Lauren Verster
Atlas

In Atlas vechten twee teams van BN’ers onder leiding van
Lauren Verster een verbeten strijd uit in adembenemend Marokko.
Hoe avontuurlijk is de presentatie van Atlas?
"In mijn rol aanschouw ik de ‘soap’ vanachter de camera;
hoogtepunten, breakdowns, scheldpartijen, lach-buien. Het avontuur zit voor mij
vooral in het ver van huis zijn en als een nomade uit mijn koffer leven. De
kandidaten leggen zeshonderd kilometer af, vanuit de Sahara over de ruige
toppen van het Atlasgebergte naar het drukke Marrakesh. We trapten het
programma af in de verzengende hitte van de woestijn. In een Landrover met een
Toeareg achter het stuur ragde ik tussen kamelen over zandduinen; geen
kantoorbaan…”
Zijn avonturenprogramma’s jou op het lijf geschreven?
"Een fatsoenlijk adrenalineshot heb ik wel nodig. Bij de
AVRO maak ik twee soorten tv. Met mijn collega Art stort ik me op Rooijakkers
& Verster: Juridische Zaken en ga ik op zoek naar journalistieke
antwoorden. Aan de andere kant houd ik van een sprong in het diepe en even mijn
hele wereld vergeten. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat waan ik me in
mijn eigen avonturenboek.”
Stonden de kandidaten voor Atlas rijendik voor de deur?
"Het kostte geloof ik weinig moeite om ze over de streep te
trekken. De kunst is niet om niet twaalf acteurs onder de dertig jaar mee te
nemen, maar een bontgekleurd gezelschap.”
Wat zijn de ingrediënten?
"Het spannende en grappige groepsproces; emoties schieten
van +10 naar -10 en alles ertussenin. Je gaat een beetje van kandidaten houden
of wilt sommigen het liefst met een hamer op hun hoofd slaan. Er kan maar één
winnaar zijn, dus het spelelement speelt ook een hoofdrol. En met dank aan de
opdrachten vol cultuur en tradities leer je Marokko behoorlijk goed kennen.”
Wat heb je nodig om te winnen?
"De kandidaten kunnen elkaar naar huis stemmen, dus je moet
sympathie winnen, maar ook geslepen zijn, geen naïef eitje. Natuurlijk moet je
slim, handig en sportief zijn, maar vooral: mentaal ijzersterk. Persoonlijk zou
ik het heftig vinden om figuurlijk in mijn blote billen te staan. De hele dag
een camera op je neus. Ook als je naar de wc moet achter een zandduin, bijna
van je stokje gaat van de hitte en met wildvreemden wakker ligt. Dat op tv
laten zien, voelt naakt.”
Waar keek jij vroeger naar?
"Op zondagochtend zat ik met een bakje yoghurt met cruesli
zenuwachtig klaar voor Villa Achterwerk, met Mevrouw Ten Kate, Rembo &
Rembo, Theo & Thea, Buurman & Buurman en andere helden.”
Aan welk programma wil je zélf wel eens meedoen?
"Ik zeg niet snel ja, want het in je blote kont-aspect vind
ik heel spannend. In Pavlov zou ik mijn karakter wel onder de loep willen
nemen. En een gemiste kans is het spelen van een lijk in Baantjer...”
Lees hier het interview met Lauren over Expeditie poolcirkel
Lees hier het interview met Lauren over Ranking the Cars
Lees hier het interview met Lauren over Lauren verslaat

