In september 2007 kregen we groen licht en nu is elke zondagavond, in ieder geval voor mij, een magisch moment.”

    Een miljoen kijkers is voor een geschiedenisserie erg veel!
    “Maar de Tweede Wereldoorlog heeft dan ook een enorme impact gehad. Het heeft in zóveel gezinnen doorgedreund. Het is een zeer beladen onderwerp, maar omdat de oorlog al een tijdje geleden is, kunnen we het nu met meer distantie vertellen. Het succes van De Oorlog is daarnaast te verklaren doordat we een Nederlandse benadering van de authenticiteit hebben gemaakt. We gebruiken geen nagemaakt materiaal; dat voelen Nederlanders.”

    Hoe deel je een oorlog in?
    “We hebben onder andere gekeken naar aspecten die nú ook nog actueel zijn, zoals de Jodenvervolging, maar ook de economie. De laatste twee afleveringen gaan over de periode ná de oorlog.”

    Waar komt al het beeldmateriaal vandaan?
    “We hebben veel uit het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid gehaald. Daar ligt genoeg opgeslagen, al moet je wel weten waar je moet zoeken. Daarnaast hebben we veel in het buitenland gezocht én gekocht, onder andere uit Japanse en Duitse archieven.”

    Dit soort programma’s smaakt naar meer!
    “Aan ons zal het niet liggen. Ik wil heel graag beginnen aan een documentaire over de slavernij en ben ervan overtuigd dat die er gaat komen!”

    © Foto: Kippa
  1. TV-TIP VTBL

    VTBL
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hmbrt Tn, Th Jnssn en Jmm Fld Hsslbnk zijn de kopstukken van de nieuwe voetbaltalkshow VTBL. Want over het spel kan niet genoeg worden gebakkeleid. Minder bekend, wel aan tafel: journalisten Bart Nolles en Simon Zijlemans. Ze bespreken alles van Vitesse tot de Europese voetbalvelden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP A Good Day to Die Hard

    A Good Day to Die Hard
    Veronica om 20:30 uur
    De New Yorkse agent John McClane (Bruce Willis) steekt voor het eerst de grens over om zijn zoon uit een gevangenis in Moskou te halen. Hij steekt de oceaan over om daar de boel aan gort te scheuren en te schieten. Net als zijn voorgangers is de film weer tot de nok toe gevuld met actie.

    Interview