Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Interviews

    Monic Hendrickx

    Arcadia

    Monic Hendrickx en regisseur Tim Oliehoek vonden het fijn om een tijdje in de futuristische wereld van de nieuwe serie Arcadia rond te lopen, maar ze zouden daar nooit willen wonen.
    02 maart
    Monic Hendrickx

    Voor steeds meer films en series op steeds meer streaming­diensten moet je als Nederlandse publieke omroep extra hard knokken om de aandacht te trekken. Of samenwerken, zoals KRO-NCRV deed met het Belgische VRT en het Duitse ARD. Dat leverde de nieuwe, spannende dramaserie Arcadia op, die zich afspeelt in een nabije toekomst, die griezelig waarschijnlijk is. In China wordt immers al gewerkt met een sociaal kredietsysteem, waarmee je gedrag wordt gekoppeld aan bepaalde (voor)rechten. In Arcadia bepaalt zo’n persoonlijke burgerscore echt alles: van een plek in de bus tot je kans op een baan. Het is niet alleen een uitdaging om in zo’n wereld te leven, maar ook om zo’n serie te maken. Gelukkig houdt regisseur Tim Oliehoek wel van een uitdaging. “Deze serie was iets dat ik nog nooit eerder had gedaan. Net als bij De zaak Menten, dacht ik: kan ik dit wel? Maar dat gevoel, dat je op scherp staat, maakt het spannend, geeft een kick. Anders ga je jezelf herhalen.”

     

    Covid als proefballon

    Daar was met Arcadia geen kans op, aangezien het een nieuw genre voor Oliehoek was en het zich afspeelt in een toekomst die vanaf de grond moest worden opgebouwd. “Het mooie van een hele wereld kunnen maken, is dat je zelf bepaalt wat de regels zijn. Tegelijk is het niet veel anders dan met de serie Het geheime dagboek van Hendrik Groen, want daar bepaalden we ook wat in die wereld wel en niet kon. Alleen kun je bij Arcadia nog verder gaan omdat het fictiever is.” Alhoewel, fictief? Tijdens de opname kwam de toekomst door de pandemie vrij dichtbij. “Het verhaalidee is voor covid ontstaan, maar we kregen daardoor wel een beetje datzelfde gevoel. Dat alleen wie zich keurig gedraagt, naar het restaurant mag. En dat je toch anders kijkt naar wie die prikjes niet had gehaald en daardoor minder kon doen. Het is een wereld waar je eigenlijk niet in wil leven. Gelukkig zijn we in Nederland veel te eigenwijs om die kant op te gaan. In het begin van corona, waren we vrij braaf, maar toen het te lang duurde, kwamen mensen in opstand. Dat was een fascinerend proefballonnetje voor Arcadia. Het is uiteindelijk niet een serie over corona, maar over het gedrag van mensen.”

     

    Andere eeuw, zelfde problemen

    De serie gaat over een familie die probeert te overleven en in elke eeuw dezelfde conflicten zou hebben gehad. Voor het spelen van de gezinsleden had Oliehoek een ruime keuze aan Nederlandse en Belgische acteurs. “Het was te gek om met allemaal mensen te werken die ik nog niet kende en daardoor was ik heel onbevangen toen we gingen casten.” Monic Hendrickx kende hij natuurlijk al, maar Arcadia is hun eerste samenwerking en daarin speelt zij Cato, de moeder van een samengesteld gezin waarvan de burgerscore gruwelijk keldert. Niet leuk voor Cato, maar voor Monic was het best fijn om een tijdje in Arcadia te leven. “Het ziet er geweldig uit en is echt een andere wereld. Maar hoe mooi het er ook uitziet; iedereen is op z’n hoede, niemand vertrouwt elkaar. Het is een soort Instagram-wereld, die draait om de buitenkant, de schijn ophouden. Die wereld lijkt een beetje op die van ons, in de zin dat alles met elkaar wordt vergeleken. Er zijn veel regels en als jij je niet aan die regels houdt, val je erbuiten. Je denkt voortdurend ‘Wat zou ik doen?’ Dat is best beangstigend en ik weet niet of ik dapper genoeg zou zijn om verzet te plegen. Ik hoop daar nooit achter te komen, maar er zijn mensen die het dagelijks meemaken.”

     

    Lekker veel vrouwen

    Tegelijkertijd is Arcadia heel herkenbaar omdat het een familie is, met alles wat daarbij hoort. “Het gezin is meer divers dan het twintig jaar geleden zou zijn geweest en dat werd hoog tijd. We zijn een ensemble met veel sterke vrouwenrollen, wat een mooi voorbeeld is van hoe het anders kan. Het was heerlijk om met al die jonge meiden te werken en je leert een hoop van elkaar. Dat is het leuke van spelen; er is in die zin geen hiërarchie op de set. Zij waren bijvoorbeeld heel fysiek bezig en daar trek ik me dan ‘piep krak’ aan op. Je wil niet achteroplopen dus je moet fit zijn, want het blijven lange draaidagen.” Vanaf deze week kunnen we zien wat al het harde werk heeft opgeleverd. Met opnames in vier verschillende landen zijn de ambities hoog, maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst zal brengen...

    Lees hier het interview met Monic over Penoza

  1. TV-TIP The Hitman's Bodyguard

    The Hitman's Bodyguard
    RTL 7 om 20:25 uur
    Dictator Dukhovich staat terecht voor genocide, maar alle getuigen overlijden voor ze in de rechtbank kunnen verschijnen. Nu is huurmoordenaar Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) bereid om tegen Dukhovich te getuigen. Bodyguard Michael Bryce (Ryan Reynolds) moet Kincaid zien te beschermen, maar ze kunnen elkaar niet luchten of zien.

    TV-TIP Avastars

    Avastars
    SBS 6 om 20:30 uur
    Hoewel juryleden Nick & Simon, Dan Karaty en Nicky Romero de Avastars ‘uniek, fris en van een hoog niveau’ vonden, was de kijker een stuk minder onder de indruk van de dansende en zingende virtuele poppetjes. Nadat het soortgelijke Alter Ego in 2021 al flopte aan de overkant van de Grote Plas, bleek ook Avastars een flinke zeper. In het slot­­­akkoord gaan de vier finalisten nog één keer de strijd met elkaar aan. Wie gaat er vandoor met de titel en neemt een single én videoclip op met Davina Michelle?

    Interview

    • *

      Paul de Leeuw

      Niet Klein Te Krijgen

      Voor Niet Klein Te Krijgen volgde Paul de Leeuw vijf ongeneeslijk zieke kinderen. En dat was – en is – voor iedereen even slikken.
      Reacties0 reactie(s)