1. Nieuws

    274 miljoen huishoudens kijken naar Eutelsat-satellieten

    In de EMEA-regio kijken 274 miljoen huishoudens naar zenders die via één van de satellieten van het Franse bedrijf Eutelsat afkomstig is. Belangrijkste is de Hotbird-satelliet.
    Jarco Kriek
    12 januari 2015
    comments 0
    274 miljoen huishoudens kijken naar Eutelsat-satellieten
    Foto: ANP

    In de EMEA-regio kijken 274 miljoen huishoudens naar zenders die via één van de satellieten van het Franse bedrijf Eutelsat afkomstig is. Belangrijkste satelliet is de Hotbird op 13 graden oost.


    EMEA is de afkorting voor het verzorgingsgebied Europa, Midden Oosten en Noord Afrika. Alle 274 miljoen huishoudens kijken niet direct met een eigen satellietontvanger naar de zenders. Bij dit aantal zijn ook huishoudens gerekend die via kabel, IPTV en digitale ethertelevisie naar zenders kijken waarvan aanbieders de Eutelsat-satellieten als aanvoersignalen voor distributie via eigen netwerken gebruiken. Het bereik van Eutelsat in EMEA is in vier jaar met 32 procent gestegen. In 2014 werden door het Franse satellietbedrijf 207 miljoen huishoudens bediend.

    Bereik Eutelsat zeventig procent

    Het totale bereik van de Eutelsat-satellieten bedroeg in 2014 zeventig procent van het aantal digitale huishoudens in Europa dat ruim 393 miljoen bedraagt. Eutelsat zegt dat 160 miljoen huishoudens met een eigen satellietontvangstinstallatie via één of meer van haar satellieten naar zenders kijkt of luistert. Met de Hotbird satelliet op 13 graden oost worden 66 miljoen huishoudens bereikt. Als tweede hotspot voor Eutelsat geldt de – met Nilesat gecombineerde- satellietpositie 7 en 8 graden west. Het aantal zenders op deze satellietpositie steeg naar meer dan duizend. Dat zorgde voor een bereik van 52 miljoen huishoudens. Bijna het dubbele dan vier jaar geleden. Europa blijft in het EMEA-gebied echter het belangrijkste voor Eutelsat. Het bereik bedroeg in 2014 179 miljoen huishoudens.

    EutelsatsatellietHotbirdbereikIPTVDVB-Tkabelaanvoersignaal

    Reacties

  1. TV-TIP Dagelijkse zomerkost

    Dagelijkse zomerkost
    Een om 19:40 uur
    Terwijl heel België aan de buis gekluisterd zat voor het WK Voetbal in Rusland, trok Jeroen Meus naar Spanje voor zijn culinaire programma. Vijf weken lang paella, chorizo en gehaktballetjes. We krijgen al goesting bij de gedachte. Ken je trouwens het Spaanse woord voor Vlaams? Niet? Flamenco!

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP De slimste mens

    De slimste mens
    NPO 2 om 20:25 uur
    Je hoeft niet in het hoogbegaafdenklasje te hebben gezeten om De Slimste Mens te winnen. Een flinke snuif algemene kennis met een dosis strategisch inzicht kan je zomaar in de finale doen belanden. In deze eerste aflevering van deze zomereditie gaan Cas Jansen, Lonneke Dort en Jan Blokhuijsen de strijd met elkaar aan.