1. Nieuws

    100 procent NL onder vuur Nederlandse artiesten

    De commerciële radiozender 100%NL besteedt te weinig aandacht aan het levenslied. Dat stellen opkomende artiesten die deze muzieksoort maken.
    Jarco Kriek
    23 september 2014
    comments 6
    100 procent NL onder vuur Nederlandse artiesten

    De commerciële radiozender 100%NL besteedt te weinig aandacht aan het levenslied. Dat stellen opkomende artiesten die deze muzieksoort maken. De aandacht ligt volgens hen teveel op popmuziek.

    Meer dan negentig procent van de muziek die op 100%NL te horen is, komt van Nederlandse bodem. Dat is ook één van de voorwaarden die aan de uitzendvergunning van de radiozender gesteld is. Ondanks de ruime aandacht voor het Nederlandse product stellen artiesten die het levenslied vertolken dat ze niet op te zender te horen zijn. De klagende artiesten stellen dat altijd platen van een vaste groep Nederlandse artiesten tot vervelens toe zijn te horen.

    Commerciële radio

    100%NL is een commerciële radiozender die landelijke uitzendingen via FM en DAB+ in de ether verzorgd. Ook is de zender via het basispakket van alle tv-aanbieders en het internet te beluisteren. De radiozender krijgt geen subsidie en dient hierdoor inkomsten via de verkoop van reclamezendtijd te genereren. Al langere tijd is bekend dat de doelgroep die het Nederlandse levenslied graag wil beluisteren te klein is en mede door de hogere leeftijd minder interessant voor adverteerders. Eerdere pogingen voor een landelijke radiozender waarin het Nederlandse levenslied centraal staat, hadden hierdoor een kort leven of er werd besloten het muziekformat aan te passen. In Nederland is wel het publieke themakanaal NPO Sterren.nl als radiozender actief. Deze is alleen via internet te beluisteren. Uitgelekte plannen van de NPO om deze radiozender een landelijke dekking via DAB+ te geven, stuiten op voorhand op kritiek van commerciële marktpartijen als 100%NL.

    100%NL100pNLNederlandstalige muzieknederpoplevensliedradioFMDAB+etherAVROTROSNPOpublieke omroepdigitaalthemakanaalSterren.nl

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Vacation house for free

    Vacation house for free
    TLC om 16:10 uur
    Soms is een blik op iemands kapsel genoeg om in te schatten wat voor vlees je in de kuip heeft. Matt Blashaw (foto) heeft zijn haar netjes naar achter gekamd en zal dus vast goed zijn in zijn werk als vastgoedexpert. Hij helpt stellen bij het vinden van een vakantiehuis.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 19:55 uur
    Tachtig procent van de Nederlanders eet er te weinig van... vezels! Wellicht niet het meest sexy onderdeel van ons knaagwaar, maar wel heel belangrijk. En hoewel we allemaal denken lekker bezig te zijn met die poepaanjagers, lopen we juist hartstikke vast. Hoe kan dat? Marijn en Ersin maken van die droge vezel een sappig verhaal.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)