1. Nieuws

    6,2 miljoen Nederlanders zien Ilse en Waylon

    Het Eurovisie Songfestival is gemiddeld door 5,1 miljoen Nederlanders bekeken. Het optreden van Ilse DeLange en Waylon werd zelfs door 6,2 miljoen Nederlanders gezien.
    Jarco Kriek
    11 mei 2014
    comments 3
    6,2 miljoen Nederlanders zien Ilse en Waylon
    Foto: ANP

    Het Eurovisie Songfestival is gemiddeld door 5,1 miljoen Nederlanders bekeken. Het optreden van Ilse DeLange en Waylon werd zelfs door 6,2 miljoen Nederlanders gezien.

    De gemiddeld 5,1 miljoen kijkers zijn er 200.000 meer dan een jaar geleden toen een Nederlandse inzending (Anouk) voor het eerst sinds jaren weer in de finale stond. Met 4,9 miljoen kijkers was het Eurovisie Songfestival in 2013 het best bekeken programma van het jaar. Of dat dit jaar ook gebeurt, moet ondanks het hogere kijkersaantal nog afgewacht worden. Over enkele weken begint in Brazilië het WK voetbal waarin Nederland onder meer tegen Spanje in de groepsfase moet aantreden.

    Ilse en Waylon tweede

    Ilse DeLange en Waylon die samen het gelegenheidsduo The Common Linnets vormen, werden uiteindelijk tweede tijdens het zangfestijn. Dat was voor Nederland het beste resultaat sinds 1975 toen Teach In het songfestival voor het laatst won. Oostenrijk werd met de opvallende act van Conchita Wurst de winnaar van het Eurovisie Songfestival.

    Hoogtepunt 6,6 miljoen kijkers

    De puntentelling wist de meeste kijkers aan zich te binden. Toen de uitslag bekend werd gemaakt, keken er 6,6 miljoen Nederlanders. Door de nipte winst van Oostenrijk hoeft publieke omroep AVROTROS volgend jaar het Eurovisie Songfestival niet te organiseren. De organisatie van een dergelijk groot en meerdaags programma kost miljoenen euro’s.

    Eurovisie songfestivalESFESF14ESF2014Nederland 1HDWaylonIlse DeLangeCommon LinnetsJan SmitCornald MaasAVROTROSAVROTROSNPOpublieke omroepStichting KijkonderzoekSKOConchita WurstOostenrijk

    Reacties

  1. TV-TIP Pitch Perfect 2

    Pitch Perfect 2
    Net5 om 20:30 uur
    Dacht je dat het concept van loserige zangclubjes na zes seizoenen Glee uitgeput was? Think again: het aangenaam pretentieloze Pitch Perfect 2 bewijst dat met het juiste tempo, pakkende oneliners en puike acteurs zelfs het meest belegen gegeven nog steeds kan werken. Behalve de humor is ook de muziek dik in orde.

    Doe mee en win!

    • *

      3X VIP-PAKKET ROBIN HOOD

      Robin van Loxley, een door oorlog geharde kruisvaarder, keert met hulp van de Moorse commandant Little John na jaren terug naar Engeland. Thuis heerst er armoede onder de inwoners van Nottingham dankzij een meedogenloze sheriff. Totaal TV mag drie keer een VIP-pakket voor dit actie-avontuur weggeven, met daarin een pijl-en-boog-pen, een Robin Hoodie en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP Bouwval gezocht

    Bouwval gezocht
    RTL 4 om 21:31 uur
    Natasja Froger rijdt naar het Brabantse Mierlo om daar zeven weken lang toe te kijken hoe Danny en Selene hun nieuwe vrijstaande jaren '70 villa bewoonbaar trachten te maken. Bouwdeskundige Bob Sikkes is van de partij om alles te checken.